- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

نقش و جایگاه حوزه هنری در سینمای کشور غیرقابل انکار است

aale-ahmad

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری؛ مدیر «دفتر بهره‌وری و توسعه سازمانی» سازمان سینمای حوزه هنری به اهمیت سینما به عنوان یکی از مهمترین و قدرتمندترین ابزارهای فرهنگی‌ در رشد و تعالی جامعه اشاره کرد و گفت: حوزه هنری انقلاب اسلامی به عنوان یکی از مهمترین نهادهای فرهنگی کشور با ماموریت اصلی «خط نگه‌داری و راهبری هنر انقلاب اسلامی»، خود را در توسعه فرهنگی- هنری کشور مسئول می‌داند. سینما و نشر دو بازوی جدی حوزه هنری در تحقق اهداف غایی آن هستند.

وی ادامه داد: نقش و جایگاه حوزه هنری در سینمای کشور غیرقابل انکار است؛ به‌ویژه اینکه در سال‌های اخیر مجموعه فعالیت‌های موفقی در تربیت و آموزش نیروی انسانی، تولید متون اقتباسی و فیلم‌های تاثیرگذار و اکران و نمایش فیلم‌هایی متناسب با گفتمان انقلاب اسلامی آغاز نموده است. این موفقیت‌ها حوزه هنری را در جایگاهی ممتاز در سینمای جمهوری اسلامی ایران قرار داده که لازم است این روند با استفاده از پتانسیل‌های بالفعل و بالقوه این مجموعه استمرار یابد و حتی بهتر هم شود.

آل احمد به صحبت‌هایش افزود: سینمای حوزه هنری با توجه به ماهیت، جایگاه، امکانات و توانمندی‌هایش قادر به ایفای نقش‌های مختلفی در فضای سینمایی کشور است و اهداف خود را از طریق برعهده گرفتن این نقش­ها دنبال می‌کند که شامل: مدیریت اکران، سرمایه‌گذاری و مشارکت در ساخت فیلم، تولید فیلم با هدف توانمندسازی نیروهای جوان، متعهد و مستعد، کارگزاری تولید سینمایی بر اساس فیلمنامه­های حرفه‌ای می‌شود. می‌توان گفت سینمایی سوره، تنها کمپانی سینمایی کشور است که صفر تا صد چرخه سینمای کشور را در اختیار دارد.

وی توضیح داد: حوزه هنری با در اختیار داشتن حدود ۲۵% از سینماهای کل کشور محل مراجعه همه فیلمسازان است تا بتوانند از این ظرفیت در اکران فیلم­های سینمایی بهره بگیرند. ضمن اینکه با سرمایه‌گذاری و مشارکت در تولید فیلم‌هایی که شرایط و استانداردهای سینمایی حوزه هنری را دارا هستند، ظرفیت پخش و اکران خود را تکمیل می‌کنند. توجه همزمان، به کیفیت فرم و محتوای فیلم و مخاطب پسند بودن محصول، سیاست سینمایی حوزه هنری در دوره اخیر است؛ همچنین حمایت از تولیدات ارزان و پاک با استفاده از پتانسیل دفاتر استانی حوزه هنری بسیار مورد توجه خواهد بود.

این مدیر سینمایی با بیان اینکه حوزه هنری با هدف تربیت و پرورش سینماگران جوان، مستعد و دغدغه‌مند و متعهد به اهداف نظام، اقدام به تاسیس باشگاه فیلم سوره کرده، به صحبت‌هایش افزود: این مجموعه پس از شناسایی و جذب استعدادهای جوان و متعهد انقلابی، آنها را در مسیر توانمندسازی حرفه‌ای قرارداده و پس از طی مسیری سخت و زمانبر، در بالاترین سطح امکان تولید فیلم بلند داستانی با بهترین کیفیت را برای این افراد مهیا می‌سازد تا چهره های جدیدی را به سطح حرفه ای سینمای کشور معرفی کند.

