- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

سینمای پاک ایران را به نام امام راحل می‌شناسند

eshaghi

یک کارشناس فرهنگی تولد سینمای پاک و اخلاقی ایران را محصول نگاه امام خمینی (ره) دانست.

علیرضا اسحاقی سینماگر و مدیرفرهنگی، درباره تاثیر امام خمینی (ره) بر ادامه حیات سینما بعد از انقلاب اسلامی به سوره سینما گفت: امام (ره) تاثیر عمیقی بر بسیاری از مسائل داخلی و خارجی در ابعاد مختلف داشته اند. نوع نگاه ایشان تغییرات کلیدی را در دنیا رقم زده است که تاثیر فهم و بینش ایشان در هنر سینما و ادامه مسیر این هنر نیز کاملا مشهود است.

وی ادامه داد: نگاه امام خمینی در چهار چوب سینما و تلویزیون خارج از آموزه‌های دینی  نیست و امام نکات پیچیده‌ای را در حوزه سینما و فرهنگ مطرح نکرده‌اند. دین مداری نگاه ایشان در مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مسیری مشخص و رهنمودهای هوشمندانه‌ای دارند. اینکه چقدر به این آموزه‌ها نزدیک شدیم خودش سوالی است که باید روی آن تامل کنیم. آرمانهای امام بر اساس سعادت دنیا و آخر هستند و چشم انداز ایشان برای سینما کاملا بر همین معیار پایه گذاری شد.

اسحاقی افزود: هالیوود و بالیوود به عنوان مظهر مسلط سینما که به لحاظ تئوری و ابزاری سینمای دنیا را هدایت می‌کند در سیطره فحشا و خشونت قرار دارند، در مقابل آن سینما، سینمای ایران با تاثیر بر دیدگاه‌های امام و انقلاب به ابزاری برای نمود مفاهیم ارزشمند انسانی است که روح تعهد را بر کالبد انسان میدم و این آموزه و سرمشق در سینمای ایدآل امام با همه مردم دنیا ارتباط برقرار می‌کند چرا که مناسب فطرت پاک آنها طراحی شده است.  این نگاه امروزه نیز کاربرد دارد . جامعه ما اخلاق گرا است و سینمای ما نیز با وجود تمام آزمون و خطاها در دنیا به سینمای پاک شهرت دارد.  دنیا امروز چشم می اندازد  که ببیند انقلاب اسلامی ایران با ابزار سینما چگونه برخورد می‌کند.

 وی  در پایان گفت: برای رفتن سینما به سمت آرمان‌های انقلاب و امام راحل باید با تحلیل و شناخت کامل جلو رفت و مدیران شرایط را برای هنرمندان فراهم کنند تا در فضایی امن هنر خود را ارائه دهند. هنر فرمایشی به وجود نمی‌آید و هنر هنرمند متعهد از درون او سرچشمه می‌گیرد. همچنین  از هر کسی نمی‌‎توان انتظار خلق اثر تاثیرگذار دینی و انقلابی داشت چرا که سینما تحت تاثیر افراد و روحیات سازندگان خود تجلی پیدا می‌کند. گاهی حرکت هایی که در روند خواسته‌های امام (ره) و نظام انجام می‌شود بر اثر شناخت ناکافی بر ضد ارزش‌های انقلاب قدم برداشته می‌شود و این موضوع به کلیت این هنر ضربه خواهد زد.