سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ آذر ۱۳۹۶ در ۱:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

افتتاح همایش و نمایشگاه ملی «ستون بیستون»/ امیرخانی: همدلی مردم ایران را می توان در هنر توصیف کرد

sotoon bistoon

غلامحسین امیرخانی استاد خوشنویسی در آیین افتتاحیه همایش و نمایشگاه ملی «ستون بیستون» گفت: همدلی مردم ایران در ارتباط با زلزله کرمانشاه را می توان در‌شعر و خط و هنر توصیف کرد.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری «ستون بیستون»؛ همایش و نمایشگاه ملی «ستون بیستون» با حضور جمعی از هنرمندان عرصه شعر و خوشنویسی و فروش آثار آن ها به نفع زلزله زدگان کرمانشاه شب گذشته-جمعه ۱۰ آذر- در باغ خانه شاعران افتتاح شد.

در آیین افتتاحیه همایش و نمایشگاه ملی «ستون بیستون» محمدرضا میرفندرسکی دبیر این رویداد و مدیر انجمن خوشنویسان ایران(واحد قلهک) با تشکر از عیسی علیزاده رییس سازمان زیباسازی و مصطفی سلیمی شهردار منطقه سه شهرداری تهران، به اهداف این رویداد اشاره کرد.

در ادامه غلامحسین امیرخانی رئیس شورایعالی انجمن خوشنویسان با اشاره به اهمیت تعامل انجمن خوشنویسی و انجمن شاعران در برگزاری «ستون بیستون» به نفع زلزله زدگان کرمانشاه بیان کرد: خوشنویسی و شعر در عرصه فرهنگی، پیوند عمیق و تاریخی با یکدیگر دارند و خوشنویسی همیشه همراه با ادبیات تعریف شده است. جای خوشحالی است که این پبوند عمیق تاریخی و معنوی امروز در نمایشگاه «ستون بیستون» معنا یافته است. اساسا چنین مجامع فرهنگی و تاریخی در شهری مثل تهران با جمعیتی بیش از ۱۵ میلیون نفر روح جامعه شهری را تشکیل می دهند.

وی با اشاره به این که غم و‌ درد همه ایرانیان را غم خود‌ می داند، افزود: در جاده های کرمانشاه هیچ وقت مثل این روزها این تعداد اتومبیل حرکت نکرده بود و‌این همدلی مردم را می توان در‌شعر و خط و هنر توصیف کرد.

امیرخانی بر لزوم افتتاح و تاسیس مکان های فرهنگی و هنری در شهر تاکید و عنوان کرد: هر انسانی با ورود به یک نمایشگاه احساس می کند چند هزار سال به عمرش اضافه شده است و با هنرمندانی ارتباط می یابد که خواسته‌اند جامعه انسانی را ‌به انسانیت برسانند. این مراکز فرهنگی و هنری، زمینه ای برای آشنایی و انس بچه ها با هنر را فراهم می کنند اما متاسفانه همه این حرف ها زده می شود و در عمل نتیجه بخش نیست. کمااین که می بینیم بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد در مقایسه با بسیاری از دستگاه ها چقدر است!

در ادامه مراسم که از ساعت ۱۷ در باغ خانه شاعران آغاز شد، سهیل محمودی شاعر ایرانی گفت: شاهد پیوندی بین هنرمندان و‌ مردم هستیم و وحدت ملی را در موضوع زلزله کرمانشاه می بینیم که هنوز از سیاسیون برنیامده است. زیرا آن ها یا ‌درکشان محدود بوده یا دغدغه هایشان این وحدت نبوده است. اما امروزه دغدغه هنر، رنج‌ مردم است. هنرمندان همت عالی را با اهدای آثارشان ثابت می کنند و حالا این مسئولان هستند که باید آثار را به نفع مردم زلزله زده خریداری و به آن ها کمک کنند.

وی با بیان این که زلزله کرمانشاه نشان داد، مراجع اجتماعی تغییر کرده اند، ادامه داد: امروز یک استاد دانشگاه بیش از یک میلیارد تومان پول برای کمک به قربانیان زلزله جمع آوری می کند و این تایید می کند، مراجع امروز هنرمندانند نه مسئولان. از‌ طرفی سرکشی مدنی دیگر صرفا از طبقه مجرمین در جامعه صورت نمی گیرد. یعنی آدم های جدی بی تفاوت شده اند یا خود دچار سرکشی اند و رفع این شرایط، چاره ای جز‌ پیوند دادن هنرها با یکدیگر ندارد.

اجرای دو بخش موسیقی از دیگر بخش های این مراسم خیریه بود.

در بخش بعدی این مراسم از قرآنی رونمایی شد که حاصل ۱۳ سال زحمت و تلاش رفاهی نگارنده آن به خط نستعلیق به شکل طومار بود. وی این هنر خود را به قیمت یک میلیارد تومان برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه به فروش گذاشته است.

رفاهی درباره این اثر توضیح داد: این قرآن شامل ۱۰۱۴ تابلو در عرض شش سانتی متر است و  در ۲۲۷ متر به شکل طومار نوشته شده است. وقتی مشغول نگارش قرآن اول بودم، دو حلقه از ده حلقه را که هم زمان با اسباب کشی مان بود، گم کردم و مجبور به نوشتن دوباره آن شدم. بعد از پایان اسباب کشی آن دو حلقه را پیدا کردم و زمینه ساز نوشتن قرآن دومی شد.

در ادامه فاطمه راکعی رئیس انجمن شاعران با خیر مقدم گویی با مهمانان گفت: همبستگی ایجاد شده در حادثه کرمانشاه نشان داد ملت ایران با این احساس که «ایران خانه ماست» به گروه های مرجع اعتماد دارند. دیگر ملت ایران، ادیان و مذاهب را زمینه افتراق نمی دانند و همه پای یک سفره نشسته ایم و این اتفاق مهم نباید رها شود.

در پایان افشین اعلا شعری را که در وصف کرمانشاه سروده بود، خواند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>