- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

در جهان آشفته یک فیلم مینیمال مثل جرقه ذهن را روشن می‌سازد

ashiri-100

به گزارش سوره سینما [1] ، یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی درباره اهمیت برگزاری جشنواره فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای یادداشتی نوشته و در اختیار خبرگزاری مهر [2] گذاشته است.

در این یادداشت آمده است:

«حوزه هنری امسال یازدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای را اسفندماه در تهران برگزار می کند. این جشنواره، با پشت سر گذاشتن یک دهه فعالیت مستمر تبدیل به رویدادی موثر و جریان ساز به ویژه، در قلمرو سینمای کوتاه و مستند کشور شده و با توجه به اینکه قدیمی ترین جشنواره «ثانیه ای» دنیاست تعامل بسیار پویایی با جشنواره های ثانیه ای مطرح جهان از جمله جشنواره فیلم های۶۰ ثانیه دانمارک، جشنواره ۶۰ ثانیه ای پاکستان، جشنواره ۶۰ ثانیه ای هند، جشنواره ۱۰۰ ثانیه ای بوستون، ویدیو میکر ایتالیا و … هم دارد.

این رویداد سینمایی از دو جهت دارای اهمیت است: نخست قالب آثار موردنظر است که با رویکرد اهمیت مهندسی عنصر زمان و تناسب و ارتباط ارگانیک آن با مختصات زندگی جوامع مدرن و زندگی پرشتاب و پیچیده امروز است و دیگر اینکه، تعریف و نکته سنجی در سیاستگذاری محتوایی و هدفگذاری موضوعی و مفاهیم آثار است.

این جشنواره با شعار «سینمای اخلاق» طراحی شده و پذیرایی آثاری است که با محوریت اخلاق و مفاهیم اخلاقی در سه محور: «اخلاق و سبک زندگی»، «اخلاق و فرهنگ کار» و «اخلاق و اقتصاد مقاومتی» دسته بندی شده است.

پس می توان گفت در میان جشنواره های رنگارنگی که به وفور در کشور برگزار می شود متولیان این جشنواره با تعمق و مطالعه انگشت روی مهمترین نیازهای زندگی جدید و زیست نوین گذاشته اند.

در جهان پرسرعت و پرشتاب امروز که شهروندان، نه وقت کافی برای تماشای آثار سریالی و بلند و بالا  را دارند و نه حوصله و اعصاب مطالعه دنباله دار و پیوسته را، بهترین ظرفیت ها و ابزارهای ارتباطی و رسانه ای بهره گیری از محصولاتی است که ضمن رعایت ایجاز و اختصار از ساختار روایی محکم و اثربخش و نیز، انتخاب موضوعات و مضامین منطبق با مقتضیات امروز تهیه و ساخته شده باشند. مضافا اینکه با رشد تکنولوژی های مدرن و سرویس های اطلاع رسانی و توسعه صنعت الکترونیک این دسته از آثار به دلیل قابلیت های منعطفی که دارند همواره و همیشه، در دسترس قرار دارند با توجه به ظرفیت ها از بیشترین کارکردهای فرهنگی، اجتماعی و اطلاع رسانی  و تبلیغی نزد افکار عمومی برخوردارند.

نکته مهم دیگر، موضوع بحران اخلاق در دنیای امروز است. با رشد نظام سرمایه داری و کمرنگ شدن اخلاقیات و باورهای دینی و اعتقادی در جهان شاهد افول و سقوط اخلاق در جوامع جدید هستیم و این پدیده در رسانه ها و سینمای غرب هم کاملا ملموس و محسوس است. نظام سلطه با تحکیم سیطره خویش به بهترین شکل از محصولات سینمایی و رسانه ای امروز استفاده می کند و به واقع، به استثنای آثاری محدود و مستقل، اساسا جریان تولید فیلم، سریال، بازی ها و نرم افزارهای رسانه ای در راستای منافع نظام سرمایه داری غربی طراحی، تعریف و تولید می شوند. بیش از همیشه، امروز، شاهد ترویج گسترده آشوب، فحشا و خشونت های عریان در محصولات به اصطلاح «فرهنگی» هستیم و این روند، رشد روزافزون به خود گرفته است. در کنار رشد تولیدات و محصولات و به موازات آن ها، توسعه فراگیر صنعت و امکانات سخت افزاری را است که امکان دسترسی به این حجم از آثار را آسان ساخته است.

