- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

برگزاری اختتامیه سوم جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت/ همه گرایش‌های فکری در دانشگاه‌ها نماینده دارند

ekhtetamieh-farhangi1

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از روابط عمومی جشنواره، این مراسم سومین بخش از مجموعه اختتامیه‌های جشنواره فرهنگی بود که از ساعت ۱۷ آغاز شد و ساعت ۲۲:۳۰ به پایان رسید. اجرای مراسم را امیرحسین مدرس برعهده داشت. اجرای یاسر خاسب و آوازخوانی شرکت‌کنندگان در بخش موسیقی پاپ جزو بخش‌های جذاب این رویداد بود. در بخشی از این مراسم محمدرضا علیمردانی صداپیشه، به شکلی ویژه در اجرا، مدرس را همراهی کرد.

میهمانان ویژه

فرهاد قائمیان دبیر بخش فیلم که به دلیل فیلمبرداری، در ایام جشنواره در این رویداد حضور نداشت برای نخستین بار چهارشنبه شب به پردیس تئاتر تهران آمد و در اختتامیه شرکت و در دو بخش جایزه اهدا کرد. سیما تیرانداز دبیر بخش تئاتر و بابک زرین دبیر بخش موسیقی هم در اختتامیه حضور داشت. در این مراسم برگزیدگان بخش تئاتر و موسیقی معرفی و جوایزشان را دریافت کردند. دکتر عبدالله جاسبی رئیس اسبق دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر سعید نمکی معاون اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی محمد رحمانیان، آزیتا حاجیان، کوروش نریمانی، محسن قصابیان، امیرکاوه آهنین جان، افسر اسدی، فریدون شهبازیان، شهرام کرمی، حسین علیشاپور، پوریا اخواص، مسیح تحویلداری و بهرام شاه محمدلو در کنار تعدادی از معاونان فرهنگی و دانشجویی استان های مختلف در این مراسم حضور داشتند.

ekhtetamieh-farhangi3 [2]

همه گرایش‌های فکری در دانشگاه‌ها نماینده دارند

سخنرانی دکتر محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت یکی دیگر از بخش‌های مراسم بود که بارها با تشویق دانشجویان قطع شد.

دکتر محمد رضا فراهانی خطاب به دانشجویان و مسؤولان شرکت کننده در این جشنواره، گفت: امیدوارم به شما دانشجویان در هشتمین جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت خوش گذشته باشد و خاطرات ماندگاری برای همه شما دانشجویان ثبت شده باشد.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن می‌فرماید: «و اما بنعمت ربک فحدث» این آیه خطاب خداوند بر بندگانش است و بدین معنا است که نعمت‌هایی که به شما دادیم را برشمارید و تکرار کنید و این آیه دربرگیرنده این است که همه انسانها باید نسبت به نعمت‌هایی که خداوند به آنها اعطا می‌کند، شاکر باشند. قطعا با تکرار نعمت‌هایی که خداوند به همه ما داده، هم احساس رضایت در ما بیشتر می‌شود و هم نسبت به خداوند بیشتر شاکر خواهیم بود و نعمت‌هایی که خداوند به ما داده است افزون‌تر خواهد شد

معاون وزیر بهداشت به شرایطی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در دولت قبل حاکم بود، اشاره کرد و توضیح داد: دو سال و ده ماه قبل که بنده مسؤولیت معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت را قبول کردم، چند روز بعد از انتصاب، یک  گزارش محرمانه از ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص پژوهشی از محققان یک دانشگاه به دستم رسید و وقتی این گزارش بیست صفحه‌ای را خواندم، متاسفانه استفاده دانشجویان از مواد مخدر، دخانیات و داروهای روانگردان بسیار نگران کننده بود.

فراهانی ادامه داد: هر چند درصد استفاده دانشجویان از مواد دخانیات و داروهای روانگردان که در این گزارش ذکر شده بود در خصوص دانشجویان علوم پزشکی کمتر از متوسط وزارت علوم و دانشگاه آزاد بود، اما وقتی این درصد کم را در عدد دانشجویان علوم پزشکی کشور ضرب کردم به  این نکته رسیدم که حتی این تعداد محدود، شمارشان از جمع صندلی های چند سالن اجتماعات بیشتر می‌شود، بنابراین به خاطر این مساله تا صبح قدم می‌زنم و خوابم نمی‌برد و اعتراف می‌کنم که بگویم آن موقع از قبول مسؤولیت در معاونت فرهنگی و دانشجویی پشیمان شدم اما چاره‌ای نبود و باید این راه و مسؤولیت خطیر را ادامه می‌دادم.

