- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

ترکی: جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت، پلی برای انتقال مفاهیم سلامت به مردم باشد

farhangi-torki-1

به گزارش سوره سینما [1] ، اکبر ترکی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم فریدن و فریدون‌شهر در مجلس شورای اسلامی به ستاد خبری جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت گفت: ابزارهای انتقال فرهنگ به قدری قوی هستند که باید به شدت درباره استفاده از آنها مراقب بود. این ابزارها هم می‌توانند یک جامعه را به سمت درست و صلاح ببرند و هم آن را به اضمحلال بکشند. این موضوع درباره سلامت جسم و روح مردم نیز صدق می‌کند، اگر از این وسایل انتقال فرهنگ به درستی استفاده شود، می‌تواند در پیشگیری از انواع اختلالات موثر واقع شود و اگر این بهره‌گیری درست نباشد، اتفاق عکس رخ می‌دهد.

او تاکید کرد: این که چطور جامعه به سمت سلامت برود یا از سلامت دور شود، به این بستگی دارد که چه کسانی و چطور از ابزارهای فرهنگی استفاده کنند. اگر افرادی که باصلاحیت، مطلع و متعهد هستند و خودشان از سلامت برخوردارند بتوانند دانسته‌هایشان را به مردم منتقل کنند اتفاق بسیار خوبی خواهد افتاد که این موضوع در جشنواره فرهنگی می‌تواند تبلور پیدا کند.

ترکی همچنین افزود: آنچه جامعه امروز ما به آن نیاز دارد، در کنار سلامت جسمی که تاکیدهای کافی در انواع رسانه‌ها درباره آن صورت می‌گیرد، سلامت روحی و روانی افراد است. اگر سلامت روحی شهروندان تامین نباشد، ممکن است سلامت جسمی آنها نیز به خطر بیفتد. به عنوان مثال شخصی که دچار افسردگی، استرس یا سایر اختلالات روانی باشد، کمتر از دیگران به رعایت موارد لازم برای حفظ سلامت جسمانی‌اش نیز توجه می‌کند.

این نماینده مجلس گفت: از آنجا که سلامت روحی، تضمین‌کننده سلامت جسمی است، لازم است که به این موضوع توجه شود. انواع اختلال‌های روحی می‌تواند به آسیب‌های اجتماعی منجر شود. متاسفانه امروز در انواع فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها می‌بینیم که پرخاشگری‌های بسیار زیادی وجود دارد و به جای این که برای خانواده‌ها،‌ فضایی سالم و آرامش‌بخش فراهم شود،‌ آنها با دغدغه‌های بسیاری مواجه می‌شوند که به جای گذراندن فراغت، ذهن متشنج و به هم ریخته‌ای پیدا می‌کنند.

اکبر ترکی افزود: به انتقال شیوه زندگی سالم مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی نیاز داریم، لازم است در تمام ابعاد زندگی از جمله تغذیه، روابط، کار و تفریح و … شئون اسلامی را مد نظر قرار دهیم تا با اطلاعات اشتباه یا ناشی از سبک زندگی غربی که در فضای مجازی یا شبکه‌های ماهواره‌ای منتشر می‌شود، زندگی نوجوانان و جوانان به خطر نیفتد.

این نماینده مجلس گفت: جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت در شاخه‌های مختلف می‌تواند تولیداتی که محتوایی متناسب با فرهنگ ایرانی و نیاز جامعه دارند به شکل هنری ارائه دهد و به دست مخاطبان در گروه‌های سنی مختلف برساند. این ظرفیتی است که باید آن را جدی گرفت و در هجوم اطلاعات و منابع بیگانه، از چنین فضایی برای ارتقای فرهنگ سلامت در جامعه استفاده کرد.

جشنواره «فرهنگی» وزارت بهداشت در بخش‌های فیلم، تئاتر، ادبیات، موسیقی و هنرهای تجسمی از ۲۵ فروردین تا اول اردیبهشت ماه ۹۶ در پردیس تئاتر تهران برگزار می‌شود. برای آگاهی از اخبار این رویداد به سایت آن با نشانی festivalf.ir [2] مراجعه کنید.