- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

تولید مستند هفت قسمتی «مادرانه» با محوریت مادران شهدا

masoomi-nezhad

به گزارش سوره سینما [1] ، سید احمد معصومی نژاد فارغ التحصیل رشته فیلمسازی و کارگردان مستند هفت قسمتی «مادرانه» در گفتگویی درباره سابقه‌کاری خود گفت: سال‌های زیادی است که بنده نسبت به شهدا ارادت داشته‌ام، مخصوصا شهید «غلامعلی رجبی».

وی افزود: علاقه‌ای که به شهید «غلامعلی رجبی» داشتم باعث شد تحقیقات مفصلی راجع به او انجام دهم که بعد از تحقیقات، نویسندگی را دنبال و کتابی درباره این شهید تهیه کردم سپس تصمیم گرفتم به دانشگاه بروم و در رشته کارگردانی تحصیل کنم.

معصومی نژاد درباره مستند «مادرانه» گفت: مسجد صادقیه شهدای زیادی در زمان دفاع مقدس از گردان عمار دارد و سال‌ها از شهادت این عزیزان می‌گذرد ولی کاری درباره این شهدا انجام نشده است با این وجود بنده تصمیم گرفتم خدمت مادران این شهدا برسم تا خاطرات مادران شهدا از فرزندانشان را تبدیل به مستند کنم.

این کارگردان در ادامه تصریح کرد: بنده فکر می‌کنم مادران شهدای دفاع مقدس واقعأ مظلوم هستند. الان با عناوین مختلف سراغ مادران و همسران شهدای مدافع حرم می‌روند ولی متاسفانه درباره مادران شهدای دفاع مقدس کم کاری شده است.

معصومی نژاد موضوع مستند «مادرانه» را چنین عنوان کرد: مستند «مادرانه» کاری گفتگو محور است که در آن مادران شهدا خاطرات مربوط به فرزندانشان را می‌گویند و زمان هر برنامه ۳۰ دقیقه است که در دهه آخر اسفند ماه به مناسبت هفته زن و روز مادر این کار پخش می‌شود.

کارگردان مستند «کبوتر حرم» افزود: مستند «مادرانه» درباره شهیدان مجتبی، فرخ و داوود باقری‌زند، شهید یوسف رضایی،  شهید علی امرایی، شهید حسین آزمایش، شهید مجید قربان‌خوانی، شهیدان سعید و ناصر صفاری و شهید علی اصغر شیردل تهیه شده است.

این کارگردان شهید مجتبی و داوود و فرخ باقری‌زند را چنین معرفی کرد: این سه شهید از مسجد صادقیه هستند که از جهت اخلاقی و مقید بودن به عقاید اسلامی این سه بزرگوار واقعأ زبانزد بوده‌اند به خصوص شهید مجتبی باقری.

معصومی نژاد در ادامه یادآور شد: شهید مجتبی باقری طبقه پایین منزلشان را حسینیه کرده بودند و جمعه شب‌ها در آنجا هیئت برگزار می‌کردند که بالغ بر پانزده نفر از شهدای مسجد صادقیه در مجلس خصوصی منزل این شهید جمع و از آنجا به جبهه اعزام می‌شدند.

وی درباره یکی دیگر از قسمت‌های مستند «مادرانه» گفت: قسمت دیگر درباره شهید یوسف رضایی است، او با توجه به این که ۲۰ سال سن داشت در خصوص فعالیت‌های قرآنی بسیار زبانزد بود.

معصومی نژاد تصریح کرد: در قسمت دیگر این مستند به شهید حسین آزمایش، یکی از شهدای گردان عمار پرداخته‌ایم که با وجود سن کمی که داشت به جبهه اعزام شده و به شهادت می‌رسد.

این کارگردان که مستند هفت قسمتی «مادرانه» را تولید کرده است اذعان داشت: قسمت دیگر این اثر درباره شهید علی امرایی، یکی از شهدای مدافع حرم است که در سن ۲۹ سالگی شهید شد و بعد از این اتفاق خانواده ایشان فهمیدند او از سن ۱۸ سالگی سرپرستی تعدادی از خانواده‌های شهدا را برعهده داشته است.

وی افزود: قسمت دیگر این اثر درباره شهید علی اصغر شیردل از شهدای مدافع حرم است که آدم تحصیل کرده و با سوادی بوده و وقتی قضیه سوریه پیش می‌آید به آنجا می‌رود تا کارهای نرم افزاری و سخت افزاری آنجا را انجام بدهند تا اینکه پس از مدتی به فیض شهادت نائل می‌شوند.

کارگردان مستند «مادرانه» اظهار داشت: تهیه کنندگی این برنامه برعهده گروه تلویزیونی شاهد است که تا الان ۶ قسمت از این مستند تولید و در حال ساخت هفتمین قسمت آن هستیم؛ البته احتمال دارد که ما بتوانیم تا آخر سال این کار را درباره دیگر شهدا ادامه دهیم.

معصومی نژاد هدف از تولید این اثر را چنین عنوان کرد: به فرموده مقام معظم رهبری خاطراتی که از شهدا وجود دارد باید ثبت و ضبط شود. اولویت بنده هم همین مادران شهدا هستند، قبل از اینکه اینها از بین بروند باید خاطراتشان را جمع‌آوری کنیم.

این کارگردان به مسئولان پیشنهاد داد: ما بیست شبکه دیجیتالی و تعداد زیادی مستندساز داریم که در این حوزه کار می‌کنند؛ اینها باید حمایت بشوند تا در زمینه شهدا کار کنند اما متاسفانه برای بسیاری کار با موضوع شهدا اولویت ندارد و تعاریف دیگری از کار فرهنگی دارند.

وی افزود: یکی از خاطرات مادر شهیدان این است که قبل از به دنیا آمدن بچه‌ها من و حاج آقا عهد بستیم هیچ وقت به هم بی احترامی نکنیم تا الان هم پای عهدمان بوده‌ایم یا مادر شهید رضایی می‌گفتند من بدون اینکه وضو بگیرم و قرآن بخوانم بچه‌ام را شیر نمی‌دادم و اینها همه‌اش سبک زندگی و تربیت است به نظر بنده کار فرهنگی از این بالاتر نداریم.