- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

جشنواره فیلم کوتاه تهران مهم‌ترین جشنواره خاورمیانه/ نشست‌های آموزشی فیلم کوتاه با حضور اساتید برجسته سینما

neshast-film-kootah

به گزارش سوره سینما [1] به نقل از ستاد خبری سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، نشست خبری سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران صبح امروز ۲۲مهرماه در محل انجمن سینمای جوان برگزار شد.

آرش عباسی، قائم مقام دبیر جشنواره و مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی این جشنواره در ابتدای نشست به ارائه توضیحاتی پیرامون نحوه اطلاع‌رسانی جشنواره پرداخت و گفت: ما برخلاف سال قبل، متناسب با پیشرفت تکنولوژی که در فضای مجازی رخ داده، تصمیم به حذف فیزیکی نشریه روزانه جشنواره گرفتیم.

او ادامه داد: البته نسخه الکترونیک این نشریه روی سایت جشنواره قابل دسترس خواهد بود. هم‌چنین ما برای جشنواره امسال اپلیکیشنی را طراحی کرده‌ایم که طی دو روز آینده این اپلیکیشن رونمایی خواهد شد. ما اعتقاد داشتیم که وجود اپلیکیشن امری ضروری است.

عباسی اظهار داشت: تمام مطالبی که به صورت روزانه در سایت و نشریه جشنواره منتشر می‌شود در این اپلیکیشن قابل رویت است، اما در کنار آن ما قابلیت پخش فیلم و نشر صوتی برخی اخبار و اطلاعات مربوط به جشنواره را نیز خواهیم داشت.

در ادامه این نشست سیدصادق موسوی، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: براساس آن‌چه که به‌عنوان کارنامه جشنواره در طی سی‌و‌چهار دوره گذشته باقی مانده است، بدون ادعا می‌توانیم بگوییم جشنواره فیلم کوتاه، مهم‌ترین جشنواره در منطقه خاورمیانه است.

او گفت: خوشبختانه درعرصه بین‌المللی بدون اغراق می‌توان گفت که مزیت نسبی ما در فیلم کوتاه است و در طول سال این فیلم‌های کوتاه ماست که نام ایران را در سراسر جهان بلند آوازه کرده است. ما جشنواره فیلم کوتاه را متعلق به انجمن سینمای جوانان نمی‌دانیم بلکه این جشنواره متعلق به همه فیلم‌سازان کوتاه کشور و آن‌هایی است که به صورت مستقل اقدام به تولید فیلم کوتاه می‌کنند. ما فیلم‌های مستقل را برای حمایت شایسته‌تر می‌دانیم.

موسوی اظهار داشت: یک نکته متفاوت جشنواره فیلم کوتاه با دیگر جشنواره‌ها در آن است که مهم‌ترین محل عرضه فیلم کوتاه است. اگر جشنواره‌های فجر، یاس و حتی مستند برگزار نشود جایگزین‌هایی برای آن‌ها وجود دارد اما فیلم کوتاه برای ادامه حیات نیاز به چنین فستیوالی دارد.

دبیر سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: ما عملا فضای پخش فیلم کوتاه را در خارج از فضای جشنواره نداریم. این جشنواره ویترین و محلی برای کشف و شناسایی استعدادها در فیلم کوتاه است و از این بابت باید گفت که این جشنواره بسیار اهمیت دارد.

وی گفت: شورای سیاست‌گذاری این دوره خوشبختانه شورایی عمل‌گرا بود و ما به پشتوانه این شورا تلاش کردیم جشنواره با آبرویی را برگزار کنیم. امسال مسعود امیری‌تیرانی و  دو نفر از اعضای انجمن فیلم کوتاه در شورای ما حضور داشتند و به این واسطه، طی تشکیل جلسات متعدد توانستیم با یک خرد جمعی جشنواره را پیش ببریم.

موسوی گفت: امسال در جشنواره از ۱۱۷ کشور خارجی ۵۸۵۹ فیلم را برای ما ارسال کردند که نهایتا ۱۱۰ فیلم در بخش خارجی و ۹ اثر در بخش ایرانی از ۴۴ کشور مختلف به اضافه کشور خودمان در این جشنواره راه پیدا کردند.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره محل برگزاری نمایشگاه گفت: ما برای انتخاب محل برگزاری دو سیاست را در نظر داشتیم و کارشناسی‌های فراوانی را انجام دادیم اما درنهایت با توجه به آن‌چه به ذهنمان رسید عمل کردیم. سال گذشته در پردیس چهارسو به دلیل کمبود فضای نمایش مخاطبان با مشکلات فراوانی برای تماشای فیلم مواجه شدند و چون فرصت تماشای فیلم کوتاه کم است فکر کردیم ممکن است مخاطبان بسیاری از فیلم‌ها را از دست بدهند.

موسوی اظهار داشت: پردیس ملت محیطی کاملا سینمایی است و مطمئنن مخاطبان آن صرفا برای تماشای فیلم به آن‌جا می‌آیند. ما به این مسئله اندیشیدیم که پردیس ملت به لحاظ ظرفیت می‌تواند کمبودها را جبران کند و در نهایت این نکته اهمیت دارد که راحت‌تر فیلم دیدن بهتر از راحت‌تر رسیدن است.

