- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

جشنواره فیلم ۱۰۰ محکی برای کشف استعدادهای جوان/ ساخت فیلم های مینیمال مقوله جدیدی در سینمای ایران است

ebrahim-foroozesh

به گزارش سوره سینما [1] ، ابراهیم فروزش کارگردان سینما در آستانه برگزاری یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای در گفتگویی با بیان این مطلب افزود: در واقع اینکه فیلمساز ناگزیر باشد تا در مدت زمان محدود صد ثانیه بر اساس موضوع مورد نظر و عنوان ارائه شده فیلمی را بسازد خود بهترین آزمون و خطا برای شناخت میزان خلاقیت و توانمندی آنهاست.

وی ادامه داد: برای ساخت فیلم مینیمال می بایست یک کلیت موضوعی را در قالبی کوچک بریزند و این کلیت را در این محدوده زمانی به خوبی بسط دهند. به همین جهت این جشنواره برای سینماگرانی که در مراحل نخستین و گام های ابتدایی فعالیت هنری خود هستند، می تواند بسیار مفید فایده باشد.

به اعتقاد وی، حتی سینماگرانی که به نسبت تجربیاتی در فیلم سازی دارند نیز می توانند در چنین رویدادی میزان خلاقیت خود را محک بزنند، چرا که ساخت فیلم های مینیمال مقوله جدیدی در سینمای ایران است و طبعا بسیاری از سینماگران با تجربه نیز با این رویکرد کمتر رو به رو بوده اند.

کارگردان فیلم های سینمایی خمره، کلید، مرد کوچک و … بر این باور است جشنواره فیلم ۱۰۰ و اینگونه رویدادهای فرهنگی هنری اگر به درستی اجرا شوند بسیار موثر و مفید واقع خواهند شد.

وی خاطرنشان ساخت:  البته تا آنجا که اطلاع دارم مقوله فیلم های مینیمال تنها در ایران نیست، بلکه در کشورهای صاحب نام صنعت سینما اینگونه فیلم سازی سال هاست که وجود دارد. به ویژه برای دانشجویان رشته سینما که تصمیم دارند در آینده به فیلم سازان مستقل و حرفه ای سینما تبدیل شوند.

فروزش عنوان کرد: فکر می کنم این جشنواره اتفاق بسیار خوبی در سینمای ایران است و این زمینه را فراهم می آورد تا خلاقیت جوانان مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی با اشاره به شعار جشنواره و موضوع اخلاق اظهار داشت: اخلاق اساسا یک مفهوم کلی است. بهتر است آثار به طور اخص روی یک مفهوم جزئی از اخلاق تمرکز کنند. در واقع تلاش فیلمساز روی این مسئله خواهد بود که پیام خود را به چه صورت بیان کرده تا اثرگذاری مطلوب را داشته باشد. این جا جایی است که خلاقیت، اشتیاق و تلاش با فیلم سازی گره می خورد و هدف اصلی نیز شناخت میزان خلاقیت و توانمندی افراد حاضر در رقابت است.با این اوصاف برگزاری چنین رویدادهای هنری در کشور برای سینمای ایران بسیار مفید بوده و اتفاق بسیار خوبی است.

این کارگردان سینما بر لزوم استمرار و تداوم این رویداد سینمایی تاکید کرد و گفت: یک نکته بسیار مهم در این میان وجود دارد و آن، مسئله تداوم این جشنواره است. به هر حال ما در طول این سال های جشنواره های این چنینی کم نداشته ایم که متاسفانه برخی از آنها در میانه را متوقف شده و به فراموشی سپرده شدند. به این ترتیب با توجه به نکات گفته شده امیدوارم این راه که در آغاز آن قرار داریم مسیری پایدار و ادامه دار باشد و از این دریچه استعدادهای جوان و خلاق به سینمای کشور معرفی شوند، چرا که ساخت فیلم های مینیمال امکانات ویژه ای نیاز نداشته و هر کس با کمترین هزینه امکان ورود به این رقابت را دارد.