- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

امیرحسین شریفی: اجرای درست رده‌بندی سنی نیاز به نظارت جدی دارد

amirhosein-sharifi

امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفت و گو با سوره سینما [1] درباره موضوع رده‌بندی سنی در سینماها بیان کرد: به نظرم رده بندی سنی در ایران نمی تواند جا بیفتد. زیرا در ایران به اصطلاح بازار سیاه یا رانتی توسط سینماداران در زمینه اکران فیلم ها ایجاد می شود.

وی در پاسخ به این که چه راهکاری برای مشخص کردن رده بندی سنی در سینماها و جا انداختن این مبحث برای مخاطبان سینما پیشنهاد می کند، افزود: به نظر می رسد رده‌بندی سنی برای اجرای درست و دقیق باید به سینماهای خاصی معطوف شود. فیلم های دارای رده‌بندی سنی در این سینماها به نمایش درآیند. همچنین نیاز است نظارت جدی و محکمی بر کیفیت اجرای آن اعمال شود. سینماها و سینماداران ملزم به رعایت قانون رده بندی سنی باشند. در غیر این صورت این مبحث ممکن است به سو استفاده عده ای منجر شود.

تهیه کننده فیلم «آوازهای سرزمین من» در پاسخ به این که کدام نهاد یا سازمان دولتی باید مسئولیت نظارت بر اجرای رده بندی سنی را در سینماها برعهده گیرد، ادامه داد: این وظیفه بیش از هر جا باید توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام و در صورت اجرا، با جدیت نظارت شود.

شریفی در پاسخ به این که آیا گاهی رده بندی سنی برخی از فیلم ها مجوزی برای طرح موضوعات غیر اخلاقی نیست، عنوان کرد: نه، اینطور نیست. به نظرم فیلم هایی که برای مثال برای افراد بالای ۱۶ سال نمایش داده می شوند، بعضا دارای صحنه های خشن هستند که تماشای آن ها برای کودکان و نوجوانان مناسب نیست. همچنین به شخصه معتقدم در سینمای ایران فیلم غیر اخلاقی به هیج وجه تولید و پخش نمی شود.