رییس هشتمین جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت، افزود: دو هفته بعد از این ماجرا جلسه شورای مرکزی انضباطی تشکیل شد و در این جلسه پرونده‌ای مطرح شد مبنی بر اینکه یک دانشجوی علوم پزشکی که به دام اعتیاد گرفتار شده بود و سه‌بار به وی فرصت ترک داده بودند اما به دلیل اینکه موفق به ترک اعتیاد نشده بود حکم اخراج از دانشگاهش صادر شده بود و من در آن جلسه به عنوان رئیس شورای مرکزی انضباطی باید حکم اخراج این دانشجو را امضا می‌کردم. در آن جلسه پدری مقابل من نشسته بود که گفت من کارگرم و تمام سرمایه‌ام را صرف فرزندم کردم و روزی که من آن فرزند را به شما تحویل دادم سالم بود و شما مسؤولان قصد دارید یک فرد بیمار را به من تحویل دهید و شما با اخراج فرزندم من و زندگی‌ام را نابود می‌کنید و می‌گفت سهم شما در این نابودی چیست؟ فشار و ناراحتی من موقعی بیشتر شد که در همان سال خبرهای متعددی در خصوص خودکشی‌های موفق دانشجویان منتشر می‌شد و تقریبا هر یک و ماه و نیم یک دانشجو مبادرت به خودکشی موفق می‌کرد.

فراهانی با اشاره به تکرار اخبار ناگوار مربوطه به خودکشی‌های موفق در ابتدای مسؤولیت خود، تصریح کرد: هر لحظه که تلفن همراهم به صدا در می‌آمد و شماره یکی از معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها را روی صفحه تلفن همراهم می دیدم، نفسم به شماره می‌افتاد و باخودم می گفتم که آیا فرد دیگری تن به خودکشی موفق داده است؟

ekhtetamieh-farhangi2 [3]

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت افزود: وقتی درخصوص خودکشی‌ها مطالعاتی کردم و این مطالعات و تحقیقات نشان داد که افسردگی در میان دانشجویان پزشکی در حال افزایش است و زمانی که این موضوع را مطرح کردم، از سوی برخی افراد به طور غیرمستقیم مورد عتاب قرار گرفتم، اما چند ماه بعد جلسه‌ای درخصوص آسیب‌های اجتماعی در حضور مقام معظم رهبری برگزار شد که در این جلسه صحت گفته‌های ما به اثبات رسید.

معاون وزیر بهداشت، وضعیت فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی را در دولت گذشته اسفناک توصیف کرد و گفت: در  حوزه فرهنگی نیز در دولت گذشته وضعیت خوبی نداشتیم و واقعا وضعیت فرهنگی دانشگاه‌های ما تعطیل بود.

وی با اشاره به اینکه در دولت گذشته در دانشگاه های علوم پزشکی تعداد محدودی کانون‌ فرهنگی فعالیت می‌کردند و برخی از این کانون‌ها حتی وجود خارجی نداشتند و تنها تشکل‌هایی روی کاغذ بودند، گفت: متاسفانه در آن زمان در حوزه فرهنگی در دانشگاه‌ها اقدامی مفید و موثر انجام نمی‌شد. البته در سطح ملی یک جشنواره فرهنگی برگزار می‌شد که بنده به رسم انصاف از تمام همکاران و اسلاف خود تشکر می‌کنم که این بستر  و فضاها را ایجاد کردند و ما این بسترها را از آنها تحویل گرفتیم، ارتقا و ادامه دادیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با تأکید بر این‌که در حوزه سیاسی نیز در دانشگاه‌ها وضعیت خوبی حاکم نبود گفت:در دولت قبل در اکثر دانشگاه‌ها افکار و اندیشه‌های موجود در جامعه نماینده‌ای در دانشگاه‌ها نداشتند و آن تفکری که به استناد دو انتخابات اخیر تفکر اکثریت را تشکیل می‌داد، در اکثر دانشگاه‌های کشور نماینده‌ای در تشکل‌های اسلامی دانشجویی نداشت. بنابراین در حوزه سیاسی هم در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور فضایی نامطلوبی حاکم بود.

فراهانی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات مالی دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمان قبول مسؤولیت خود به عنوان یکی دیگری از موانع موجود اشاره کرد و گفت: در حوزه منابع مالی نیز باید بگویم که اوضاع از این هم بدتر بود و منابع مالی دانشگاه‌ها، کفاف غذای دانشجویان ما را نمی‌داد، چه برسد به اینکه در حوزه فرهنگی بخواهیم کار موثری انجام دهیم.

رئیس هشتمین جشنواره وزارت بهداشت، گفت: ما با این شرایط بد فرهنگی و با این آشفتگی کار و مسئولیت را قبول کردیم. در آن زمان در هر طرف آشفتگی حاکم بود، منابع مالی اندک، آسیب‌های اجتماعی رو به تزاید، رکود فرهنگی و سیاسی و این که عناصر ذی‌مدخل و ذی‌نفود در اداره دانشگاه‌ها وجود داشتند که فهم و درک درستی از فضای دانشگاهی نداشتند و آنها به سبک مدیران محافظه‌کار و راحت‌طلب عمل می‌کردند که آرامش خود را بر مسائل مهم‌تر ترجیح می‌دادند. اما خوشبختانه باید گفت فضای امروز دانشگاه‌ها به طرز محسوسی تغییر کرده، و این حاصل تدبیر و امید است.

