- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

ضرورت کشف و اعتماد به استعدادها و نبوغ جوانان در سینما

kashf-estedadha

سوره سینما [1] محمدرضا محدثی : یکی از مهم ترین نهادهایی که همواره گلوگاه ورود جوانان انقلابی به حوزه سینما و هنر بوده و هست نهاد انقلابی حوزه هنری است.  نهادی که برغم همه هجمه های جریانات شبه روشنفکری و گعده های لیبرالیستی همچنان بر اصول و آرمان های انقلاب وفادار مانده است.

شکی نیست که حوزه هنری امروزه در حال دیده شدن است؛ چرا که فراتر از یک سازمان در حال فعالیت است و همانند یک میدان مغناطیسی قدرتمند روی همه امور فرهنگی کشور تاثیرگذار بوده و هست.

این نهاد انقلابی  در سال‌های اخیر توانسته است نقش مهم و حساس خود را در عرصه فرهنگ و هنر به‌خوبی ایفا نماید. این امر حاصل خواستن‌های مدیران این نهاد و ایمان به توانستن‌های آن‌ها است؛ چرا که نیروهای انسانی جوان، هوشمند و متعهدی دارد که در اجرای درست نقش خود به آن کمک می‌کنند.

رهبری معظم انقلاب در زمینه مسائل فرهنگی هنری کشور و به صورت مشخص در زمینه سینما ابراز ناامیدی کردند؛ و سینمای کشور را راضی کننده و موفق نمی‌دانند، البته، این می تواند هم خوب و هم بد است. بد بودنش مشخص است که نشان از کم‌کاری و یا بی‌دقتی مدیریت‌های فرهنگی کشور در تولیدات سینمایی دارد. اما از طرفی هم خوب است؛ چرا که میدان را برای فعالیت‌های هنرمندان انقلابی جوان باز می‌گذارد تا با همان مدیریت جهادی و خلاقیت‌های ناب خودی نشان دهند و سینمای ایران را متحول سازند. این موضوع می‌تواند فرصتی برای نهادهای همچون حوزه هنری باشد تا با کشف استعدادهای جوان و اعتماد به نبوغ آن‌ها سینمای کشور را به آنچه رهبری در نظر دارند نزدیک کنیم.

در سال گذشته سینمای ایران ۸۲ اثر را نمایش داده است. این تعداد آثار هزینه‌های بسیاری در پروسه تولید دارند. اما بازدهی لازم را نمی‌توانند به دست بیاورند؛ چرا که ۸۲ اثر تولیدی تنها ۱۸۰میلیارد فروش داشته است. همین امر نشان از عدم توانایی لازم در جذب مخاطبان و خانواده ها به سالن های سینما است. بسیاری از فیلم‌های تولیدی در سال ۹۶ کیفیت لازم را نداشته اند. این وضع ترسناک و غیر قابل حل نیست. همچنان که نمی‌توان به آن دل خوش کرد. پس باید دست به کار شویم. برای رشد و بهبود وضعیت سینمای ایران لازم است به جوانان انقلابی هنرمند و توانا تکیه کنیم تا جانی تازه به سینمای کشور ببخشیم.

با توجه به بیانات رهبری سینمای ایران نیازمند آماده‌سازی بسترهای مناسب برای رشد و تحول توسط جوانان است. این رشد و زمینه‌سازی با شناسایی استعدادهای جوان انقلابی، جذب، آموزش و تربیت صحیح آن‌ها صورت می‌پذیرد. کلید پیشرفت سینمای ایران در دستان جوانان است.بیش از هر زمانی در عرصه سینما محتاج چرخش نخبگانی هستیم. باید به نسل جوان سینمایی اهمیت و برای‌شان برنامه‌ریزی لازم صورت بگیرد. ناگفته نماند که بسیاری از همین هنرمندان جوان انقلابی کشور که دارای استعداد‌های قابل توجهی هم هستند به طور مستقیم و یا غیرمستقیم با حوزه هنری ارتباط و پیوستگی دارند. این نهاد از طریق مراکز و مجموعه هایی چون: باشگاه فیلم سوره و مرکز مستند سوره، مرکز انیمیشن، مرکز تولید متن و …  بیش از هر زمانی قادر خواهد بود تا در سازمان دهی و حمایت از جوانان نقش آفرین باشد.

تذکری که رهبری در یکی از دیدارهای خود با مدیران و اهالی هنر فرمودند مبنی بر اینکه «هنر انقلابی تنها رسیدگی به وقایع تاریخی سال‌های ۵۷ و ۵۸ نیست بلکه هنر انقلابی یعنی با چشمانی باز به نیازهای فرهنگی اجتماعی روز کشور رسیدگی کنیم» نکته مهم و کلیدی است که علاوه بر این مطلب، ایشان بر فعالیت‌های امید بخش به جامعه تاکید داشتند، چرا که بی‌شک امید به زندگی در هر جامعه باعث رشد و شکوفایی آن خواهد شد.

یکی دیگر از نکاتی که رهبری به آن بارها اشاره و تاکید داشتند، اقتباس ادبی از رمان‌های انقلاب و دفاع مقدس در تولیدات سینمایی و داستانی شهرستان‌ها است. با توجه به این فرمایش ایشان لازم است که مراکز استانی حوزه هنری و همه نهادهای دلسوز به شکل جدی وارد عرصه تولیدات سینمایی و فیلم‌های داستانی شوند.