- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

موسسه «بهمن سبز» حوزه هنری نماد سینماسازی در کشور

Bahman-Sabz

سوره سینما [1] – سال‌هاست که مخاطبان ایرانی از کیفیت پایین سالن‌های سینما در شهرهای مختلف شاکی‌اند. شکایتی که البته کاملا به حق و درست است. زمانی که قرار است دو ساعت در یک محیط سربسته به سر ببرید طبیعتا اولین خواسته‌تان این است که آن محیط از حداقل امکانات برای فراهم کردن آرامش شما برخوردار باشد. اما سالن‌های سینمای ایران به خصوص آن‌ها که پس از انقلاب باقی مانده‌اند در فراهم کردن شرایط نرمال برای مخاطب نامناسب بوده‌اند. صندلی‌های کهنه و زهوار در رفته، تهویه نامطبوع، چرک و زشت شدن در و دیوار و محیط داخل سینما، نور و صدای نامناسب، مشکلات عدیده در سرویس‌های بهداشتی و نداشتن بوفه ‌های مناسب، فقدان معماری و المان های فرهنگی و هویتی، سقف، کف پوش، پرده، امکانات صوتی و تصویری، دکوراتیو، نورپردازی و نمای بیرونی سینما و … تنها بخشی از مشکلات سالن‌های قدیمی سینماست که باعث شده بود خانواد‌ه‌ها چندان رغبتی برای حضور در سینما نداشته باشند.

اما پس از آغاز موج سینماسازی در سال‌های اخیر توسط موسسه «بهمن سبز» و ساخته شدن یک سری سالن‌های سینمای باکیفیت در پردیس‌های سینمایی هجوم مردم به سمت سالن‌های سینما بسیار بیشتر شده است.

حوزه‌ هنری با در اختیار داشتن حدود ۱۰۰ سالن سینما سهم عمده‌ای در اداره و نظارت بر سالن‌های سینمایی داشته و دارد. در حالی که بخش عظیمی از این تعداد سینماها فاقد شاخصه ها و استانداردهای لازم و کافی یک فضای سینمایی و فرهنگی بوده اند و از آن جایی که اغلب آن ها  در اختیار نهادهای غیر هنری قرار داشته اند به حال خود رها شده بودند با ورود حوزه هنری و پرچمداری موسسه بهمن سبز نهضتی فراگیر برای احیاء و جوان سازی و نوسازی این سینماها در کشور شکل گرفت به طوری که به صورت میانگین ماهانه دو سالن سینمایی به ظرفیت سینماهای حوزه هنری در دو ساله اخیر افزوده شده است و این رقم در سال جدید با چشم اندازی بلندی و جهش های اساسی به ۱۲۰ سالن می رسد.

از سال ۹۲ که موسسه «بهمن سبز» با هدف اداره کردن یکپارچه سینماهای حوزه هنری تشکیل شد حرکات و اقدامات نسبتا خوبی در زمینه رسیدگی به وضعیت سینماهای در اختیار این نهاد فرهنگی رخ داد و حالا طبق خبرهایی که محمود کاظمی مدیر موسسه می‌دهد تا پایان امسال در شهرهای مختلف سالن‌های متعددی از مجموعه سالن‌های در اختیار این موسسه بازسازی و مرمت خواهند شد.

«بهمن سبز» در یکی دو ساله اخیر، خیز بلندی برای توسعه سالن های سینمایی در شهرهای مختلف برداشته است. در حالی که بسیاری از مراکز ذیربط به دلیل مشکلات اقتصادی و موضوع بودجه فتیله ساخت و ساز سینما را پایین کشیده‌اند موسسه «بهمن سبز» بدوم برخورداری از بودجه مصوب و مشخص دولتی برای بازسازی ده ها سالن سینمایی در استان ها و شهرهای مختلف برنامه ریزی کرده است.

