- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«حسنات» یک جشنواره خودجوش است/ تبیین افق پیش رو

sadameli

رسول صدرعاملی دبیر هفتمین جشنواره فیلم «حسنات» در گفتگو با خبرنگار سوره سینما [1]بخش داوران جوان را بسیار جدی نامید و در این باره عنوان کرد: داوران جوان در خیلی از جشنواره ها سمبلیک و نمادین است و بیشتر جنبه نمایشی دارد اما دو اتفاق در «حسنات» برای ما مهم است اول هیات انتخاب فیلم هاست (چون مهم این است که در روند تشخیص فیلم خوب از دست نرود) و دوم داوری.

وی افزود: وقتی بحث داوری می شود موضوع سن و سال مطرح نیست چون المان های بسیاری در داوری تاثبرگذار خستند که سن در رده های آخر است. در بخش داوان جوان ابتدا ۶۰۰ نفر حضور پیدا کردند که بر اساس گزینش ها به ۱۰۰ نفر رسیدند و در مرحله نهایی ۱۶ داور جوان در این جشنواره به قضاوت می نشینند. اینها افرادی هستند که تجربه فیملسازی و نگارش دارند و می خواهند هدفمند کار کنند.

وی افزود: داوران جوان ما سینما را فقط در رویا دنبال نمی کنند بلکه تلاش می کنند فیلمساز بشوند و در حال حاضر هم از نتیجه تلاش شان کارنامه دارند به همین خاطر این داوری ها برای ما ارزشمند است و امیدواریم امسال از بین این ۱۶ داور دست کم ۴ فیلمساز خوب در آینده داشته باشیم. این افراد یاوران «حسنات» محسوب می شوند و ما بیشار به دنبال استعدادیابی هستیم تا تکثیر و آمار کیفی بیشتر برای ما اهمیت دارد.

دبیر جشنواره در رابطه با مجموع مدیوم های نمایشی، مستند و … در یک سانس نیز گفت: این چیدمان بر اساس یک تجربه شکل گرفته تا با یک ترکیب درست فرصت برای همه به یک شکل در نظر گرفته شود. این مهم زحمت زیادی برای دبیرخانه داشت و امیدواریم در خروجی هم تجربه قابل قبولی به دست آوریم.

دبیر جشنواره درباره افق های در نظر گرفته شده برای این جشنواره نیز گفت: امیدواریم بتوانیم از آثار کشورهایی که فیلمهایی با محور حسنات، نیکوکاری و انسانیت می سازند نیز در جشنواره استفاده کنیم و اگر شرایط ایجاد کند چند کارشناس دعوت کنیم تا با برگزاری کارگاه های مفید قدم بلندتری برای علاقمندان این حوزه برداریم.

این سینماگر همچنین درباره برگزاری یک جشنواره دیگر آنهم در مقیاس بومی اشاره کرد:من همیشه منتقد جشنواره سازی انبوه بودم. این روزها مثل قارج جشنواره می روید. به نظر می رسد سازمان و نهادهایی هستند که با تامین ۸۰درصد بودجه جشنواره راه می اندازند که خیلی مشخص نیست می خواهد چه دستاوردی داشته باشد ولی «حسنات» یک کار خودجوش و کاملا مردمی است و تنها جشنواره بخش خصوصی است که در هر دوره ای سختی خودش را با بار مالی سنگین به دوش می کشد.

وی افزود: امیدوارم با همکاری دوستان و مسئولان این رویداد را به دهمین دوره برسانیم و این نهال نوپا به اندازه ای قدرتمند شود که راه خودش را پیش ببرد و از طرق مختلف بتواند به درآمدزایی برسد.

رسول صدرعاملی در پایان با اشاره به اینکه یک دبیرخانه دایمی طی سال فعال است و به صورت ماهانه ۱ تا ۲ کارگاه برگزار می کند؛ گفت: تمام تلاش مان این است که سعی می کنیم تنوع کار و سلیقه را در انتخاب داوران به کار ببریم چراکه همه مشتاقند تجربه کنند. گزینش خیات انتخاب و هیات داوری کار سختی است اما معتقدم در بخش اول بیشتر باید توجه نشان داد چون شوخی ندارد و یک انتخاب نادرست منجر به پنهان شدن یک اثر قابل دفاع می شود. در داوری باز هم می گویم سن مهم نیست و نوع نگاه شان بیشتر اهمیت دارد.