- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

امیر بدری: استفاده از تجهیزات «بتمن» در «مصادره»/ سینماگران به تضمین امنیت عوامل اهمیت دهند

amir-badri

امیر بدری بدلکار سینما و سرپرست بدلکاران «فست فوروارد تیم» در گفتگو با خبرنگار سوره سینما [1] درباره تازه ترین فعالیت های خود گفت: به تازگی طراحی بدلکاری فیلم هایی چون «شکستن همزمان بیست استخوان» به کارگردانی جمشید محمودی، «لس آنجلس-تهران» ساخته تینا پاکروان و «اردک لی» به کارگردانی بهروز قریب پور را به عهده داشتم و برای جشنواره نیز دو فیلم سینمایی «مصادره» به کارگردانی مهران احمدی و «مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی هومن سیدی را با گروه مان کار کردیم.

بدری که افشین عراقی، علیرضا اردلان، محسن انصاری، علیرضا بدری، ناصر حسینی، محمد خانزاده، سهیل حسین نژاد و بهنام شیرازی را در تیم خود دارد در رابطه با ویژگی های بدلکاری این دو پروژه توضیح داد: در فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» سکانس هایی از مبارزه همزمان ۲۰ نفر را داشتیم که نیاز به طراحی متفاوتی داشت. از طرفی با توجه به ویژگی های نقش نوید محمدزاده و فرهاد اصلانی و دیگر بازیگران لازم بود قبل از اجرا با آنها تمرین کنیم.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه فیلم سینمایی «مصادره» تجهیزاتی بود که پیش از این در سینمای ایران نمونه اش را نداشتیم. به عنوان مثال در یکی از سکانس ها ما از تجهیزات استانت ریگینگ استفاده کردیم که نمونه بدلکاری آن پیش از این در «اسپایدرمن» و «بتمن» انجام شده است.

این بدلکار توضیح داد: این امکان، لباس های مخصوص بدلکاری است که زیر لباس بازیگر پوشیده می شود و به وسیله طناب های نازک به یک سیستم کنترل شونده وصل می شود. این کنترل گاهی دستی و گاهی الکتریکی – مکانیکی است. بزرگترین مزیت آن حفظ جان و امنیت است و با وجود این خود بازیگر می تواند بدون نیاز به بدلکار نقشش را ایفا کند.

بدری با اشاره به سانحه ای که اخیرا برای الناز شاکردوست پیش آمده گفت: در آن پروژه هم اگر از این سیستم استفاده می شد هیچ اتفاقی برای ایشان رخ نمی داد در همه جای دنیا حتما بدلکار تشخیص میدهد که یک پروژه نیاز به این سیستم دارد یا خیر. چند سال پیش هم خانم پگاه آهنگرانی سر فیلمبرداری دچار مشکل مشابه شده بود. دو سال بعد از این اتفاق ما در یک فیلم دیگر همکار شدیم و ایشان قرار بود از بالکن پایین بپرد.

وی افزود: او ابتدا قبول نمی کرد اما ما متقاعدش کردیم و خوشبختانه همانطور که انتظار داشتیم مشکلی هم پیش نیامد. امیدوارم گروه های سینمایی بعد از این بیشتر برای امنیت عوامل اهمیت قائل شوند. شاید به نظر برسد این سیستم هزینه دارد اما حفظ جان آدم ها ارزش بیشتری دارد. البته همیشه به دلیل صرفه جویی نیست و بیشتر اوقات ناآگاهی از چنین تجهیزاتی باعث سانحه می شود.

امیر بدری که در فیلم های بین المللی نظیر «اسکای فال»، «علی و نینو» به عنوان بدلکار همکاری داشته است و جایزه بهترین بدلکاری « SAG Award » از کشور آمریکا را در کارنامه خود دارد، عنوان کرد: هنگام فیلمبرداری «حوض نقاشی» به کارگردانی مازیار میری صحنه ای بود که دو کودک باید از نردبان بالا می رفتند. خیلی برایم جالب بود که با ما تماس گرفتند این لباس ها را تن کودکان کنیم تا از هرگونه خطر احتمالی مصون بمانند.

وی در پایان گفت: این سیستم احتمال هرگونه خطر جانی را به صفر می رساند. گاهی آسیب هایی وجود دارد که اصلا به چشم نمی آید اما هنگام کار خد را نشان می دهد. امیدوارم همه کسانی که در سینما فعالیت می کنند از این تجهیزات باخبر شوند و در کارهای بعدی برای حفظ جان بازیگران و عوامل و استفاده از بازیگر به جای بدلکار از آن استفاده کنند.