- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

مسعود میرطاهری: دنیای بازیگری امروز ما نیازمند تدریس اصولی «متد اکتینگ» است

mirtaheri

به گزارش سوره سینما [1]، مسعود میر طاهری بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، این روزها با استفاده از تجربه های آموزشی خود، در تلاش است تا دانش تئاتری خود و همچنین اصول طلایی متداکتینگ را به علاقمندان بازیگری آموزش دهد. وی در رابطه با متداکتینگ که همان متد لی استراسبرگ گفت:به زبان ساده بازیگری به شیوه متد، یعنی بازیگری «واقعی» ، در این شیوه بازیگر با استفاده از خاطرات و تجربیات حسی و احساسی برگرفته از زندگی و تجربیات حقیقی اش، تجربیات حسی و احساسی کاملاً موازی و واقعی را برای کاراکتر روی صحنه خلق میکند. برجسته ترین ویژگی یک بازیگر متد، باور پذیر بودن اوست. او بازیگر نیست، بازی نمی کند، او کاملا «واقعی» است.

بازیگر تئاتر« فالو می» که این روزها به روی صحنه می رود در رابطه با هدف و کلید اصلی متد گفت:تماشاگر از اینکه بازی داده شود لذت نخواهد برد و از تماشای «دروغ و تظاهر» منزجر خواهد گشت. به همین دلیل کلید اصلی برای بازیگر متد بستن این عهد است: من به تماشاگرم دروغ نمیگویم! و برای اینکه مجبور به دروغگویی نشوم، باید او را به طور کامل نادیده بگیرم و بر روی صحنه به طور کاملاً واقعی زندگی کنم!! بدین صورت است که تماشاگر،  با قرار گرفتن در جایگاه یک شاهد عینی برای یک زندگی واقعی، لذت بی اندازه ای خواهد برد..

وی روش تدریس این متد را این گونه توضیح داد:من  از سال ۹۴  به صورت مداوم این دوره ها را برگزار می کنم ، به صورت شیوه مند ، حدود ۳۰ بازی که در آکادمیهای بازیگری معتبر دنیا برای آموزش اصول متد اکتینگ، با هنرجویان کار می شود را تمرین می کنم ، و تکنیکهای اولیه – ریلکس کردن، مهارت استفاده از حافظه حسی، تمرکز، تخیل و تصویر سازی-  و تکنیکهای ثانویه متد را که برگرفته از سرفصل های آموزشی آکادمی گروپ تیاتر امریکا می باشد را آموزش می دهم.

مسعود میرطاهر تجربه ۲۷ سال تدریس را دارد ، وی در مورد تاثیر این تجربیات برروند تدریس این کلاس ها گفت:من و همسرم پوپک رحیمی که محقق و مترجم است و بخش تحقیق و پژوهش پیرامون تکنیکهای این شیوه را به عهده دارد،  با هم طرح درس و روند آموزش را پی ریزی می کنیم. باید عرض کنم آموزش متد اکتینگ به این شکل مدون و شیوه مند، برای اولین بار است که تجربه میشود، تفاوت ما در این است که برای هر جلسه طرح درس داریم و کاملا بر اساس سرفصلهای متد کار میکنیم.

وی در پایان گفت :اکتفای من تنها به انتقال دانسته ها و تجربیاتم به دانشجویانم نیست، خاطره تعریف نمیکنم یا تجربه کاری خود را آموزش نمیدهم، من هر روز منابع جدید متد را مطالعه کرده و دانشجویانم را در جریان آخرین تکنیکها و جدیدترین بازیها قرار میدهم. من ندیدم و نشنیدم که کسی به این صورت  متد درس بدهد ، به هر حال  ۲۶ سال هست که کار آموزشی انجام می دهم و میدانم تدریس و آموزش صرفا عملی، با آموزش تئوری که خیلی جاها انجام می دهند دو مقوله جدا از هم می باشد.