سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ شهریور ۱۳۹۶ در ۹:۱۴ ق.ظ چاپ مطلب

نمایش «چند درجه سوءتفاهم در مقیاس اتللو» تجربه‌ایی متفاوت از اتللو کلاسیک است

habibollah-danesh

حبیب اله دانش گفت: تماشاگر با دیدن نمایش «چند درجه سوءتفاهم در مقیاس اتللو» تجربه‌ایی متفاوت از مرز عشق و شیدایی و جنون و حسادت را لمس خواهد کرد.

به گزارش سوره سینما به نقل از مشاور رسانه ایی نمایش، ‌حبیب اله دانش کارگردان نمایش «چند درجه سوءتفاهم در مقیاس اتللو» که چند روزی است اجرایش را در مکتب تهران آغاز کرده، عنوان کرد:” نمایشنامه نوشته ی محسن رهنما یکی از نویسندگان جوان اصفهانی است که پیشتر دو نوبت در سال های ۹۳ و ۹۴ توسط همین گروه در اصفهان اجرا رفته و در هر دو نوبت با استقبال و تحسین تماشاگران و کارشناسان تئاتر قرار گرفته است”.

وی در رابطه با داستان نمایش توضیح داد: “بازیگر نقش اتللو که روی صحنه کشته شده، اکنون علت مرگش را برای مخاطب بیان می کند. بازیگر نقش اتللو، نامزدی دارد که نقش دزدمونا را بازی می‌کند و  او همچون اتللو گرفتار حسادت تللو نسبت به دزدمونا شده است و دچار روانی شده و مرز های عشق و جنون را در می نوردد”.

حبیب اله دانش با اشاره به اینکه نمایش مونولوگ است افزود: “به گواه نظر تماشاگران و کارشناسان، به علت جذابیت های موجود در اجرا، زمان نمایش را حس نمی کنند.ما بواسطه ی شیوه ی اجرایی خاص که متکی بر ساخت فضاست، تلاش کرده ایم تا برای تماشاگر  لحظه به لحظه احساس و عواطف بدیع و نویی را بازسازی  کنیم تا از این گذر بتواند مرزهای عشق، شیدایی، نفرت، جنون، حسادت  بازیگر نقش اتللو  را تجربه کند.”

حبیب اله دانش که چندی پیش نمایش«آدم آدم است»را در تئاتر مولوی اجرا  کرده است گفت: ” تلاش کرده ایم به سمت تجربه‌ای متفاوت از ساخت فضا برویم تا مخاطب بتواند با همه ی لحظات کار درگیر شود. با این که به نظر بازیگر در یک میزانسن نشسته کار می کند اما از همه ی امکانات بازیگری اش بهره برده ایم”.

وی با اشاره به اینکه تنها بازیگر این نمایش محمد رضا ترابی که دانش آموخته بازیگری است و سبقه طولانی در بازیگری دارد گفت:” محمد رضا ترابی بازیگر فیلم وقتی همه خوابیم، استاد بیضایی و بازیگر فیلم  چمران آقای حاتمی کیا و بازیگر تئاتر بیگانه ی دکتر مسعود دلخواه و  چندین سریال تلویزیونی است …،    کار کردن با بازیگر باهوشی که خودش را به روز نگه می دارد، تجربه بسیار عالی بوده است.  امکانات بازیگری ایشان باعث شد تا تمرینات را به سمت تئاتری ببریم که متکی به فضا باشد و چیزی به جز بازیگر روی صحنه دیده نشود”.

حبیب اله دانش در پایان گفت:” از منظر دیگر چنین تجربه‌ای برای من و بازیگر هم سخت و هم جالب بود. چون هر دو باید در روند کشف شرکت می کردیم.  بدین معنی که بازیگر به واسطه  بکارگیری امکاناتات بازیگری باید  همچون نقاش تصویرسازی‌ کند آنهم تصاویری که باعث ساخت فضا و معماری در ذهن مخاطب شود”.

لازم به اشاره است این نمایش تا ۳۱ شهریور هر شب ساعت ۲۰ در مکتب تهران اجرا خواهد داشت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>