- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

چهاردهمین جشن تصویر سال به کار خود پایان داد/ یادی از عباس کیارستمی و حادثه پلاسکو

tasvir-sal

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از دبیرخانه تصویر سال، آیین اختتامیه تصویر سال به رسم هرسال از ساعت ۱۵:۳۰ در حیاط خانه هنرمندان ایران شروع شد. هنرمندان تصویری روبه‌روی پرده سفید و دوربین فرهاد توکلی فارسانی جاده تصویر را ادامه دادند. گردحوض آب خانه هنرمندان جمع شدند و باعکس ۳۶۰ درجه عکس یادگاری گرفتند. خیلی‌ها آمده بودند. گالری‌ها، راه‌روها و هر دو تالار شهناز و ناصری خانه هنرمندان مملو از جمعیت بود که هم در آخرین ساعت‌های برپایی نمایشگاه جشن تصویر سال دیدن نمایشگاه چهاردهم را از دست ندهند و هم در آیین پایانی شرکت کنند.

پریوش نظریه – بازیگر سینما و تلویزیون-  مجری مراسم اختتامیه بود که در تالار شهناز اجرا و در تالار ناصری همزمان پخش می‌شد.

برنامه‌های جمعه شب متنوع بودند. هم حزن داشت هم شادی. یکی جای خالی عباس کیارستمی و دیگری حادثه پلاسکو؛ تصویر سال در چهاردهمین سال برگزاری بخش ویژه‌ای برای حادثه پلاسکو تدارک دید. آثار عکاسان حرفه‌ای را انتخاب و به تماشا گذاشت. ده نفر از میان آنها برگزیده شدند و به هر کدام دیپلم افتخار و جایزه‌ای ده میلیون ریالی اهدا شد. اما قدرشناسی تصویری‌ها به همین‌جا ختم نشد. جمعه شب چهلمین روز شهیدان حادثه پلاسکو بود و حسام هوایی آتش‌نشان جوان و برادر دوقلوی شهید آتش‌نشان، حامد هوایی از مسجد محل برگزاری چهلم برادرش آمد.

علی بوستان روی سن با شورانگیز بداهه نوازی کرد و بداهه‌نوازی‌اش با پخش اجرای قطعه‌ی ساری گلین از آلبوم به تماشای آب‌های سپید، حسین علیزاده و ژیوان گاسپاریان روی پرده همراه شد.

Tasvir Sal (14) [2]

هایکوهای کیارستمی را پریوش نظریه با همراهی سامان احتشامی خواند. احتشامی که از شاگردان جواد معروفی‌ بود و اولین آلبوم آثارش را در ۱۴ سالگی منتشر کرده است، در بخش های مختلف برنامه هنرنمایی‌اش را با پیانو اجرا کرد. اجرای زنده او روی سن با نمایش اجرای یک برنامه در تالار وحدت روی پرده همزمان بود. صبا ندایی هم با ویولونش روی سن قطعه‌ای اجرا کرد.

سیف‌اله صمدیان – دبیر چهاردهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر – گزارشی کلی و کوتاه از روند برگزاری چهاردهمین جشن تصویر سال داد. از همراهی خیلی خاص آقای کیارستمی با تصویر سال گفت و حضور عکاسانه و بی غرورش در کنار جوان‌های تازه کار تصویر. از دوره چهارم جشن تصویر سال امکان نمایش فیلم‌هایی در تصویر سال فراهم شد که جای دیگری امکان نمایش نداشتند. فیلم‌های هنری غیرگیشه‌ای. آن روزها جایی مثل هنر و تجربه نبود. همان سال عباس کیارستمی، یکی از بهترین چیدمان‌هایش را طراحی کرد و از آن موقع یکی از زیبایی‌های اصلی خانه هنرمندان شده است. حالا قرار است با همراهی خانه هنرمندان ایران گذری با نام کیارستمی را بیاندازیم. در چهار فصل به تناوب آثاری از این هنرمند به نمایش در بیاید تا انشاالهی با ساخته شدن فضای آن سوی باغ هنرمندان و تبدیل به گالری‌هایی به نام کیارستمی راه‌اندازی شود.

Tasvir Sal (8) [3]

با توجه به موقعیت خانه هنرمندان و به پیشنهاد سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران نمایش عکس‌های بخش «مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها» در باغ – موزه هنرهای ایرانی در باغ – موزه هنر ایرانی به‌نمایش درآمد و قرار است تا ۳۱ فروردین ۹۶ برپا بماند.

