- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

صدرعاملی: فیلمسازان جوان گول سوژه‌های داغ و ملتهب را می‌خورند

chashme-shab-roshan

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی «چشم شب روشن»، رسول صدرعاملی در ابتدای گفتگو درباره ششمین جشنواره حسنات گفت: این جشنواره که با موضوع مهربانی، همدلی و نیکوکاری در اصفهان برگزار شد، تلاش کرد تا استعدادها را شناسایی کند. جشنواره حسنات در سه بخش فیلم کوتاه، مستند و انیمیشن برگزار شد و سعی کرد که از بین فیلمها بهترین ها را انتخاب کند.

وی افزود: خوشبختانه کلیت سینمای ایران رو به پیشرفت است. دو سه دهه قبل ایران سرزمین شعر و ادبیات بود. اما امروزه در هر خانه ای حداقل یک یا دونفر علاقمند به سینما وجود دارد.

سینمای ایران سفیر صلح و دوستی شناخته شد اما…

کارگردان «دختری با کفش‌های کتانی» ادامه داد: سینمای ایران با مضامینش در جهان متفاوت شد. در واقع ما در فیلم ها شاهد لحظه هایی بودیم که آنها را گم کرده بودیم. اما متاسفانه به این مضامین بها داده نشد. با اینکه سینمای ایران سفیر صلح و دوستی شناخته شده اما تلخ اندیشی در فیلمهای سینما و حتی سریالها به وفور یافت می شود.

کاراکترهای سینمای ما باهوش نیستند

صدرعاملی با بیان اینکه مهربانی، تواضع، ارزشها، آرمان ها و پرداختن به خانواده در سینمای ایران تکراری شد، تصریح کرد: به نظر من سینمای ایران در حال گذار است. مشکل ما پرداختن به تلخی ها نیست مشکل این است که کاراکترها باهوش نیستند و نمی توانند مشکلات را دور بزنند و با آنها مقابله کنند تا به رستگاری برسند.

وی یادآور شد: اگر بپذیریم که مخاطب تکلیف سینما را روشن خواهد کرد اتفاق خوبی خواهد افتاد و رابطه مردم با فیلمساز قوی تر خواهد شد. یک فیلمساز جوان می داند که اگر مردم فیلمش را نپسندند موفق نخواهد بود و نمی تواند جایزه بگیرد و تایید واقعی درپی نخواهد داشت.

فیلمی ماندگار است که در عین پرداختن به فلاکت ها بارقه ای از امید داشته باشد

کارگردان «زندگی با چشمان بسته» تأکید کرد:احساس می کنم در سالهای آینده به یک سینمای خیلی خوب و دوست داشتنی خواهیم رسید. یک فیلمساز چه جوان و چه پیشکسوت می داند که باید عمیق به موضوع بنگرد و همدلی کند. فیلمی ماندگار است که در عین پرداختن به فلاکت ها بارقه ای از امید درآن وجود داشته باشد. مشکلی که فیلمسازان جوان دارند این است که گول سوژه های داغ و ملتهب را می خورند.

میزان توجهی را که اروپا به کریسمس دارد ما به نوروز نداریم

وی بیان کرد: مضامین و مفاهیمی مثل نوروز یک ماموریت رسانه ای است و باید دغدغه پرداختن به آن وجود داشته باشد. میزان توجهی را که اروپا به کریسمس دارد ما به نوروز نداریم. سینمای ایران در سه دهه گذشته قوام شایسته ای پیدا کرده اما ژانر در آن جدی گرفته نشده و هنوز جایگاهش را پیدا نکرده است. می طلبد که کسانی به این موضوعات بپردازند.

از مضمون گرایی فاصله بگیریم و داستان گرا باشیم

صدرعاملی وظیفه سنگین خانه سینما را پرداختن به امور صنفی دانست و گفت: خانه سینما فیلمساز تربیت نمی کند. بلکه مجموعه از گفت و گو هاست که باید در حوزه های مختلف شکل بگیرد. باید فضای گپ و گفت بین نسل امروز و ارتباطشان با مولوی و سعدی و حافظ و فردوسی را ایجاد کند. باید فضا سازی کند و شرایطی به وجود آورد که وقتی بهار شد برای بهار فیلم داشته باشیم. بهتر است از مضمون گرایی فاصله بگیریم و داستان گرا باشیم و تا کتاب نخوانیم و کتاب خوان نباشیم به این اهداف و موفقیت ها نمی رسیم.

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا در نیمه دوم سال ۹۵، شنبه تا چهارشنبه ها به صورت هر شبی روی آنتن شبکه چهار سیما رفت.