- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

ناگفته‌های نهضت امام خمینی (ره) در مستند «تا رهایی»

maziar-hashemi

ناگفته‌های نهضت امام خمینی (ره) در مستند «تا رهایی» به کارگردانی مهدی شامحمدی روایت می‌شود.

سید مازیار هاشمی تهیه‌کننده مستند «تا رهایی» که با محور نهضت انقلاب اسلامی ساخته شده به سوره سینما گفت: این مستند را به سفارش گروه اجتماعی شبکه سوم سیما ساختیم. گروه تولیدی، مستند «تا رهایی» را با هدف معرفی نهضت انقلاب اسلامی ساخت. ما نهضت را از فوت آیت‌الله بروجردی که مصادف با آغاز نهضت انقلاب اسلامی است تا سال ۵۷ مورد بررسی قرار دادیم.

وی افزود: با توجه به حساسیت موضوع این مستند یک گروه تحقیقاتی با رویکردی پژوهشی تشکیل دادیم که اطلاعات و مستندات موضوع را جمع‌آوری کنند. در این بررسی اتفاقاتی مثل حادثه مدرسه فیضیه، دستگیری امام (ره)، حصر ایشان، تبعیدشان به ترکیه و لایحه کاپیتولاسیون که از جمله عوامل گسترش نهضت بود را روایت کردیم.

هاشمی اضافه کرد: این مستند با استفاده از عکس‌های آرشیوی، مصاحبه و بازسازی برخی موقعیت‌ها روایت خود را پیش می‌برد. عکس و دیگر مستندات از سال ۴۲ تا ۴۶ بسیار کم است ترجیح دادیم که برای بررسی این برهه تاریخی به سراغ مصاحبه با افرادی برویم که شناخت کافی از این دوران دارند. آیت‌الله محمد یزدی، گرامی قمی، مسعودی خمینی، رحیمیان و حمید روحانی از جمله مصاحبه‌شوندگان هستند.

ta-rahayee1 [1]

این تهیه‌کننده افزود: بخشی از ساواک را با بازی بازیگران بازسازی کردیم. نریتوری که قصه‌گوی اصلی است خودم هستم. امشب قسمت سوم این مجموعه از تلویزیون پخش خواهد شد. قسمت ۵ و ۶ در یک قسمت یک ساعته روی آنتن خواهد رفت.

کارگردان این مجموعه ۷ قسمتی مهدی شامحمدی است.

از عوامل اصلی این مجموعه مستند می‌‍توان به: مدیر نور و تصویر: هادی بهروز، مدیرتولید: اکبر سلطانزاده ، تصویربرداران: محسن زارع و بهرام آذین، طراح صحنه : وحید موسوی طراح لباس: درسا درخشان، گویندگان متن: محمدرضا علیمردانی و سید مازیارهاشمی، صدابردار: امیرپوریا محمودی، مجری طرح: موسسه سرزمین آفتاب، اشاره کرد.