- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

نمایشگاه «نسل‌کشی مذهبی در میانمار» افتتاح شد/ مومنی‌شریف: امیدوارم چهره‌های شاخص هنری جهان به وظیفه انسانی خود عمل کنند

namayeshgah-tajasomi

به گزارش سوره سینما [1]، محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری، با حضور در این نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری گفت: نفس برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها و هر نوع هنری که در آن هنرمند به عنوان یک انسان مسئول نسبت به اتفاقی که برای هم‌نوع خودش در هرکجای رخ می‌دهد، بی شک مثبت و ارزشمند است. به‌ویژه مردم مظلوم و مسلمان میانمار که مورد ستم‌های جهانی واقع شدند. طبیعی است که ما باید به چنین وقایعی واکنش نشان دهیم. زیرا ظلم‌ها و بلاهایی که بر سر مردم مسلمان میانمار روا داشته‌اند در سکوت خبری رسانه‌های مدعی حقوق بشر جهان باقی مانده و با عدم واکنش از سوی مقامات کشورهای دیگر و نهادهای حقوق بشری مثل سازمان ملل مواجه شد.

مومنی ضمن اشاره به ارسال آثار با موضوع «نسل‌کشی مذهبی در میانمار» از ۱۸کشور دنیا به حوزه هنری گفت: تعداد آثار دریافتی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری پس از اعلام فراخوان نسبت به ارائه پوستر و آثار گرافیکی در مورد میانمار چندین برابر آثار موجود در نمایشگاه  افتتاح شده امروز است. ما پس از اعلام فراخوان آثار با کیفیت و قابل توجهی از هنرمندان کشور خود و از جمله ۱۸کشور دیگر دنیا دریافت کردیم. به همین جهت تنها تعدادی از آثار را در معرض دید قرار دادیم و مابقی آن ها را در قالب کتابی به همراه این آثار منتشر خواهیم کرد.

رئیس حوزه هنری در همین راستا گفت: این تعداد آثار با کیفیت و تاثیرگذار از سوی هنرمندان جهان نشان از نازک‌اندیشی و توجه به انسانیت از سوی آن‌هاست. هنرمندان برخلاف بسیاری از سیاستمداران دنیا نمی‌توانند بی توجه به وقایع دنیا باشند و نگاهی سیاسی به آن داشته باشند. امیدوارم که هنرمندان جهان خصوصا چهره‌های شاخص هنری دنیا در چنین مواردی با هم هماهنگ باشند و به وظیفه انسانی خود عمل کنند.

وی درخصوص ارسال کتاب مذکور به عنوان سفیر فرهنگی در حوزه مظلومیت مردم مسلمان میانمار گفت: در نظر داریم تا کتاب آثار نمایشگاه بین‌المللی پوستر «نسل‌کشی مذهبی در میانمار» را علاوه بر سفارت‌های کشور خودمان در جهان به بیشتر نقاط دنیا به‌ویژه کشورهایی که نسبت به این موضوع بی اعتنا بودند، سفارت‌های کشور میانمار  و همچنین برای رهبر این کشور از طریق دیپلمات‌های ایران ارسال کنیم. اما مهم‌تر از آن ارتباط و همبستگی هنرمندان جهان است. هنرمندان می‌توانند با امکانات و توانایی‌هایی که در اختیار دارند پیام مظلومیت هر مردمی را به گوش جامعه جهانی برسانند.

در ادامه افتتاح این نمایشگاه اثر نگارگری «پرهای آسمان» از مهدی فرخی نیز رونمایی شد. این اثر در مورد مقام ملکوتی شهید محسن حججی است و در ابعاد ۱۰۰ در ۷۰ سانتیمتر با تکنیک اکریلیک آماده شده است.مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با رونمایی از این تابلو هفتمین نمایشگاه نقاشی،طراحی و نگارگری با موضوع «شهید حججی» را افتتاح کرد.

فرخی در چند خط با عنوان «پرهای آسمان» برای اثر خود این‌گونه نوشته است: «آسمان و زمین را فرزندانی از این مرز و بوم به هم پیوند زدند که در این تلاقی، سرنوشت به پیروزی رقم خورد؛ سرنوشتی با معانی بلندی چون آزادگی و سرافرازی، که به آسانی نمی‌توان از آن گذشت.

ایران در خود سربازانی با قلب‌های تپنده و ارواحی آسمانی، ایستاده در تلاطم روزگاران را دارد.

پای در زمین و جای در آسمان، مأوایی بی‌انتها زمین را آسمانی کردن کار مردان خداست. ما برای دفاع ایستاده‌ایم؛ برای آزادگی که ذات ماست؛ جوهر جان؛ که میراث سرور و سالار شهیدان کربلا؛ اباعبدالله‌الحسین(ع) است.

تابلو پرهای آسمان تصویری از مردان مدافع ایران و ارزش‌هاست؛ ایرانی که در خود بذر آزادگی دوران را پرورانده؛ ایران سرافراز.»

گفتنی است نمایشگاه بین‌المللی پوستر با عنوان «نسل‌کشی مذهبی در میانمار» و اثر نگارگری «پرهای آسمان» با موضوع «شهید حججی» با حضور دکتر مهدی چمران رئیس اسبق شورای شهر تهران، سید مسعود شجاعی طباطبایی، کوروش زارعی، احمدرضا دالوند، احسان باقری، جمعی از اهالی رسانه و علاقه‌مندان به هنر عصر امروز در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار شد.