سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ دی ۱۳۹۶ در ۳:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

منیژه آرمین: حق‌طلبی موضوع هر داستان انقلابی است

manijeh-armin

دبیر علمی دهمین جشنواره داستان انقلاب حوزه هنری معتقد است مسیر حق طلبی که در هر انقلابی نهفته است، باید گسترده ترین موضوعی باشد که بتوان از یک داستان انقلابی توقع داشت.

به گزارش سوره سینما؛ منیژه آرمین دبیر علمی دهمین جشنواره داستان انقلاب درباره رویکرد این جشنواره ادبی به موضوع انقلاب گفت: به نظرم انقلاب اسلامی ایران کلیتی است که باید شناخته شود. ما باید جایگاه انسان را در این رویداد مشخص کرده و به لایه های وجودی او پی ببریم. در جشنواره داستان انقلاب هم این رویکرد مورد توجه قرار دارد.

وی افزود: تجربه دوره قبلی جشنواره داستان انقلاب نشان داد خوشبختانه داستان انقلاب طیف گسترده تری از سوژه را شامل می شود و تنها محدود و منحصر به سال های ۵۷ و ۵۸ نیست. اگرچه ممکن است روایت تاریخی همچنان در قصه ها وجود داشته باشد، اما دیدیم که در داستان های شرکت کرده در جشنواره سال گذشته زمینه هایی که منجر به انقلاب شده است، نیز مطرح شده بودند.

آرمین ادامه داد: در واقع دو عنصر زمان و مکان در داستان ها توسعه یافته اند و این اتفاق باعث شده سوژه ها و قصه های بهتری از دل رخداد انقلاب خلق شوند.

وی در پاسخ به این که با توجه به فاصله گرفتن از سال های انقلاب، آیا نسل جدید نویسندگان و جوان ترها نیز نظیر نویسندگان قدیمی به موضوع انقلاب در آثار خود توجه دارند یا نه، بیان کرد: بله، به نظرم نویسندگان جوان مایل به داستان نویسی درباره انقلاب هستند. انقلاب بخشی از تاریخ ماست و تاریخ، دغدغه بسیاری از نویسندگان در داستان نویسی است. یک داستان نویس نیز نباید هیچ وقت از فضای جغرافیایی و دوره زمانی که در آن حضور دارد، غافل بماند.

این نویسنده با اشاره به این که انقلاب موضوعی آشنا برای همه نسل ها است، توضیح داد: انقلاب موضوعی نیست که با آن بیگانه باشیم. زیرا تغییرات و تحولاتی را که بر جامعه دارد، در زندگی مان حس کرده ایم و به ایجاد ذهنیتی برای جوانان منجر شده است. حال آن ها می توانند این ذهنیت را با تحقیقات میدانی و کتابخانه ای برای درک بیشتر رویداد دنبال کنند.

نویسنده رمان «شانزده سال» با تاکید بر دسترسی کنونی به منابع و اسناد تاریخی برای پرداخت بهتر به موضوعات انقلاب اسلامی ایران خاطر نشان کرد: امروزه دسترسی به منابع تصویری و مکتوب برای پرداختن به داستان انقلاب زیاد است و این دست نویسندگان جوان را در پرداختن به چنین سوژه هایی باز می گذارد.

وی در پاسخ به این که آیا در دهمین جشنواره داستان انقلاب، شعار یا رویکرد محوری خاصی در ارتباط با انقلاب مطرح است یا نه، بیان کرد: نه، نمی خواستیم نویسندگان را محدود به موضوع خاصی کنیم. شاید مسیر حق طلبی که در هر انقلابی نهفته است، گسترده ترین موضوعی باشد که بتوان از یک داستان انقلابی توقع داشت.

گفتنی است دهمین جشنواره داستان انقلاب فروردین ۹۷ همزمان با هفته هنر انقلاب در حوزه هنری برگزار می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>