جشنواره فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای با درک و شناخت این وضعیت و برای پاسخگویی ولو «محدود» به نیازهای شهروندان موضوع اخلاقیات را در زندگی مدرن محور قرار داده است. این از آن رو، تمایز و برجستگی پیدا می کند که افکار عمومی دنیا، ایران و انقلاب اسلامی را با رویکردهای اخلاق گرایانه می شناسند و ما هم بر این رویکرد تاکید و اصرار داریم.

موضوع قانون مداری، گذشت، سعه صدر، ایثار، ترویج الگوی انسان انقلاب اسلامی، خانواده الگوی ایرانی اسلامی، فرهنگ اصیل ایرانی، کارآفرینی و کسب و کارهای نوین، تجاری سازی ایده های نو و تولید ثروت از علم، فرهنگ صحیح انجام کار و حمایت از صنایع دستی و هنرهای سنتی ایرانی، حمایت از تولید کالا و خدمات دانش بنیان ایرانی، فرهنگ تولید محصولات باکیفیت ایرانی، پویش ملی و حمایت مردمی از تولید کالا و خدمات دانش‌بنیان باکیفیت ایرانی، تأثیرات مخرب خرید کالاهای خارجی و واردات بی رویه و غیر قانونی (قاچاق کالا) و … از رویکردهای محتوایی جشنواره فیلم «۱۰۰» است. موضوعاتی که برآمده از عمق نیازهای جامعه ماست و در تکامل معماری سالم فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعه نقش دارند.

در جهان آشفته، غبار آلود، شتابان، عجول و عصبی یک فیلم مینیمال مثل جرقه ذهن را روشن می سازد.

یادمان باشد که جامعه ما هم، جامعه ای است که هنوز خیلی از ویژگی های فرهنگی و تمدنی خود را به منصه ظهور نرسانده و کشوری هستیم  که در استفاده از اینترنت در منطقه خاورمیانه با ۵۵ درصد کل کاربران خاورمیانه رتبه اول را دارد و ۸-۴۷ درصد جمعیت ایران در ارتباط مدام با اینترنت هستند و با وجود همه ملاحظات، سیزدهمین کشور جهان از نظر ضریب نفوذ اینترنت هستیم. اضافه کنیم به این شرایط رشد روزافزون و سرسام آور شبکه های اجتماعی را. فضاهای مجازی که پاورچین پاورچین، جای فضاهای واقعی را در زندگی ها می گیرند و سهم زندگی واقعی به مرور کاهش می یابد. این وضعیت فقط، مبتلابه جوانان، نوجوانان و میانسالان هم نیست. حتی، مطالعات در باره شبکه های اجتماعی و در زمینه  سالمندان هم، نشان می دهد که علاقه مندی به عضویت در شبکه های اجتماعی در میان این گروه افزایش یافته است.

پس استفاده بهینه و کارآمد از رسانه های متناسب امکانات سخت افزاری و اقتضائات جامعه مدرن یک ضرورت است و فیلم های کوتاه و نیز، فیلم های «کوتاه کوتاه» و «مینیمال» قادر است بخشی از نیازهای فرهنگی و اطلاعاتی را پوشتامین نماید و چه بهتر، با سامان دهی دقیق و کارشناسی بستری از تولید را فراهم آوریم که هنرمندان و فیلمسازان ما با هزینه های کم بیشترین خلاقیت و ایجاز به اساسی ترین دغدغه های جامعه اختصاص دهند. تردیدی نیست که امروزه بدون رسانه نمی شود زندگی کرد و در این میان، وابستگی و پیوستگی به اینترنت و فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی ناگسستنی شده است. ضروری است با ایجاد یک چرخه تولید هدفمند و دستیابی به فرایندهای راهبردی و مفید نیازهای کاربران و شهروندان را پوشش دهیم.

کارشناسان معتقدند یکی از مشکلات رو به رشد در جوامع امروز فقدان تطابق و تناسب با تکنولوژی پرشتاب اینترنت، ماهواره، موبایل و تلویزیون است. از این رو، باید بخشی از منابع و اعتبارات سینما و تلویزیون در مسیر رشد و توسعه «سینمای مینیمال» و «فیلم های ثانیه ای» و پیام های طراحی شده جهت دهی شوند و نهضت تولید فیلم های کوتاه در کشور ایجاد شود.

جشنواره فیلم «۱۰۰» یک گام و بستر مناسب و تاثیرگذار در این زمینه است.»