- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

رقابت در اکران ۹۶ تنگاتنگ و فشرده است

Mahmud-Kazemi

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، محمود کاظمی مدیرعامل موسسه «بهمن سبز» گفت: بخش مهمی از صنعت سینما، چگونگی اکران و نحوه دیده شدن یک فیلم است؛ اما نمی توان گفت هر فیلم پرمخاطبی لزوما، با ارزش است و هر فیلم کم تماشاگر بدون ارزش.

وی در خصوص چشم انداز اکران سال آینده توضیح داد: به اعتقاد من ماندگاری یک فیلم را نمی توانیم با اعداد و ارقام محاسبه کنیم ، اما تعداد تماشاگران هر اثر هنری بیان کننده تاثیری است که آن هنر بر جامعه و  اطرافش گذاشته است.

کاظمی با اشاره به اینکه  بخشی از موفقیت یک فیلم به تعداد تماشاگران آن فیلم بستگی دارد ادامه داد: در ارزیابی موفقیت یک فیلم هرگز نمی‌توان قانون صادر کرد و گفت هر فیلم پرمخاطبی لزوما با ارزش است و هر فیلم کم تماشاگر بدون ارزش. اما می‌توان پربیننده بودن را یکی از ملاک‌های فیلم ارزشمند دانست.

مدیرعامل موسسه «بهمن سبز» به فیلم های سی و پنجمین جشنواره فجر اشاره کرد و گفت: این فیلم ها آیینه اکران ۹۶ بود، اگرچه همه ظرفیت اکران سال بعد این تعداد فیلم نیست و تعدادی فیلم از قافله رقابت بازمانده‌اند که می‌توانند به گیشه‌ رونق بدهند، با این حال  آنچه در جشنواره دیده شد دست کم برای ما که سینمادار هستیم و به حوزه اکران می‌اندیشیم امیدوار کننده نیست.

کاظمی روایت و قصه‌گویی را درسینمای ایران دچار مشکل دانست و گفت: هنوز ضرباهنگ فیلم‌ها کند و کشدار است و مطالبات تماشاگر در فیلم‌ها جایی ندارد. بعضی فیلم‌ها برای جذب مخاطب، اخلاق را قربانی می‌کنند و به شوخی‌ها، روابط و مناسباتی متوسل می‌شوند که مرسوم و پسندیده نیست. بعضی دیگر شعارهای کهنه و تکراری می‌دهند و کارکردهای سینما را نمی‌شناسند. تعدادی فیلم خالی از هر نوع جذابیت هستند و بعضی از روی فیلم‌های موفق سال‌های اخیر کپی شده‌اند.

وی افزود: به اعتقاد من جای آثاری امیدبخش و قهرمان محور در سینمای ایران خالی است. آثاری که قدرت متقاعد کردن تماشاگر را داشته باشند، افکار جامعه را جهت دهی و مخاطب را برای مبارزه کردن در زندگی تشویق کنند «بیست و یک روز بعد». کاظمی همچنین گفت: فیلم‌هایی که هویت ما را به یادمان بیاورند «ماجرای نیمروز» و ثبت‌کننده واقعیت رنج‌ها و شادی‌های یک ملت باشند جای خالیشان حس می شود. سینمای ایران نسبت به بحران‌های خانوادگی بی‌توجه یا کم توجه است. فیلم‌های کمی مانند «زیر سقف دودی» و «تابستان داغ» با نگاهی متعادل به زن و مرد، جامعه را متوجه ضرورت حفظ نهاد خانواده می‌کنند.

وی سینمای سال ۹۶ را سینمایی پر ازبیم و امیدخطاب کرد و گفت: اگر بخواهیم رونق سینماها که در سال ۹۵ شاهد آن بودیم ادامه یابد و حیات سینماهای حوزه هنری تضمین شود باید به راهکارهایی بیندیشیم که می‌توانند بخش دیده شدن و عرضه فیلم‌ها را تقویت کنند. آثاری که در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفتند برای جذب مخاطب رقابت تنگاتنگ و فشرده خواهند داشت و بخشی از کار یک مدیر سینما این است که در این فضا، به دنبال تمهیداتی باشد که معرفی فیلم بهتر و سریعتر اتفاق بیفتد تا رابطه مخاطب با سینما قطع نشود.

کاظمی گفت:اکران نوروز ۹۶ مانند اکران نوروزی هرسال، بیشترین بضاعت جذب مخاطب را به نمایش می‌گذارد و پس از آن و در طول سال، سینمادار باید به دنبال حفظ ثبات باشد. این شاید مهمترین وظیفه بسیاری از ما در اکران سال بعد است.