سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ تیر ۱۳۹۶ در ۱۲:۰۳ ب.ظ چاپ مطلب

برگزیدگان دومین جشنواره هنری و همایش بین المللی حقوق بشر آمریکایی معرفی شدند

bashar amrika2

آئین اختتامیه دومین جشنواره هنری و همایش بین المللی حقوق بشر آمریکایی چهارشنبه ۱۴ تیرماه با حضور مسئولان لشکری و کشوری و همچنین هنرمندان متعهد و انقلابی کشور در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، آئین اختتامیه دومین جشنواره هنری و همایش بین المللی حقوق بشر آمریکایی چهارشنبه ۱۴ تیرماه با حضور مسئولان لشکری و کشوری همچون محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، سردار محمدرضا نقدی معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری، حجت‌الاسلام سید مصطفی میرلوحی مسئول دفتر آیت‌الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری، آیت الله حسینی همدانی امام جمعه کرج، محمدصادق کوشکی استاد و عضو هیات علمی دانشگاه تهران، وحید یامین‌پور مدیر پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی و همچنین جمعی از هنرمندان متعهد و انقلابی کشور در حوزه هنری برگزار شد.

مهدی بهرامیان سرپرست سازمان بسیج حقوقدانان کشور با بیان این که جشنواره حقوق بشر آمریکایی به دنبال آن است که با استفاده از ابزارهای علمی و فرهنگی جایگاه خود آمریکا را در حمایت از حقوق بشر و آزادی های اساسی بشر در این معادله مشخص کند، اظهار کرد: این جشنواره تلاش دارد تا نشان دهد که خود آمریکا یکی از بزرگترین ناقضان حقوق بشر در سطح کشور خود و منطقه و جامعه بین المللی است.

وی ادامه داد: به عنوان نماینده ستاد برگزاری این جشنواره بین المللی از تمام نهادها و سازمان هایی که در برگزاری این جشنواره مشارکت داشتند تشکر می کنم.

هزاره سوم را دشوار تر از دوره قبل بدانیم

محمود عباسی- دانشیار دانشگاه شهید بهشتی و معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری با بیان این که هدف حقوق بشر حمایت از حقوق انسانی است، اظهار کرد: این حقوق فارغ از نژاد و رنگ و ملیت است. اگر از حقوق ذاتی بشر سخن می‌گوییم، به این معنا است که آدمی از آن رو که آدمی است دارای این ارزش والا است. هنر بشر نیمه اول قرن بیستم، پس از گذار از میلیون ها کشته و آواره و عبور از تلی از جنازه‌ها، این بود که در ۱۹۴۸ به نقطه ایی رسید و کشف بزرگش این بود که انسان کرامت دارد و باید کرامت آن پاس داشته شود.

وی همچنین گفت: جهان پس از اعلامیه حقوق بشر شاهد تحول بود و تلاش داشت تا به نقطه ایی برسد که صلح و آرامش و امنیت را فرا روی جامعه بشری قرار دهد. حقوق بشر فی نفسه حقوق خاص یک منطقه یا جغرافیا و کشور نیست؛ اما نگاه دقیق و ظریف رهبر معظم انقلاب اسلامی، تعریظ ایشان به مقامات آمریکایی است که حقوق بشر را ابزاری برای دست یابی به اهداف نامشروع خود قرار داده‌اند.

bashar amrika3

عباسی با تاکید بر این که حقوق بشر جهان شمول، عدم تبعیض و تفکیک ناپذیری است، عنوان کرد: اما دولتمردان آمریکایی در طول تاریخ جنایات خود حقوق بشر را نادیده انگاشتند و از آن عبور کردند و باید آغاز هزاره سوم را دشوار تر از دوره قبل بدانیم. آمریکایی ها خود را نسبت به سایر جوامع انسانی برتر و بالاتر می پندارند. وقتی از حقوق بشر آمریکایی صحبت می‌شود انتظار این است که در یک کشور پیشرفته ارزش‌های حقوق بشری موج بزند و بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد، اما این انتظار نتیجه معکوسی رقم می‌زند.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری تصریح کرد: برخی از جنایاتی که نقض آشکار حقوق بشر است و نشان دهنده اراده دولتمران آمریکایی را می‌توانیم در تاریخ سیاه این کشور ببینیم. اساسا پس از استقلال آمریکا از بریتانیا، موج تبعیض نطفه اش بسته می‌شود و سرکوب‌های داخلی آغاز و ادامه پیدا می‌کند. امروز خشونت افسار گریخته پلیس آمریکا را نسبت به مردم خود شاهد هستیم. این مسائل نشان دهنده بی توجهی دولتمردان آمریکا به حقوق بشر است. آمریکا تنها کشوری است که از بمب اتم علیه انسان‌ها استفاده کرده است و کشتارهای بسیاری در جنگ جهانی دوم انجام دادند و در جنگ‌های دیگر نیز میلیون‌ها کشته بر جای نهادند.

