- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

جوانی، تجربه و نشاط راز شکوه و موفقیت این حرکت سینمایی

100-Esteghbal

سوره سینما [1] – جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ طی روزهای چهارم و پنجم به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی در فضایی وصف ناپذیر با شور و حال و استقبال گسترده سینماگران جوان، هنرجویان و دانشجویان و مشتاقان مردمی مواجه شده است. کمتر سابقه دارد که از جشنواره های موضوعی و حتی  صنفی تا به این اندازه اقبال عمومی به عمل آید. از این رو در خصوص ارزیابی رمز و رازهای موفقیت و استقبال از جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ که امسال یازدهمین دوره اش را تجربه می‌کند با سیدمهدی طباطبایی نژاد، یزدان عشیری و بهنام بهادری به گفتگو نشسته ایم.

سیدمهدی طباطبایی نژاد: فیلمسازان استقبال باشکوهی از جشنواره فیلم ۱۰۰داشتند

مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از فیلم های یازدهم جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ ثانیه ای دیدن کرد.

سیدمهدی طباطبایی نژاد مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفت و گویی بیان کرد: خوشبختانه جمعیت زیادی برای تماشای فیلم های جشنواره ۱۰۰ به سینما آزادی آمدند و استقبال باشکوهی از جانب جوانان روبرو بودیم. سالن های نمایش پر بودند و مخاطبان بیش از اندازه ظرفیت برای تماشای فیلم ها آمدند.

tabatabaee-nezhad [2]

وی در خصوص دلیل این استقبال گفت: چنین اقبال خوبی هم نشانه علاقه فیلمسازان به حوزه فیلم کوتاه و مستند است و هم نشانه عملکرد درست مسئولان جشنواره ۱۰۰ در طی این سالها.

طباطبایی نژاد گفت: جشنواره فیلم ۱۰۰ در سالهای گذشته میان مخاطبان از جایگاه خوبی برخوردار شده و اعتبار بالایی کسب کرده که نشان دهنده این است مسئولان این رویداد به درستی به وظیفه خود عمل کردند که من اینجا به همه آنها خسته نباشید و خداقوت می گویم.

وی گفت: نتوانستم همه فیلم های جشنواره امسال را ببینم اما همین مقداری که در بخش ملی و بین الملل دیدم از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بودند.

یزدان عشیری: هویت و اقتضای سینمای کوتاه از جمله دلایل استقبال از جشنواره فیلم ۱۰۰

یزدان عشیری مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی  حوزه هنری از جمله دلایل این استقبال و شکوه را هویت و اقتضای سینمای کوتاه عنوان کرد و افزود: فیلمسازان این عرصه هم مانند ماهیت خود آثار جسور، بانشاط و با انگیزه و جوان هستند و بخش عمده رمز موفقیت این جشنواره جوان گرایی، نگاه درست به استعدادهای جوانان، در کنار تجربه گرایی و صبغه آماتوری و ویژگی اکسپریمنتال آثار است.

وی که تجربه مدیریت در عرصه های سینمای جوان و فیلم‌های کوتاه را در کارنامه دارد بر این باور است سینمای ما به توجه به فیلم‌های کوتاه نیاز دارد. رنسانس در سینمای بدنه با نوگرایی و جوان گرایی و توجه به آثار نسل های جدید امکان‌پذیر است.

ashiri [3]

به گفته وی  دیگر شکی نیست به جز چند فیلم سینمایی؛ که بعضا به تعداد انگشتان یک یا دو دست هم نمی‌رسند و در سینمای ما قابل اعتنا هستند روند فزاینده «تولید مثل» فیلم های ضعیف و ناقص که از درک مسائل جامعه و ضرورت‌های فرهنگی و اجتماعی عاجز هستند باعث شده است تا سینمای ما باعث قهر، دوری و فاصله مخاطب – نه فقط مخاطب عام که مخاطب خاص – شود.

مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری معتقد است سینما فرایندی گران و دشوار است. تولید یک فیلم سرمایه‌گذاری قابل اعتنایی را می‌طلبد  که اگر برخودار از اندیشه- تجربه و ویژگی‌های موفقیت نباشد بسیار سرمایه سوز و پرخطر است. شاید به همین دلیل است که بخش خصوصی در سینمای ما نقشی ندارد و یا فقط در جاهایی حضور پیدا میکند که خیالش از بازگشت سرمایه جمع باشد. مثل طنزهای اجتماعی عامه پسند و … کسی نمی‌تواند منکر شود که ده‌ها فیلم در طول یک سال شانس پخش و اکران پیدا نمی‌کنند و در انبارها و آرشیوها خاک می‌خورند.

وی خاطرنشان ساخت: با بررسی گذرایی متوجه می‌شویم  که در یک بازه زمانی ده ساله میلیاردها تومان سرمایه کشور مثل زباله دور ریخته می‌شوند و حتی، در فیلمخانه ها، پژوهشکده ها و هیچ جایی از آنها استفاده نمی‌شود و فقط برای حلقه کوچک دوستان و سازندگان آثار خاطره هایش می‌ماند و احتمالاً، یکی دو نمونه بی کیفیت برای گزارش کارها و اقتضائات روزمرگی.

عشیری با بیان اینکه شتاب زندگی در جامعه امروز بالاست و در عصر پرشتاب امروز که اوقات فراغت معنای واقعی اش را از دست داده و چرخه پرسرعت روند فعالیت و روزمرگی اجازه تمرکز و فراغت را نمی‌دهد. ضریب وقت‌های خالی و حوصله مردم هم به شدت پایین است  بدون شک،  بسته های فرهنگی و تفریحی سهل الوصول  و فیلم‌های کوتاه و ثانیه ای حرف اول را می زنند.

bahadori [4]

دبیر کمیته بین الملل جشنواره فیلم ۱۰۰: برخی از کشورها امسال برای جشنواره فیلم ساختند

بهنام بهادری مدیر بخش بین الملل یازدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ ثانیه ای گفت: امسال تعدادی از کشورها برای این جشنواره فیلم ساختند.

بهنام بهادری توضیح داد: فیلم های امسال بخش بین الملل جشنواره فیلم ۱۰۰ را از دو جنبه کیفی و کمی می توانیم ارزیابی کنیم.

وی ادامه داد: به لحاظ کمی امسال با رشد فیلم ها مواجه بودیم. دوره دهم ۶۰۰ فیلم از ۴۳ کشور در این جشنواره حضور داشتند اما در این دوره ۱۹۷۰ فیلم از ۱۰۱ کشور در این جشنواره شرکت کردند. امسال بیشتر کشورهای دنیا ولو با یک فیلم در جشنواره حضور پیدا کردند.

وی به ارزیابی جشنواره به لحاظ کیفی پرداخت و گفت: از دوره ششم جشنواره فیلم ۱۰۰ بین المللی شد و در آن دوره فیلم ها از کیفیت خوبی برخوردار نبود اما بعد از گذشت شش دوره بخش بین الملل جشنواره به جایگاه مطلوب دست پیدا کرده و در حال حاضرتعدادی فیلمسازان کشورهای خارجی صرفا برای این رویداد فیلم می سازند.

بهادری گفت: چنین استقبال گسترده ای از جشنواره به دلیل برپایی ورک شاپ هایی بوده که ما در سراسر دنیا داشتیم و نمایش های ویژه ای که فیلم ما در فستیوال های معتبر دنیا داشتند.

وی استقبال فیلمسازان را از این دوره جشنواره بی نظیر دانست و گفت: استقبال بالایی را از فیلمسازان و علاقمندان شاهد بودیم. سالن ها گنجایش مخاطبان را نداشت حتی ایستاده هم نمی توانستند به تماشای فیلم بنشینند  به نظر من چنین استقبالی بسیار مایه مباهات و خوشحالی است.