- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

چالش جذب مخاطب در ماه رمضان

mahmood-kazemi

سوره سینما [1] محمود کاظمی [2] : ماه مبارک رمضان آغاز شده است، خداوند بزرگ را سپاس میگوییم که امسال هم فرصت میهمانی در این فضای روحبخش را به عطا فرمود. هر بازه زمانی و هر مناسبت ملی و مذهبی برای مجموعه سینماداران، فرصتی ویژه همراه با چالش های خاص است. همان گونه که برای اکران نوروز برنامه ریزی می کنیم، باید برای اکران دوم بهار، عید فطر یا پاییز برنامه ریزی و چشم انداز داشته باشیم. نمی‌شود از ماه مبارک رمضان صحبت کرد و برنامه ای برای تغییر سانس‌ها، شیوه انتخاب فیلم و … نداشته باشیم. مروری بر اکران بهار ۹۷ نشان می دهد با وجود شروع خوب، متاسفانه گیشه سینماها در اکران دوم به اندازه نوروز پررونق نبود، فیلم هایی همچنان پرفروش هستند که در روزهای نخست سال مورد توجه قرار گرفتند و فروختند.

سینما ماهیت زنده دارد و نمی توان با مقررات و قواعد از پیش تعیین شده برایش تکلیف مشخص کرد، پس همچون فیلم ها و تماشاگران منعطف باشیم و با ذهن باز برای اکران ماه مبارک برنامه ریزی کنیم، توجه به سانس های بعد از افطار می تواند ریزش مخاطب در سانس های روز را جبران کند. همچنین توجه به آثار پرمخاطب و تبلیغ برای دیده شدن آنها راهکاری دیگر برای رونق دادن به سینماهاست. دیدار با هیات مدیره محترم انجمن سینماداران یکی از اتفاق های مهم اردیبهشت ماه بود. توجه به موضوع اکران و ارتباط با این انجمن دغدغه همیشگی موسسه بهمن سبز بوده. در این ملاقات ضمن بررسی راه هایی برای تداوم همکاری با انجمن بر آن شدیم بیشتر و بهتر روی این موضوع تمرکز کنیم که سینماداران چه سهمی از اکران دارند و چگونه این سهم مادی و معنوی افزایش می یابد. با توجه به تغییرهای اساسی که این روزها اکران فیلم و توزیع آن در پی داشته، سینماداران نیازمند حمایت ویژه هستند. نمیتوان هزینه های اکران را به پای سینمادار نوشت و منفعت از فروش فیلم را به تهیه کنندگان داد. این در حالی است که هزینه سینماداری روز به روز بیشتر شده و حفظ سینماها و پرسنل شان وظیفه ای خطیر برای سینماداران است. امید که متولیان امور سینمایی جایگاه و نقش مهم سینماداران در حیات سینمای ایران را بیشتر به رسمیت بشناسند.