حضور هنرمندان ۲۰ کشور جهان در دومین دوره جشنواره حقوق بشر آمریکایی

اسماعیل آجرلو، دبیر دومین جشنواره حقوق بشر آمریکایی نیز در سخنانی با بیان این که این جشنواره در بخش علمی و هنری فرخوان خود را ارائه کرده است؛ عنوان کرد: در بخش هنری ۸۰۰ اثر از هنرمندان داخلی و ۲۵۰ اثر از هنرمندان خارجی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. همچنین هنرمندانی از ۲۰ کشور جهان در این جشنواره شرکت کردند. امیدوارم این جشنواره ادامه داشته باشد و هنرمندان زمینه و بستر لازم را برای بیان نظراتشان داشته باشند.

حقوق بشر ابزار سیاسی در دستان آمریکا است

پروفسور بوگراسکاپ مهمان دومین جشنواره حقوق بشر آمریکایی از کشور آمریکا نیز در سخنان کوتاهی با بیان این که هنر می‌تواند زبان مناسبی برای بیان بسیاری از مفاهیم باشد، اظهار کرد: در طول زمانی که در ایران بودم، درباره حقوق بشر آمریکایی سوال‌های زیادی از من شده است. در این رابطه تحقیقات زیادی انجام داده‌ام. در واقع حقوق بشر ابزار سیاسی در دستان آمریکا است تا به اهداف مدنظر خود برسد. نمونه ای از این موضوع، رفتار آمریکا در قبال ایران، قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

وی همچنین گفت: حقوق بشر در داخل آمریکا به مفهوم دارایی و اموال متصل است و هر چقدر دارایی بیشتری داشته باشیم، حقوق بیشتری خواهیم داشت.

bashar amrika1

اسامی برگزیدگان و تقدیرشدگان در بخش‌های مختلف:

بخش اینفوگرافیک

محمد حسن ثقفی، حسن رستمی و محمد یاقوتی – برگزیده

علیرضا خدا مرادی و جواد قراقی‌پور – تقدیر شده

بخش کاریکاتور

محمد علی خلجی – نفر اول

حامد مرتضوی علوی – نفر دوم

حسن اسدی و سعید صادقی –  مشترکا نفر سوم

احسان چراغی ایرانشاهی، اسماعیل بابایی، محمود نظری، حمید صوفی، ناصر مقدم، و پویا عبدلی – تقدیر شده

بخش موشن گرافیک

سید مرتضی خلیل‌پور، امین کریمی و علیرضا زکاله – برگزیده

محمد مهدی رحیمی و علی اقتدارپور – تقدیر شده

بخش پوستر

حامد مغروری – نفر اول

پویا سرابی – نفر دوم

محمد رضا چیت ساز – نفر سوم

بخش نمایش رادیویی

اله بیات، ملیحه مرادی و مطهره مهرابی – تقدیر شده

بخش مقاله

الهه نظام‌جو، حامد اسحاقی، الهام اسحاقی، سید پرویز شجاعی – تقدیر شده

بخش کتاب

خیراله پروین، علی الفت‌پور و مرتضی رفیعی بصیری – تقدیر شده

در این مراسم کتاب‌هایی با موضوع حقوق بشر آمریکایی و در بردارنده مجموعه مقالات مرتبط با این موضوع، گردآوری شده توسط حسین کرمی و علی بهادری رییس سازمان بسیج حقوقدانان رونمایی شد.

از دیگر بخش‌های این مراسم می‌توان به شعرخوانی حسن اسحاقی با موضوع حقوق بشر آمریکایی اشاره کرد. اجرای استندآپ کمدی امیر کربلایی زاده نیز از دیگر بخش‌های جذاب مراسم بود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>