- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

تمرکززدایی از پایتخت و کشف استعدادهای جوان و انقلابی، راهبرد استانی سازمان سینمایی حوزه هنری است

Jafar_Hasani

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، جعفر حسنی در خصوص فعالیت‌های این بخش سازمان  توضیح داد: برنامه‌های واحد توسعه فعالیت‌های تصویری استانی شامل دو شکل«حمایتی» و «مشورتی» می‌شود. در بحث مشورت ما با همه واحد های تصویری در استان‌ها در ارتباط هستیم. این واحدها هر زمان که بخواهند کاری در زمینه فیلم‌های کوتاه، مستند و بلند انجام دهند می‌توانند قبل از اجرا آن را با ما در میان بگذراند و از نظرات کارشناسی این مرکز بهره مند شوند. حتی می‌توانند متن و فیلمنامه‌های صد ثانیه ای که در واحد خود به تصویب رسانده‌اند و تصمیم به تولید آن دارند را برای ما بفرستند و نظرات کارشناسان ما را جویا شوند.

وی  ادامه داد: البته در کنار  نگاه حمایتی، جنبه نظارتی هم حائز اهمیت است که از طرف اداره کل امور استان‌ها و مجلس به ما محول شده است.

حسنی با بیان اینکه در تلاش هستیم امکاناتی را برای حمایت از تولیدات سینمایی، کوتاه، انیمیشن و فیلم مستند در استان‌ها داشته باشیم خاطرنشان ساخت: این حمایت در وهله نخست شامل تحقیق و پژوهش برای کشف استعدادها؛ سپس، امکانات ساخت و عرضه فیلم در همه مناطق جغرافیایی کشور می‌شود. همچنین، برگزاری کارگاه و کمک به پرورش استعدادها و حمایت از فیلمسازان جوان و دلسوز انقلاب برای قرارگرفتن در مسیر تولیدات حرفه‌ای از دیگر برنامه‌های مرکز استانی سازمان سینمایی حوزه هنری است.

به گفته وی، هدف اصلی از تشکیل واحد توسعه فعالیت‌های تصویری استان‌های حوزه هنری ایجاد زمینه و فضا و بسترسازی برای دستیابی به اهداف مذکور است.

مدیر واحد توسعه فعالیت های تصویری استان‌های حوزه‌هنری عنوان کرد: سالهاست سینمای ما به تهران محدود شده است. در حالی که در دهه شصت و هفتاد اینگونه نبود و فیلم‌ها به لحاظ جغرافیایی و محتوایی در برگیرنده اغلب نقاط ایران بود. بسیاری از شهرهای مختلف ایران، به جهت داستانی و  ساختار سینمایی دارای حرف و جایگاه هستند. این موضوع از یک سو به تمرکز زدایی از پایتخت کمک می‌کند و از سوی دیگر تولیدات سینما را متنوع می‌نماید.

وی ادامه داد: متاسفانه درحال حاضر ساختار فیلم‌ها به گونه‌ای شده که اگر کاری هم در شهر و روستایی خارج از تهران تولید شود نگاه و اندیشه پایتخت‌ نشینی در آن کاملا مشهود است. در طول این‌ سال‌‌ها فیلمسازان زیادی از شهرها و مناطق مختلف به تهران آمده‌اند. نکته حائز اهمیت این است که وقتی این افراد در جریان فیلمسازی پایتخت قرار می‌گیرند در آن حل می‌شوند و دیگر خودشان نیستند.

jafar-hasani [2]

حسنی با اشاره به این مهم که هدف ما تنها کشف کارگردان جوان نیست بیان کرد: به اعتقاد ما همه عوامل موثر در ساخته شدن یک فیلم می‌توانند از یک منطقه دور هم جمع شوند و محصولی را تولید کنند  که ابتدا مخاطب و هدفش مردم بومی همان منطقه باشد و بعد در سایر مناطق ایران امکان نمایش و عرضه پیدا کند. حال ممکن است در این مسیر بازیگران با استعداد بومی خوبی هم  به سینما معرفی شوند.

این مدیر سازمان سینمایی حوزه هنری معتقد است: تغییرات محتوایی، اقلیمی در ساختار فیلم‌ها کمک زیادی به بهبود رابطه مخاطب با سینما می‌کند چون تجربه ثابت کرده تماشاگر از دیدن فیلم‌های یکنواخت با داستان‌های تکراری دلزده شده است. تصمیم داریم با جستجو در مناطق مختلف و کشف استعداد و حمایت از آنها، ایده‌های ارزشمند این هنرمندان را به جریان تولید نزدیک کنیم.

مدیر واحد توسعه فعالیت های تصویری استانهای حوزه هنری گفت:  به زودی تیمی را به آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل می‌فرستیم و با همکاری حوزه‌های هنری در این سه استان، در جهت استعداد‌یابی، برگزاری اردو و کارگاه و بررسی امکانات کاربردی تولید فیلمِ استانی پژوهش انجام می‌دهیم و  امیدواریم این روش به نتایجی منجر شود که بتوانیم از تولید فیلم بلند در استان‌ها حمایت کنیم.

وی افزود: ارتباط مستمر بین مدیران ستادی با مدیران حوزه‌های هنری و مدیران فرهنگی استان‌ها به انتقال تجربه منجر می‌شود و طبیعتاً تاثیر مثبت خود را بر محصولات حوزه می‌گذارد. این نکته را در دستور کار قرار داده‌ایم. همینطور بحث عرضه و نمایش و اکران تولیدات استان‌ها که می‌بایست به نحوی شایسته صورت پذیرد.

حسنی اضافه کرد: در طول این سال‌ها حوزه‌های هنریِ استانی فعالیت‌ها و تولیدات قابل اعتنایی داشته‌‌اند و جوانان زیادی برای این مراکز فیلم می‌سازند. می‌خواهیم فضایی ایجاد کنیم که این فیلمسازانِ جوانِ حوزه‌ای بتوانند از تجربه حرفه‌ای در عرصه‌ی نمایش، عرضه و حضور در جشنواره‌ها بهره‌مند شوند و لازمه این کارهم ایجاد یک دبیرخانه متمرکز و کمک همکاران ما در مراکزی مثل مرکز تولید فیلم مستند و امور بازرگانی و بین الملل است که این دوستان اعلام آمادگی کرده‌اند و قدم های اولیه را در این زمینه برداشته‌اند.