اسراری می‌دانم 

رضا میرکریمی – دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر: در شرایطی که دولت‌ها و سلایق مختلف سیاسی می‌آیند و می‌روند و نگاه‌شان به حوزه فرهنگ عمیق‌تر نمی‌شود، اگر کسی بتواند یک رویداد فرهنگی تمام‌عیار را در بخش خصوصی رویدادی توانسته  ۱۴ سال دوام بیاورد و چنین تمام عیار برگزار شود، بسیار آفرین دارد. یک قرار در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گذاشتیم که بعد از بسیاری از بزرگداشت‌ها که در دنیا برای عباس کیارستمی برگزار شد، باشکوه‌ترین مراسم را در خانه او، ایران، برگزار کنیم. از ماه ها قبل با مدیریت سیف‌اله صمدیان ستادی به همین منظور تشکیل شده است ، در این رویداد مجموعه منتخب آثاری که در فراخوان تصویر سال آمده بود که با یاد عباس کیارستمی در بخش های مختلف خلق شد، به نمایش در خواهد آمد. ضمن اینکه سمینارها و سخنران‌های طراز اولی از دنیا در این رویداد درباره کیارستمی سخن خواهند گفت. من به‌عنوان عضو کوچک جامعه سینمایی ایران، باید قدردان کسانی باشم که بیشتر از آن‌هایی که باید، برای سینما و فرهنگ دلسوزند.

از حجت‌اله ایوبی – رئیس پیشین سازمان سینمایی – به‌خاطر زحماتش در سینما متشکرم. او پس از جفا، نیرنگ و بدی‌هایی که باب شده بود، ادبیاتی توأم با احترام و محبت را به‌سختی جا انداخت و رونق داد. او موفق شد خانه سینما را باز کند، اقتصاد سینما بهتر شود و مردم با سینما آشتی کنند. استقبال عالی از سینما در طول یکی – دو سال گذشته، دیجیتالی شدن سینماها، راه‌ افتادن سینمای «هنر و تجربه» و اضافه شدن ظرفیت‌های جدید به سینما و اجازه دادن به اکران فیلم‌هایی را که تا امروز بسیار کم‌رنگ دیده شدند، از خدمات ایوبی به سینمای ایران است.

Tasvir Sal (10) [4]

جدا شدن دو بخش جشنواره ملی و بین‌المللی فیلم فجر از یکدیگر را از دیگر اقدمات مناسب این حوزه توسط رئیس سابق سازمان سینمایی است و خوشبختانه امروز متوجه لزوم جدایی این دو بخش از یکدیگر شده‌اند.

به‌عنوان مدیرعامل سابق خانه سینما اسراری دارم که فقط خودم از آن‌ها مطلع هستم و آن‌ها را فاش نمی‌کنم، اما با حمایت‌ها توانستیم در شرایط بحرانِ اقتصادی، بسیاری از مشکلات را حل کنیم.

ما، شما را [حجت‌اله ایوبی]  متعلق به جامعه‌ی هنری می‌دانیم و با شما خداحافظی نمی‌کنیم، هر جا اسم ایران می‌آید اشک در چشمان شما جمع می‌شود، این ظرفیتی است که کمتر در کسی می‌بینیم.

من هم تلاش می‌کنم تا جشنواره‌ای خوب و در شأن سینمای ایران در اردیبهشت سال آینده برگزار کنم.

مجروح ز عشقیم 

حجت‌اله ایوبی – رئیس پیشین سازمان سینمایی:  رمزگشایی از سینما سخت است. من، هم‌تیپ سیف‌اله صمدیان هستم و امروز می‌توانم حرف‌های بد بزنم. برخی می‌گویند آدم‌هایی مثل ما مریض هستند، برخی می‌گویند مرض دارند، اما حضرت مولانا این را رمزگشایی می‌کند و می‌گوید، آن‌ها مجروح هستند. «مجروح ز عشقیم و از آن شادروانیم/ اندر مرض عشق به‌جز عشق روا نیست».

اجرای هر طرح جدید در سینما نخست معمولا با مخالفت روبه‌رو می‌شود و سپس درباره‌ی آن، طرح پرس‌وجو می‌کنند. ما در کشور، تجربه شکست‌های زیادی را داریم. به همین دلیل، فکرمان پس از شروع هر طرح به سمت آن تجربه‌ها می‌رود؛ اما من معتقدم سینما، درس دادنی نیست. یک کارگاه و مدرسه استاد – شاگردی است و قرار است دانشجو در آن یاد بگیرد.

