سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ دی ۱۳۹۶ در ۱۱:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب
کارگردان «زمستان۶۶» به سوره سینما گفت:

مخاطب جدی تئاتر چهره بی‌استعداد سینمایی را پس می‌زند/ از افزایش سالن‌های خصوصی تا کاهش کیفیت اجرا

zemestan66-1

علی جعفری که این روزها نمایش «زمستان۶۶» را روی صحنه دارد معتقد است حضور بازیگران سینما در تئاتر اگر استعداد داشته باشند و صرفا جنبه تبلیغات نباشد اصلا بد نیست.

کارگردان نمایش «زمستان۶۶» نوشته محمد یعقوبی که از اول دی ماه در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران اجرا دارد درباره تازه ترین فعالیت خود به خبرنگار سوره سینما گفت: به دلیل تعداد بالای سالن های خصوصی، تعداد نمایش های روی صحنه هم بیشتر شده و مخاطب باید با توجه به وقتی که دارد برخی از این اجراها را انتخاب کند. خوشبختانه به دلیل برنامه ریزی که داشتیم تاریخ اجرا، بازبینی و محل نمایش پیش از این مشخص بود و با آمادگی کامل اجرا را آغاز کردیم.

علی جعفری درباره چگونگی تبلیغات کار جدید خود بیان کرد: در رایزنی های انجام شده به ما قول دادند به زودی بیلبوردهایی را در سطح شهر به این نمایش اختصاص دهند و علاوه بر آن تبلیغات ما در فضای مجازی ادامه دارد و همچنین تراکت هایی را در محله های مختلف به دست مردم می رسانیم.

وی به سابقه همکاری اش با محمد یعقوبی اشاره کرد و افزود: به واسطه شناختی که از ایشان داشتم به کلاس های شان رفتم و غالبا نمایشنامه هایشان را کار می کردم. بعد از مدت زمانی کارگردانی یک نمایشنامه برای حضور در جشنواره تئاتر فجر به محمد یعقوبی پیشنهاد شد و او به دلیل مشغله اش به نویسنده پیشنهاد داد که کارگردانی کار را من به عهده بگیرم. این مساله من را واقعا خوشحال کرد که ایشان تا این اندازه به من اعتماد کرده بود.

zemestan66-2

وی با اشاره به اینکه «زمستان ۶۶» قبلا نمایشنامه خوانی شده بود، گفت: نسخه اولیه متن این کار سال ۷۶ نوشته شد و سال ۷۷ هم یعقوبی آن را در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه برد و جایزه بهترین متن، کارگردانی و ۲ جایزه بازیگری را دریافت کرد. آن زمان بازیگرانی چون پانته آ بهرام، ریما رامین فر، رحیم نوروزی و هومن برق نورد حضور داشتند که خیلی شناخته شده نبودند اما امروز هر کدام برای خود بهترین هستند.

وی ادامه داد: یعقوبی بار دیگر در سال ۹۰ خود در تئاتر شهر این نمایشنامه را با بازی باران کوثری، نوید محمدزاده، علی سرابی رویا افشار، آیدا کیخایی و سعید زارعی اجرا برد. طی این سال ها متن ۴ بار باز نویسی شد و با توجه به زمان حال تغییراتی جزئی نیز شکل گرفت.

جعفری که در این نمایش از چهره های کمتر شناخته شده استفاده کرده است درباره حضور بازیگران سینما در تئاتر گفت: خیلی نگاه مخالفی ندارم. اگر کسی واقعا استعداد داشته باشد می تواند در این عرصه موفق شود. همه آدمها دوست دارند تجربه کنند و یاد بگیرند و خودشان به این نتیجه برسند که به درد این کار می خورند یا نه. به نظر من برای تئاتر، سینما، تلویزیون  ورادیو نمی توان مرز قایل شد.

zemestan66-3

وی اشاره کرد: مهناز افشار اولین باری که روی صحنه تئاتر رفت جنجال زیادی به پا شد اما الان کارگردان هایی از او استفاده می کنند که ید طولایی در کارگردانی تئاتر دارند. یا سحر قریشی که بازیگری اش این همه حاشیه دارد اما سیامک صفری از او در تئاتر استفاده کرده است. شاید الان به خاطر مسایل اقتصادی برای جذب مخاطب چنین کاری می کنند اما من در کل بد نمی دانم به شرطی که فقط استفاده تبلیغاتی از آنها نشود. چرا که مخاطب جدی تئاتر باهوش است و چهره بی استعداد را پس می زند.

جعفری در پایان گفت: متاسفانه مسایل اقتصادی، کار تئاتر را گاهی با مشکل مواجه می کند. با اینکه تعداد نمایش ها بالا رفته  اما ۸۰ درصد کارها ضعیف است. برای انجام کار خوب یک گروه نمایشی ۸ماه تا ۱سال تمرین می کنند اما جدیدا می بینید کارگردان در سال ۴ کار اجرا می برد و همه اینها به خاطر بحث درآمد و کمبود بودجه اقتصادی است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>