- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

پیوند سینمای ایران و پاکستان/ گزارشی از دستاوردهای سفر مدیران سینمایی حوزه هنری به پاکستان

lahoor1

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری ، احسان کریم‌خانی در خصوص سفر اخیر مسئولین حوزه هنری به شهر لاهور پاکستان و دستاوردهای این سفر گفت: چهارشنبه چهارم اسفند به همراه آقایان جواد سمنانی رئیس دفتر ریاست حوزه هنری ، محمود کاظمی مدیرعامل موسسه بهمن سبز و شهریار بحرانی کارگردان سینما و همسرشان به لاهور رفتیم.

وی گفت: ازآنجایی که از ابتدای روزهای اسفند در این شهر چند انفجار رخ داده بود شهر به شدت امنیتی بود و ما را با اسکورت مسلحانه به هتل اقامتمان در شهر لاهور بردند.

کریم‌خانی ادامه داد: روز اول اقامت در شهر لاهور ما با چند ناشر لاهوری جلسه داشتیم که جلسه خوب و پرباری بود. در این جلسه ناشران لاهور معتقد بودند که فرهنگ پاکستان در حال تغییر و تحول است و نظام آموزش و پرورش آنها  از حالت دولتی خارج و به غیر انتفاعی تبدیل می شود و کلیه دروس این مدرسه به زبان انگلیسی تدریس می شود؛به عبارت دیگردر این فرایند  زبان اردو که زبان اصلی مردم این کشوربوده هم کمتر پرداخته می شود و به نوعی به زبان دوم آنها تبدیل می شود.

lahoor4 [2]

وی بابیان اینکه از این اتفاق بوجود آمده ناشران لاهوری ابراز نگرانی می کردند ادامه داد: کشور پاکستان دو برابر ایران جمعیت دارد و مساحت این کشور نصف مساحت ایران است اما جامعه این کشور بیشتر روستایی و این کشورجامعه شهر نشینی محدودی دارد. این درحالیست که  مردم این کشور  به فرهنگ ایران علاقمند هستند چراکه معتقدند نویسنده های کشورشان از زبان فرهنگی درستی برخوردار نیستند و تنها ایران است که در کنار کشورهای همسایه آنها قدرت تولید فرهنگ متناسب با جامعه خود را دارد.

مشاور فناوری اطلاعات سازمان سینمایی حوزه هنری همچنین گفت: از دانشگاه پنجاب در لاهور دیدن کردیم و با آدم‌های فرهنگی شهر جلسات خوبی برگزار کردیم.

lahoor2 [3]

وی افزود: همچنین جشنواره فیلم و سینمای ایران که در روزهای ۲۵ و ۲۶ فوریه (۷ و ۸ اسفند) در لاهور برگزار شد با همکاری حوزه هنری و رایزنی فرهنگی ایران در لاهور بود که فیلم های «ملک سلیمان» با دوبله فارسی، «یه حبه قند»، «حوض نقاشی» و «ناردون» با زیرنویس فارسی در این جشنواره اکران شدند و کنفرانس مطبوعاتی هم برگزار کردیم.

کریم‌خانی ادامه داد: در این سفر همچنین  از سینماهای شهر لاهور بازدید کردیم که دو نوع سینما در این شهر وجود داشت؛ سینماهای به شدت کهنه و ضعیف که با این وجود مخاطبان خود را داشت و سینماهای بسیار لوکس و با امکانات که برای همه سطوح اقتصادی امکان دیدن فیلم را مهیا کرده بودند.

lahoor3 [4]

وی افزود: در این سفر چندین جلسه و نشست با پخش کنندگان ، سینما داران و تولید کنندگان فیلم ها  برگزار کردیم که ماحصل این نشست ها تاکید بر تولیدات مشترک و نیز طرح برنامه ای برای اکران فیلم های ایرانی در بازار پاکستان بود. همچنین با چند مدیر شبکه تلویزیونی دیدار و گفت و گو داشتیم و آنها در جلسات مشترکی که برگزار کردیم معتقد بودند به محتوا احتیاج دارند و به عرضه سینمای ایران در تلویزیون خود علاقه نشان دادند.

lahoor5 [5]

کریم‌خانی در پایان گفت: در این سفر مقرر شد که هیاتی از مسئولین سینمایی پاکستان در زمان برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر اردیبهشت ماه سال آینده به ایران بیایند و گفت و گوهای بیشتر و عقد قرارداد همکاری فی ما بین سینمای ایران و پاکستان چه در بحث تولید و چه در بحث پخش در آن زمان منعقد شود.