امروز مدرسه ملی سینما ۲۰ دانشجو دارد و قرار است ۲۰ دانشجو دیگر نیز بگیرد. این مدرسه صنعت سینمایی را به‌روز می‌کند و موظف است پژوهش‌های بنیادی انجام دهد.

Tasvir Sal (6) [5]

وی همچنین با اشاره به ایجاد یک فضای ایرانی و فرهنگِ ایرانی در این مدرسه، اضافه کرد: طرحی را داده‌ام که در روزهای چهارشنبه، در مدرسه ملی سینما اجرا می‌شود؛ در این روزها استاد ملکیان، مثنوی‌خوانی و شرح‌مثنوی را برعهده دارد، استاد سیداحمد محیط طباطبایی نیز فرهنگ، تمدن و میراث تمدن را از جهت صنعت علم و دانش به دانش‌آموزان می‌آموزد تا این مدرسه و دانش‌آموزانش مانند عباس کیارستمی‌ها بدرخشند.

بیش از ۴۰هزار تصویر که از ۳۲۰۰ هنرمند کشور به جشن تصویر سال فرستاده شده بود، خوشحالم از اینکه خانه هنرمندان ایران هر سال میزبان بزرگترین اتفاق در زمینه عکس یعنی جشن مهمی چون تصویر سال بوده‌ است. او از حادثه پلاسکو و شهدای آتش‌نشان هم  یاد کرد.

Tasvir Sal (1) [6]

تقدیر از آتش‌نشانان شهید

از حسام هوایی، برادر دو قلوی شهید آتش‌نشان حامد هوایی، دعوت شد تا روی صحنه بیاید و تندیس جشن تصویر سال از سوی هنرمندان تصویری به اعضای خانواده شهید هوایی و اعضای خانواده بزرگ آتش‌نشان ایران اهدا شد.

امروز چهلم برادرم بود. از همه مردم ایران تشکر می‌کنم. شاید اگر حادثه پلاسکو رخ نمی‌داد، صحبت و تبلیغ زیادی درباره آتش‌نشانان و شغل‌شان نمی‌شد. اگر هم کسی ما را نشناسد، باز هم ما کار خودمان را می‌کنیم. جان ما برای شما مردم است. این‌که ما را شهید حساب کنند یا نه، اهمیتی ندارد، نیت ما خدایی است. همین دعای مردم برای ما می‌ماند.

صحبت‌های او حال حاضران را منقلب و متاثر کرده بود. به احترامش ایستادند و دقایقی پیوسته برایش کف زدند.

 قدردانی از رسانه‌ها

با حضور زهرا راد مدیر رسانه‌ای تصویر سال و سیف‌اله صمدیان روی سن، از آزاده سهرابی (خبرگزاری مهر) و مهیار جوادی‌فر که در ۱۴ سال گذشته همواره به‌عنوان خبرنگار درنشست‌های تصویر سال با جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر سال همراه بوده‌اند، تقدیر شد.

صمدیان گفت: جرقه تقدیر از خبرگزاری‌ها و خبرنگارانی که بدون هیچ چشم‌داشتی با ما همراه بودند، در آخرین نشست خبری این جشنواره زده شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به پاس ۱۴ سال همراهی مستمر این رسانه با جشن تصویر سال، با اهدای تندیس تقدیر شد.

صمدیان، از همه ایسنایی‌های حاضر در جلسه خواسته شد تا روی سن بیایند و به این ترتیب، از شاهده یوسفی و شیما غفاری (سردبیران هنری ایسنا) و عکاس حاضر در مراسم، به پاس ۱۴ سال همراهی ایسنا با تصویر سال تقدیر شد.

علیرضا بهرامی، مدیر گروه هنری ایسنا نیز پس از گرفتن تندیس جشنواره و لوح تقدیر، گفت: زحمت این سال‌ها برعهده همکاران‌مان خبرنگاران، دبیران و سردبیران‌مان بود. شهید حسن قریب، عکاس ایسنا که در حادثه سقوط هواپیمای C۱۳۰ به شهادت رسید، به‌عنوان دوستی که زمانی عکس‌هایش در این رویداد سالانه حاضر بود و حالا در بین ما نیست، یاد می‌کنم.

ما کار خود را انجام می‌دهیم، اما گرفتن این تندیس از آقای صمدیان افتخار بزرگی است، چون کسی که این کار را با این وسعت، در طول این همه سال انجام می‌دهد، با توجه به معیارهای امروزی، یک موجود فرازمینی است. البته ما مطمئن هستیم که دُن‌کیشوت‌ها، زمانی دنیا را فتح می‌کنند.

با حضور داوران هر بخش، برگزیدگان بخش‌های مختلف تصویر سال معرفی شدند.