بعد از اتمام و تکمیل پروژه بازسازی سینماهای آفریقا(مشهد)، قدس(تبریز)، «فلسطین» (همدان)، «فلسطین»(اصفهان)، پردیس سینمایی«خانواده»(اصفهان)،«آزادی»(ارومیه)،«آزادی» (آبادان)،   بهمن (تهران)، یاسمن (شاهین شهر)، سینما فرهنگ ( فولادشهر)،  سینما فرهنگ  (میمه) و … در سال ۹۷ هم،  سینماهای بروجرد با ظرفیت ۷۵۰ صندلی، سینما فجر سیاهکل با ۳ سالن، سینما بهمن علویجه با ۱ سالن، سینما استقلال تهران با ۲ سالن، سینما بهمن اصفهان با ۱ سالن، سالن شماره ۲ سینما بهمن تهران و سالن شماره یک سینما سپیده تهران و …  در برنامه ساخت و بهره برداری دارد..

حالا باید امیدوار بود موسسه «بهمن سبز» که با همکاری دستگاه های دلسوز در مناطق مختلف کشور دست به بازسازی‌ها زده و همچنان، این حرکت را در دیگر استان‌هایی که سالن‌های قدیمی دارند مثل آذربایجان غربی، فارس، مازندران و گلستان ادامه دهد تا طبق پیش بینی ها و برنامه های کلان سازمان سینمایی حوزه هنری و برنامه ۵ ساله توسعه عمرانی سینماهای حوزه هنری که از دو سال پیش آغاز شده سالن‌های سینمای تحت نظر حوزه هنری خون تازه‌ای در رگ هایشان جاری شود و بالطبع مخاطب با رضایت و میل بیشتری حاضر به حضور در این سالن‌ها شود.

خوشبختانه، با کارنامه غنی و تلاش های موثری که موسسه بهمن سبز، از خود ارائه داد به یکی از نمادها و شاخص های بازسازی سینما در ایران تبدیل شده است.

این موسسه با رشد فعالیت هایش و چتر حمایتی که گشوده است، توانسته نسبت به معرفی حوزه هنری به عنوان سازنده و اداره کننده ی سینماهایی مقبول تماشاگران و موثر در جریان پخش و نمایش فیلم در سپهر ایران اسلامی» و در راستای وظایفی چون ایجاد، تکمیل، نوسازی و توسعه سالن های سینما با رعایت الگوی استاندارد و شاخص های اقتصادی با مشارکت با بخش خصوصی، عمومی و دولتی، تهیه و تنظیم قراردادهای مشارکت در تکمیل، نوسازی و توسعه سالن های سینما، تهیه و تنظیم نظام نامه های استاندارد ساخت و تجهیز سالن های سینما، پخش و توزیع فیلم های سینمایی، تهیه و تنظیم قراردادهای نمونه پخش و توزیع فیلم، بهره برداری و اداره سینما های تحت پوشش، تدوین و تنظیم مقررات و آین نامه های بهره برداری از سینماها، طراحی و اجرای نظام های مشوق خرید بلیط سینما، برگزاری دوره های آموزشی نیروی انسانی برای بهره برداری از سینما و تبلیغات و معرفی فیلم، پژوهش و مطالعه در امور سینما (سالن، پخش، نمایش و…) به منظور بهره برداری از اطلاعات حاصله برای بهبود خدمات و محصولات و انجام مجموعه فعالیت ها و عملیات بازرگانی لازم تاثیرگذار و چشمگیر عمل کرده است.

فراموش نکنیم انتظار جامعه از همه مراکز و دستگاه های مربوطه و از جمله حوزه هنری به مراتب بیش از این هاست.

توقع از حوزه هنری در راستای مکتب ادبی و هنری انقلاب اسلامی و احترام و اکرام مخاطبان خود و به عنوان بزرگ ترین مجموعه سینمادار در کشور، جز این نبوده و نیست که  شرایطی را فراهم آورد تا مخاطبان فیلم ها در محیطی بهتر و با کیفیت بالاتر به تماشای فیلم های گوناگون بپردازند.