- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

بررسی معضل ریزگردها و آثار سوء آن در برنامه «خونه خوبه»

khoone-khoobeh

به گزارش سوره سینما [1] ، معضل ریزگردها و آثار سوء آن چند سالی است که جزو مباحث ویژه و حائز اهمیت در حوزه محیط زیست  تلقی می شود؛ بر همین اساس شب گذشته در بخش گفت و گوی ویژه برنامه «خونه خوبه» دکتر همایون یوسفی نماینده مردم اهواز در مقابل دکتر حبیب میدانچی نشست و در خصوص اقدامات به عمل آمده و برنامه های آینده برای رفع این مسئله توضیحاتی را ارائه کرد که در واقع این توضیحات به مثابه شرح وقایع بود و راه حل عملیاتی را در بر نداشت.

یوسفی در پاسخ به سوال میدانچی، پیرامون راهکارهای موجود برای رفع این معضل، با ذکر مواردی در تلاش بود تا روش کارآمد و حقیقی را ارائه دهد. وی در همین راستا بیان کرد پدیده ریزگردها به دلیل تغییرات اقلیمی کشور از ابتدای دهه هشتاد شدت بیشتری گرفته و کانون های اصلی گردو غبار به دو بخش خارجی و داخلی تقسیم می شوند که با توجه افزایش بیابان و کمبود آب در کشور بهتر است در حال حاضر توجه خود را به بخش داخلی معطوف کنیم. البته مدیریت مناسب این پدیده مستلزم دارا بودن نگاهی ملی به این قضیه است، در واقع زمانی که مدیریت در این زمینه فراگیر شود ما به هدف نائل خواهیم شد اما ذکر این موارد در حد بازگویی آمار و ارقامی بود که لااقل هر یک از شهروندان خوزستانی با آن دست و پنجه نرم می کنند.

میدانچی در بخش دیگری از بحث مجدد راجع به اقدامات در دستور کار پرسید که یوسفی از فقدان یک برنامه جامع گفت و ادامه داد: متأسفانه تا زمانی که در برنامه های زیست محیطی خود از نظام جامعی برخوردار نباشیم راه به جایی نخواهیم برد.

ما در برابر پدیده گرد و غبار مغلوب نشده ایم

نماینده مردم اهواز در پاسخ به سوال میدانچی مبنی بر ارائه راهکار برای مقابله با ریز گردها در مقام یک نماینده و کسی که مردم به او اعتماد کرده اند و خواستار تلاش او برای رویارویی و حل معضلات خود هستند خاطر نشان کرد: بهتر است در ابتدا از خود بپرسیم آیا در برابر این پدیده مغلوب شده ایم که من همین جا با صراحت می گویم نه!

تخصیص بودجه ۶۰۰ میلیارد تومانی برای مقابله با ریزگردها

مجری «خونه خوبه» از این نماینده مجلس آخرین اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری با ریزگرد ها را پرسید و یوسفی در ادامه بحث عنوان کرد: در چند ماه گذشته طرحی را با مشارکت سازمان محیط زیست، زمین شناسی و دانشگاه ها به هیئت دولت ارائه کرده ایم که با بررسی و تصویب در دولت به عنوان یک طرح ملی و در فاصله زمانی پنج ساله با بودجه ای بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان معضل ریزگردها کنترل خواهد شد ما برای رسیدن به مقصد به وزارت خانه های مربوط فشار وارد می کنیم.

میدانچی در این باره بیان کرد: شما به کدام وزارتخانه ها فشار وارد می کنید، این پروسه تا کجا ادامه خواهد داشت. آیا باید همچنان منتظر ماند و دید که با تصویب این طرح راه به کجا خواهیم برد. اگر بودجه مذکور تصویب نشود چطور، نمایندگان مردم چطور باید برای آنها یک روز پاک و بدون ریز گرد را متصور شوند. آیا فشار وارد کردن سلسله مراتبی دستگاه ها به یکدیگر کافی است و منتج به راه حل نهایی خواهد شد؟

یوسفی در پایان بیان کرد: من در این برنامه تلویزیونی مطرح می کنم بر حسب مستندات علمی کل مشکلات خوزستان بر اساس خروج نادرست آب است. ما قادریم مشکلات استان را با یک میلیارد متر مکعب حق آب حل کنیم. شاید بتوان این فقط یک مورد را راهکاری عملی شده در این گفت و گو تلقی کرد.

معضل مهمی مانند ریزگردها و ایجاد اختلال در زندگی روزمره تعداد زیادی از هم وطنان با بیان پاره ای از توضیحات ولو اقدامات گذشته و نتیجه نداده راهی از پیش می برد؟ با اظهارات یوسفی و اعلام برنامه های در دست کار باید همچنان در هوای ریزگردها نفس کشید تا نتیجه نهایی حاصل شود. نتیجه ای موفقیت آمیز یا باز هم نیازمند راهکار و راه حل.

امیدواریم حال که یک برنامه تلویزیونی به چنین مسئله ای پرداخته سایر سازمان های ذیربط مانند محیط زیست و وزارتخانه های مربوط نیز پیگیر این موضوع و نتایج  آن باشند.