او گفت: ما برای تأمین فضایی آرام و برای احترام به مخاطب گیشه‌هایی را در محل ملت در نظر گرفته‌ایم که مخاطبان می‌توانند با حضور در آن‌جا شماره صندلی‌هایی را رزرو کنند و به تماشای فیلم بنشینند.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: به صورت معمول در روز پایانی و یا در افتتاحیه جشنواره اسامی داوران یک جشنواره را اعلام می‌کنند و ما فکر کردیم که امروز و در جریان این نشست داوران جشنواره را معرفی کنیم. امسال در بخش بین‌الملل، پیتر موردما از اسلوونی، عبیر هاشم از لبنان، آندره بدنارک از لهستان ، یوک مویی چانگ از هنگ‌کنگ و مهدی کرم‌پور داوری آثار را بر عهده دارند که هر کدام از این افراد سابقه داوری در معتبرترین جشنواره‌های فیلم کوتاه را داشته‌اند.

موسوی گفت: در بخش ملی نیز حمید نعمت‌الله، جعفر صانعی‌مقدم، مجید شیخ‌انصاری، مجید برزگر، مهدی جعفری، امید سحرخیز و خانم مهناز افضلی داوری آثار را به عهده گرفتند.

او گفت: در این دوره از جشنواره سه بخش جانبی داریم که به ترتیب بخش «کتاب و سینما»، «حقوق شهروندی» و «ایمان و امید» از نگاه انسان معاصر است. در بخش بین‌الملل نیز امسال سه بخش آسیا، مذهب و ویدئو آرت در نظر گرفته شده است.

موسوی اظهار داشت: در بخش اصلی بین‌الملل ۲۹ فیلم داستانی، ۱۲ مستند، ۲۴ پویانمایی و ۱۲ فیلم تجربی داریم که برای هر بخش جایزه ۳ هزار یورویی در نظر گرفتیم و برنده اصلی نیز جایزه‌ای ۶ هزار یورویی را از آن خود خواهد کرد که جایزه‌ای در خور توجه در جریان جشنواره‌های فیلم کوتاه است. هم‌چنین امسال ویدئو آرت به بخش رقابتی افزوده شده است. واقعیت این است که  انتخاب آثار درجه یک در حوزه بین‌الملل واقعا کار آسانی نبود و  بسیاری از این آثار هنوز در جهان پخش نشده‌اند. ضمن این‌که هیچ‌کدام مربوط به قبل از سال ۲۰۱۶ نیستند برای آن که ما می‌خواستیم طراوت این فستیوال حفظ شود.

وی با اشاره به این‌که در حوزه ملی در مجموع ۱۴۸۵ فیلم کوتاه به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است، اضافه کرد: تعداد آثار داستانی بیش از بخش‌های دیگر است و از میان۸۸۸ فیلم داستانی رسیده، ۵١ فیلم انتخاب شد. در بخش مستند نیز از میان ٢۶۴ اثر رسیده ٢٧ اثر، در بخش پویانمایی از ٩٨ اثر رسیده ۳۱ فیلم و در بخش تجربی از ٢٣۵ فیلم ۱۹ اثر انتخاب شدند. هم‌چنین مسن‌ترین کارگردان شرکت کننده در این دوره جشنواره ۶۹ سال و جوان‌ترین آن‌ها ۱۶ سال سن دارند.

دبیر سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران افزود: ۸۱۵ فیلم مربوط به مراکز استان‌ها است و ۶۷۰ فیلم از تهران به دست ما رسیده است. بعد از تهران نیز اصفهان بیشترین و سمنان کمترین ارائه اثر را داشته‌اند. همچنین آثار ١٢٨۵ نفر آقا و ۱۹۰ کارگردان خانم در جشنواره سی‌و‌چهارم حضور دارند.

موسوی در ادامه درباره صندوق توسعه هنر توضیح داد: مقرر شده است که این صندوق اسپانسر تمامی رویدادهای سینمایی باشد که همین موضوع باعث شد نسبت به گذشته افزایش هزینه نداشته باشیم و ۵۰ درصد هزینه‎های جشنواره توسط این صندوق تامین شده است.

آرش عباسی در ادامه این نشست گفت: نکته‌ای که باید درباره انتخاب پردیس ملت اضافه کنیم آن است که بخش اعظمی از مهمانان جشنواره که خارجی یا از استان‌های دیگر هستند در هتلی در نزدیکی پردیس ملت اسکان داده شده‌اند. از سویی از ما خواسته بودند که بلیط فروشی باید صورت بگیرد اما به عقیده ما امکان بلیط فروشی وجود نداشت.

او ادامه داد: امسال معاونت آموزش ما نیز اقدام به برگزاری سلسله نشست‌های قابل توجهی کرده است. در این نشست‌ها که با عنوان «۲۰ نشست ۳۴» برگزار می‌شود کارگاه ویژه‌ای در مورد صدا و صداگذاری در فیلم کوتاه توسط «دانیا باسانیا» یکی از مشهورترین مهندسین صدا در ایتالیا برگزار می‌شود و کارگاه‌های دیگری از این دست وجود دارد.

عباسی گفت: نکوداشت هنرمند درگذشته وحید نصیریان در جشنواره سی‌و‌چهارم برگزار خواهد شد که اسامی فیلم‌های این هنرمند فقید که قرار است به نمایش در بیاید بعد‌تر اعلام می‌شود. هم‌چنین برای دسترسی راحت‌تر مخاطبان در این دوره وسیله ایاب‌و‌ذهاب از ایستگاه مترو و برخی نقاط شهر در ساعت‌های مشخصی در نظر گرفته شده است. همچنین بزرگداشت «ناصر غلامرضایی» و مرور آثار «داریوش غریب‌زاده» و «ابراهیم سعیدی» در طول جشنواره برگزار خواهد شد.

سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی ۲۵ تا ۳۰ مهرماه در پردیس سینمای ملت برگزار می‌شود.