فراهانی افزود: مایلم به شما دوستان بگویم که در سال گذشته در دانشگاه‌های علوم پزشکی هیچ خودکشی موفقی به وقوع نپیوسته و هیچ دانشجویی در طول زمانی که من مدیریت را بر عهده گرفتیم به علت آسیب‌های اجتماعی از دانشگاه اخراج نشده است  و مهمتر آنکه هیچ دانشجوی ستاره‌داری در دانشگاه‌ها نداریم و اکثر دانشگاه‌های ما تشکل‌ها و نهادهای دانشجویی مختلف علمی، فرهنگی و دانشجویی دارند و با افتخار می‌گوییم که همه اندیشه‌های سیاسی کشور در دانشگاه‌های ما نمایندگانی دارند. هرچند فشار و استرس‌هایی که بر ما وارد شده پایان نیافته و انگار سرنوشت محتوم ما این است که همیشه دچار این استرس‌ها باشیم. آن روزهایی را می‌گویم که باید برای احضار یا بازداشت یک دانشجو غمگین و خجل باشیم و تا مشکل را حل نکنیم، آرام و قرار نداشته باشیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره شرایط موجود امروز در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، تصریح کرد: در اکثر دانشگاه‌های ما کانون‌های فرهنگی به طور کامل فعال شده‌اند و ما در اکثر دانشگاه‌هایمان نهادهای فرهنگی، هنری، علمی و نشریات دانشجویی فعال داریم و در تعدادی از این دانشگاه‌ها که این اتفاق به وقوع نپیوسته است، به جد پیگیر این قضیه هستیم که مانند دانشگاه‌های دیگر فضای فرهنگی با نشاطی حاکم شود.

فراهانی به مثلث ساختارهای فرهنگی کانون‌ها، آموزش برای ارتقاء و جشنواره های فرهنگی برای ایجاد انگیزه و دیده شدن دانشجویان اشاره کرد و گفت: امیدوارم جشنواره‌های فرهنگی بتواند رسالت خود را با محوریت این ارکان ادامه بدهد. جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت در سه سال گذشته به دنبال تحقق این اهداف بوده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، ادامه داد: چند توصیه برادرانه به شما دانشجویان می‌کنم و آن این که هنر بسته‌ای از مهارت‌ها، خلاقیت‌ها و زیبایی‌هاست و هرگز یادمان نرود در این دنیا چند روزی میهمان هستیم اما در بی‌نهایت جای دیگری در انتظار ماست و توصیه دومم این است که حتما به مطالعه و تحقیق و تدبر برای تولید آثاری با پشتوانه‌های قوی‌تر اهتمام ورزید و در خواست سوم من این است که شما دانشجویان که امروز به تحصیل مشغولید و چند روزی دیگر فارغ التحصیل می‌شوید به دنبال انتقال تجربیات‌تان به نسل‌های دیگر باشید تا انشالله هر سال شاهد یک فعالیت فرهنگی قوی‌تر باشیم.

فراهانی ادامه داد: این شش روز برگزاری جشنواره فرهنگی به خوبی نشان داد  که شما دانشجویان فهم کاملی از فعالیت‌های فرهنگی و جشنواره‌های اینچنینی دارید. پس همواره به تفاوت‌های فرهنگی، قومیتی و مذهبی احترام بگذارید. ما باید آیین گفت وگو و مدارا و تحمل یکدیگر با یاد بگیریم. نلسون ماندلا در فرازهایی از صحبت‌هایش گفته بود که می‌بخشم اما فراموش نمی‌کنم. فکر می کنم باید از این سخن بزرگ درس بگیریم و برای آن که  ایران بزرگی داشته باشید باید ببخشیم و بارها فراموش کنیم.

رییس هشتمین جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت در پایان خاطر نشان کرد: اگر قوت و قدرتی در جشنواره هشتم بود قطعا سهم عمده آن مربوط به شما و ده‌ها هزار دانشجویی است که شورانگیز و شاعرانه در این جشنواره حضور داشید و سهم دیگر مربوط به سفیران جشنواره است که تلاششان را مصروف برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی کردند. در اینجا جا دارد از مسؤولان دبیرخانه دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین مدیران فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم که به جد در برگزاری این جشنواره فرهنگی به ما کمک کردند، تشکر کنم و اگر در برگزاری این رویداد فرهنگی نقصی بود به خاطر آن من و همکارانم را ببخشید و دعا کنید که خداوند به خاطر قصوری که داشتیم در آن دنیا از ما بگذرد و ما را ببخشد.

هشتمین جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت ۲۵ تا ۳۰ فروردین ماه در رشته های ادبی، فیلم، موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی در پردیس تئاتر تهران برگزار شد.