- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

بازی رسانه ای برنده ۱۰ به هیچ ندارد/ مجری در موضوعات ملتهب بدون گرایش باشد

180-daraje

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی برنامه «۱۸۰ درجه»، اولین قسمت از سری جدید «۱۸۰ درجه» شب گذشته جمعه ۲۲ بهمن با موضوع برنامه های گفتگو محور رسانه ملی و آسیب شناسی آنها با حضور اکبر نبوی و وحید یامین پور به عنوان مهمان روی آنتن شبکه افق رفت.

در سری جدید برنامه چهار خبرنگار حضور دارند که بنا به موضوعات مختلف موضع مخالف یا موافق می گیرند و مهمانان را مورد پرسش قرار می دهند.

وحید یامین پور در ابتدای این برنامه با اشاره به انتخاب قالب مناظره و «hard talk» در برنامه های گفتگومحور عنوان کرد: انتخاب این قالب ها دشواری های بسیاری دارد چراکه بین دوگانه شفافیت و حریم خصوصی و یا دوگانه شفافیت و تفتیش عقاید گیر می کنید و از یک طرف برنامه شبیه نوعی صندلی داغ است و از طرفی هم مهمان شما پرهیزهایی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره رویکردش به رسانه ملی و فرض اینکه اگر جای یک مدیر باشد چه انجام می دهد، اظهار کرد: من حدود ۱۰ سال پیش در سازمان صداوسیما مدیر بودم و به دلیل رویکردی که داشتم میز مدیریتی خود را از دست دادم.

این مجری تلویزیون اضافه کرد: اگر مدیران رسانه ملی رسانه ای باشند باید متوجه باشند اگر بازی رسانه ای را شروع کرده اند هیچ گاه ۱۰ به هیچ نمی برند بلکه ممکن است پنج گل هم بخورند. با این حال در کنار این همه رسانه های رقیب همین که مخاطب بیاید در زمین ما بازی کند خودش نوعی برد است.

یامین پور در پاسخ به پرسشی درباره جایگاه مجری در تلویزیون اظهار کرد: هویت، ویترین و برد یک رسانه به ستاره های آن است و در تلویزیون این ستاره ها مجری ها هستند، اینکه رسانه ای یک مجری را چهره کند و بعد این مجری را با میلیون ها طرفدار ممنوع التصور کند و یا کاری کند که دیگر به تلویزیون نیاید یک باخت بزرگ است، آنقدر که با رفتن یک مجری از شبکه ای به شبکه دیگر شبکه ای می میرد و شبکه دیگری زنده می شود.

اکبر نبوی نیز در این برنامه درباره خودسانسوری مجریان اظهار کرد: فکر نمی کنم چندان خودسانسوری در میان مجریان وجود داشته باشد البته مجموعه ای از محدودیت های عقلانی وجود دارد که ربطی به ساخت برنامه در جمهوری اسلامی و یا ایالات متحده آمریکا ندارد. من مطلقا نه خودم را سانسور کرده ام و نه هیچ گاه از مهمان برنامه خواسته ام که ملاحظاتی را رعایت کند.

وی درباره انتخاب موضوعات در یک برنامه های گفتگو محور و همچنین جایگاه مجری اظهار کرد: در بعضی از موضوعات مجری نباید الزاما طرف ماجرا باشد. اگر من یک موضوع ملتهب سیاسی و یا موضوع مهم فرهنگی را بررسی کرده و از دو طیف بحث دعوت می کنم؛ اگر به یک طرف مهمان گرایش داشته باشم بسیار مذموم است. مجری مطلقا نباید دخالت داشته باشد و فقط باید بحث را اداره کند.

این منتقد و روزنامه نگار با اشاره به مثالی عنوان کرد: اکنون دو دیدگاه قالب درباره برجام در جامعه وجود دارد که یک دیدگاه به عواقب برجام امید بسته است و دیدگاه دیگر که مقابل آن است و به نوعی برجام را بی فرجام می داند. اگر یک برنامه تلویزیونی نمایندگان این دو دیدگاه را دعوت می کند مجری باید بی طرف باشد و به سمت موافقان یا مخالفان شدید موضوع نچرخد. اما اگر نفر سومی را هم دعوت می کند آن زمان می تواند برآیند این سه گروه را جمع و به سمت منافع ملی هدایت کند.

در بخش نهایی گفتگوها آرش فهیم از کیهان، مهرداد معظمی از سینماپرس، احسان ناظم بکائی از همشهری جوان و محمد صابری از هفته نامه سروش چهار خبرنگار رسانه های مختلف به مناظره ای با یکدیگر پیرامون مباحث انجام شده پرداختند.

این سری از «۱۸۰ درجه» همچون سری قبل از حضور مجید خسروانجم بهره می برد که در اولین قسمت با اثری گفتگو و تعامل در برنامه حضور داشت.

در بخش پایانی این برنامه با عنوان «تاکسی» نیز امید مهدی نژاد در یک تاکسی با مردم گفتگو می کند که در این قسمت مردم از نظر خود درباره برنامه های تلویزیون می گویند و اینکه اگر برنامه ساز باشند درباره چه موضوعات و مسایلی برنامه می سازند.

سید مرتضی فاطمی در سری جدید همچون فصل گذشته علاوه بر اجرا، تهیه کنندگی و سردبیری این مجله تلویزیونی و فواد صفاریان پور نیز کارگردانی را بر عهده دارند.