Tasvir Sal (7) [7]

برگزیدگان چهاردهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر

برگزیدگان بخش ویژه مادربزرگ و پدربزرگ ایرانی

افشین میرزایی

عرفان کوچاری

مرتضی امین الرعایایی

هومن اخوین

احمد معینی‌جم

علیرضا فرهانی

سیدمحسن مهری

حسام الدین باقری کفاش رفسنجانی

محمد صفرپور

علیرضا زارعی

برگزیدگان  بخش ویژه حادثه پلاسکو

امین خسروشاهی

امیر پورمند

فواد اشتری

احمد معینی‌جم

محمدحسین ولایتی

محمد دلکش

روشن نوروزی

هادی زند

مجید حامدحقدوست

حسین اسماعیلی

رئوف محسنی (تقدیر)

برگزیدگان  بخش موبایل

ابوالفضل نسایی

یگانه اسفندیاری‌نیا

یاسر خدیش

نیلوفر فلکیان

فرناز دمنابی

محمد نظری

فرزانه خادمیان

صادق ذباح

سینا شیری

مجید سعیدی

محمود اعلایی (تقدیر)

برگزیدگان بخش ایران ما

امیر قیومی

ملیحه میرزاخانیان

سهیل زندآذر

داوود ایزدپناه

عبدالخالق طاهری

امیرمهدی نجفلو شهپر

جواد عسگراوغلی

سجاد صفری

محسن کابلی

آذین حقیقی

سیدحسن فتاحیان (تقدیر)

برگزیدگان  بخش کاریکاتور

جایزه محسن رسول‌اف

سعید شعبانی (تندیس)

عارف نیازی (دیپلم افتخار)

صدف گلشنی (دیپلم افتخار)

سحر فتاح (تقدیر)

امیرمحمد نوری (تقدیر)

احمد رفیعی (تقدیر)

برگزیدگان  گرافیک (پوستر)

جوانان زیر ۲۵ سال، جایزه محسن رسول‌اف

مهرداد موسوی(تندیس)

عرفان غلامی (دیپلم افتخار)

عاطفه آشوری (دیپلم افتخار)

مرتضی هرآیینی (تقدیر)

جمشید دژاگاه (تقدیر)

علیرضا عزیزی بهروز (تقدیر)

برگزیدگان  بخش عکس

جوانان زیر ۲۵ سال، جایزه محسن رسول‌اف

ورزشی:

دانیال خدایی (تندیس)

سجاد ایمانیان (دیپلم افتخار)

امین فایضی (دیپلم افتخار)

سیدعلی شریف‌زاده (تقدیر)

خبری:

علی خارا (تندیس)

سهیل صحرا نورد (دیپلم افتخار)

دانیال خدایی (دیپلم افتخار)

مستند اجتماعی

محمد جواد رسا (تندیس)

فرناز دمنابی (دیپلم افتخار)

محمد شمس (دیپلم افتخار)

امیرعلی نجفلو شهپر

هنر و هنرمندان

سینا شیری (تندیس)

زهرا سعدی (دیپلم افتخار)

مریم دیهول (دیپلم افتخار)

نگاهی دیگر (خلاقه)

آرمین امیریان (تندیس)

شیوا بابابیگی (دیپلم افتخار)

محمدرضا پیمان (دیپلم افتخار)

بخش فیلم

در بخش فیلم‌های زیر ۱۵ دقیقه:

اشیاءگمشده/ کارگردان: حامد نجابت (تندیس)

سیب/ کارگردان: نداسادات میرمحمدی (دیپلم افتخار)

آپوفیس/ کارگردان: خشایاررحیمی (دیپلم افتخار)

در بخش فیلم‌های‌ بالای ۱۵ دقیقه:

فیلم‌های‌ داستانی:

۳۸.۱/ کارگردان: سالار شریفی (تندیس)

سینما رفتن بدون سیما/ کارگردان: فرناز زارعیان (تندیس)

فیلم‌های‌ مستند:

راه قریب/ کارگردان: علیرضا کاظمیان (تقدیر)

پنجاه سالگی/ کارگردان: صبا ندایی  (دیپلم افتخار)

بهتر از زندگی/ کارگردان: ماهان خمامی‌پور  (دیپلم افتخار)

جایزه تندیس  بهترین تصویر

علی تقدسی برای فبلم سینما رفتن بدون سیما

جایزه ویژه هیات داوران برای بهترین تصویرسازی (انیمیشن)

انیمیشن پلیس‌ها نمی‌دانند، ساخته سام چگینی