آل احمد گفت: نقش دیگری که ما در سینمایی حوزه هنری داریم، این است که با تکیه بر فرایند تضمین کیفیت محصول خود، به تولید فیلم‌نامه‌های قوی در چارچوب راهبردهای محتوایی خود از قبیل دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، ترسیم تمدن اسلامی، سبک زندگی و خانواده بپردازیم. با توجه به گنجینه تولیدات تاریخ شفاهی و مکتوب حوزه هنری در این زمینه‌ها، می‌توان از این پتانسیل بهره برد و مرجعیت حوزه هنری در بخش فیلمنامه‌های سریال و فیلم سینمایی را جا انداخت. همچنین با تقویت فرایندهای تضمین کیفیت تولید فیلم و سریال داستانی و مجموعه‌های انیمیشن، سینمایی سوره می‌تواند پیمانکاری توانمند و قابل اعتماد در تولید محصولات تصویری برای سرمایه‌گذاران باشد و کارگزاری تولید این مجموعه‌ها بشود.

وی با ابراز امیدواری به اینکه با تکیه بر این رویکردها بتوانند چشم‌انداز سینمایی سوره را در سال ۱۳۹۷روشن‌تر از پیش ببینند گفت: پاشنه آشیل در این مسیر تولید و اکران است. فرایند کیفیت تولید از فیلمنامه تا محصول نهایی با هزینه تولید مناسب و بالاترین جذابیت برای مخاطب که حاضر باشد برای آن هزینه صرف کند کمی پیچیده است و از طرف دیگر حوزه هنری تلاش می‌کند تا مجموعه سینماهای خود را در سراسر کشور با تکیه بر درآمدهایی جاری بازسازی کند و زمینه را برای بهره‌مندی هر چه بیشتر مخاطبین از محصولات سینمایی فراهم کند.

مدیردفتر بهره‌وری و توسعه سازمانی حوزه هنری گفت: باید برای طیف خاموش مخاطبین سینمای ایران، اعتمادسازی صورت بگیرد تا به مشتریان وفادار سینما بدل شوند. سینماهایی که فضای مناسب تفریحی، لذت بخش و خانوادگی برای مخاطبین خود فراهم می‌کند. سینمای خانواده محور شعار ما برای آینده سینمایی‌مان خواهد بود. خانواده‌ها باید بتوانند با خیال راحت به انتخاب‌های ما در اکران و محصولات ما در تولید اعتماد کنند و مطمئن باشند که می‌توانند با فرزندان خود از سینماهای حوزه هنری بهره ببرند. پروژه‌هایی از قبیل رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمای ایران و ارائه راهنماهای انتخاب فیلم به والدین در این راستا تعریف شده‌اند که انشاالله به زودی به بهره برداری خواهند رسید.

آل احمد در بخش دیگر از صحبت خود گفت: خوب است مروری کنیم بر تجربه موفق گذشته حوزه هنری. انتشارات سوره مهر ظرف مدت ۲ سال توانست از یک نشر دولتی معمولی و شاید ضعیف، به ناشر اول کشور در کیفیت و کمیت تبدیل شود. پیش از سال ۸۰ کتب دفاع مقدس و انقلاب اسلامی چندان شناخته شده نبودند و شاید مخاطبین بازار نشر کشور کمتر به کتب ارزشی توجهی نشان می‌دادند اما با اهتمام تیمی توانمند و پرانگیزه، ۳ فاکتور رفتار حرفه‌ای، احترام به منطق سود دهی بازار و جریان‌سازی فرهنگی در راس کارها قرار داده شد و انتشارات سوره مهر، به جایگاهی که استحقاقش را داشت، رسید.

وی گفت: کتاب‌های شاخصی چون «دا»، «عزت شاهی»، «پایی که جاماند» و … در همین دوره منتشر شدند و هر سال عموم مخاطبین منتظر محصولات مکتوب شاخص جدیدی از حوزه هنری هستند. از نیمه دوم سال ۹۴، با تصمیم ریاست حوزه هنری، قائم مقام حوزه هنری که آن تجربه گرانسنگ را در مدیریت انتشارات سوره مهر ثبت کرده بود، ماموریت یافت با توجه به تحصیلات دانشگاهیش در سینما، حوزه هنری را به اهدافش در این بخش نیز برساند. تیمی که امروز در سینمایی حوزه هنری گرد هم آمده‌اند، در تحقق این چشم‌انداز با هم همدلند.