- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

ساخت مستند با موضوع خرمشهر از اولویت‌های این مرکز است

tabatabayee-nezhad

سید مهدی طباطبایی نژاد مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در آستانه سالروز آزاد سازی و فتح خرمشهر در گفت و گو با سوره سینما [1] از اولویت‌های  این مرکز پیرامون این موضوع حساس سخن گفت.

وی بیان کرد: ما هر سال به مناسبت آزاد سازی خرمشهر نمایش فیلم هایی با این موضوع در مرکز داریم امسال هم فیلم مستند «صدای سکوت» به کارگردانی پناه برخدا رضایی در هفته جاری برای علاقمندان به نمایش گذاشته می شود . سال گذشته هم در ایام فتح خرمشهر مجموعه آثار مرتبط با این روزها در این مرکز به نمایش گذاشتهشد که تعدادی از آنها فیلم های مستندی بودند که در حوزه هنری تولید شده بود.

وی با بیان اینکه در طول سال همواره سعی می کنیم هفته های فیلم متناسب با ایام خاص برگزارکنیم بیان کرد: هر سال تعدادی از تولیدات مرکزگسترش به موضوع دفاع مقدس اختصاص دارد و در طول سال هم یکی از مهمترین اولویت های برنامه ما پرداختن به این موضوع است همچنین در ایام دفاع مقدس یا آزادسازی خرمشهر ازاین مجموعه اثار رونمایی می شود.

طباطبایی نژاد موضوع حساس فتح خرمشهر را قله غرور آفرین اتفاقات مربوط به زمان جنگ دانست و گفت: همه مراکز و ارگانها از جمله تلویزیون، شبکه مستند، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی  و… توجه به موضوع دفاع مقدس را وظیفه اصلی خود می دانند و هر روز به ابعاد تازه آن می پردازند چرا که این مسئله یک امر دینی و ملی است و در واقع رشادت های این افراد باعث بیمه مملکت ما شد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال سال گذشته مرکز ساخت دو مستند را در دستور کار خود داشت ؛مستندی با موضوع دزفول در دفاع مقدس از زاویه دید عکاسان یا حلبچه از زاویه دید عکاسان به کارگردانی آقای پناه برخدا رضایی با نام «صدای سکوت».

مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در بخش دیگری از صحبت خود گفت: مرکز گسترش در سالهای فعالیت خود از فیلم های اول و دوم بسیاری از فیلمسازان با موضوع دفاع مقدس حمایت کرد به عنوان نمونه فیلم اخراجی های ۱ و ۲ از تولیدات این مرکز بود و همچنان هم این موضوع از اولویت برنامه های ما خارج نشده است.

وی در مورد کم کاری صورت گرفته در این حوزه گفت: با صحبت شما موافق نیستم چراکه معتقدم فیلم هایی که در این زمینه تولید می شود باید از جذابیت و ساختاری قدرتمند برخوردار باشد؛ ساخت  ۵۰ فیلم در سال با موضوع دفاع مقدس فضیلت نیست چراکه فیلم هایی که با این مضامین ساخته می شوند باید برای مخاطب جاذبه بالا  داشته باشند. ضمن اینکه به نظر من چنین فیلم هایی در اولویت تولید همه مراکز قرار دارد و برای همه مدیران این موضوع اهمیت جدی دارد. اما معتقدم باید دراین زمینه تلاش های بیشتری صورت بگیردو تحقیق بیشتری شود چون موضوع مهم و حساسی است و نباید در این مورد غفلت شود.