- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

سوژه بکر یک «کار کثیف»/ وقتی خیر و شر خاکستری می‌شوند

kare-kasif1

سوره سینما [1]– اگرچه سفر به دیگر کشورها و تصمیم برای زندگی در جایی غیر از مملکت خودتان می تواند تجربه ارزشمند و گرانبهایی باشد اما این مساله به راحتی اتفاق نمی افتد و همیشه هم نتیجه خوبی ندارد. بعضی آدم ها گاه از سر ناچاری و بی تدبیری دست به کارهایی می زنند که در نهایت خود و اطرافیان شان را با مشکل روبه رو کرده و زندگی را برای شان سخت می کنند.

خسرو معصومی که همیشه در سینما حرف تازه ای برای گفتن دارد این بار مهاجرت و بیکاری را دستمایه تازه ترین فیلم خود قرار داده تا از جوانانی بگوید که شرایط حاکم جامعه شان راه را برای یک زندگی بی دردسر تنگ کرده و آنها به امید آینده ای بهتر دست به انتخاب هایی می زنند که نتیجه عکس دارد.

پدرام شریفی، الهام نامی، شاهرخ فروتنیان، لوون هفتوان، رضا فیاضی، خیام وقار، مهران نائل، اکبر معززی، نیکان فهیم نیا، کامران فیوضات، مسعود فروتن، آروز ابی زاده، پیام احمدی نیا، ابراهیم عمادی، مهرداد فلاحتگر، حماسه دولتشاهی، رضا یوسفی، مهدی جمشیدی، سیدمهدی میراکبری، علی محمدی، سیمون باغداساریان، حسین زمانی، وحید حبیبیان، علی بهمنش، مرجان نکویی، نیما مهتابی، ساجده مرادپور، امیر پاسبان، امیرحسین آصفی، بهادر اونلو بازیگران این فیلم سینمایی هستند که هر کدام در لباس حاکم و محکوم گوشه ای از بار قصه را به دوش می کشند.

قصه ای که اتفاقا اصراری به نشان دادن خیر و شر ندارد و سعی می کند بروز مسایل ملتهب یک جامعه را با دلایل منطقی شفاف سازی کند. کاراکترهای این فیلم اگرچه عادت ها و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند اما به شکلی کاملا خاکستری روایت می شوند و قضاوت را به عهده مخاطب می گذارند.

kare-kasif2 [2]

کسانی که با سینمای خسرو معصومی آشنا باشند می دانند که تخصصش کار در لوکیشن های سخت و موقعیت هایی به دور از آسایش است. این بار نیز او اگرچه یک فیلم ظاهرا شهری ساخته اما فیلمبرداری در زمستان های سرد کشور ترکیه و لوکیشن های پرفراز و نشیب شهرهای شمالی کشور نشان می دهد پشت صحنه به اندازه یک فیلم سینمایی سوژه داشته باشد.

خسرو معصومی حدود ۲ سال برای نگارش فیلمنامه وقت گذاشت و از آنجا که بخشی از این فیلم روایت زندگی کسانی است که دست به کارهای غیرقانونی می زنند او شخصا به محل زندگی آنها رفته و از نزدیک به تحقیقات میدانی پرداخت. کارگردان بعد از گفتگویی که با این افراد داشت می گوید: فکر می کدم آنها جایی دور از محل زندگی ما باشند اما هرچه بیشتر شناختم شان دیدم چقدر اطراف مان از این آدم ها پر است. اینها مردمی هستند که اتفاقا به ارزش های زندگی معتقدند اما شرایط انتخاب یک زندگی درست را از آنها گرفته است.

معصومی کارگردان شناخته شده ای است که تا کنون در فستیوال های جهانی متعددی شرکت کرده و توانسته است برنده بهترین فیلم در جشنواره شانگهای برای «رسم عاشق کشی» و بهترین کارگردانی در جشنوره های قاهره و پیونگ یانگ برای فیلم «باد در علفزار می پیچد» باشد. او که چند سال پیش فیلم سینمایی «خرس» را ساخته بود توانست بااین فیلم بار دیگر برنده بهترین فیلم جشنواره شانگهای شود و صداگذار و بازیگرش سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را بگیرند.

فیلم سینمایی «کار کثیف» قصه زندگی آدم هایی است که باید بدون قضاوت سرنوشت شان را مرور کرد. حضور این فیلم نشان می دهد امسال جشنواره فیلم فجر از نظر تنوع موضوعی نسبت به گذشته انتخاب های هوشمندانه تری داشته است.