- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

عباس غزالی: سینمای کودک و نوجوان راوی قصه‌های جذابی است

abbas-ghazali

به گزارش سوره سینما [1] ، عباس غزالی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که سابقه اجرا و نقش آفرینی در برنامه ها و فیلم های کودک و نوجوان را دارد، بر ضرورت سرمایه گذاری در ساخت این آثار تاکید و بیان کرد: در حال حاضر اگر تهیه کنندگان کمتر این ژانر را انتخاب می کنند، به دلیل چرخه اقتصادی و اکران نشدن فیلم های کودک و نوجوان است.

وی افزود: به نظرم تهیه کنندگان نیز خود به گونه کودک و نوجوان احترام نگذاشته اند و به مرور ذائقه مخاطبان سینما را تغییر داده اند. اگر اکنون آن ها گیشه را دلیل عدم سرمایه گذاری شان بر ساخت فیلم های کودک و نوجوان عنوان می کنند، به این دلیل است که از سال ها پیش ذائقه مخاطب را به سمت فیلم های پر فروش تغییر داده اند.

غزالی با اشاره به راهکاری برای بهبود شرایط سینمای کودک و نوجوان عنوان کرد: یکی از راهکارها این است که دوباره ذائفه مخاطب را به گذشته برگردانیم و برای هر سلیقه و رده سنی فیلم بسازیم. سینمای کودک و نوجوان می تواند قصه های دوست داشتنی و جذابی به تصویر بکشد و باید دوباره آن را احیا کرد.

وی با اشاره به شرایط برنامه سازی کودک و نوجوان در تلویزیون گفت: وظیفه اصلی رسانه ملی، سینما، مطبوعات و سایر رسانه ها این است که دست به دست هم بدهند و برای کودکان و نوجوانان برنامه ها و آثار مناسب بسازند. در این حوزه تنها ساخت ویژه برنامه ها کافی نیست و صرفا نباید به ایام تابستان بسنده کرد.

بازیگر سریال «وضعیت سفید» که تجربه اجرای برنامه نوجوانان «نردبان» را در کارنامه کاری اش دارد، درباره دلایل موفقیت آن اثر تلویزیونی توضیح داد: من با تیمی کار می کردم که ادامه دهنده برنامه «نیمرخ» بودند. برنامه «نردبان» ۴ سال روی آنتن بود. در جام جم هم اجرای برنامه ای ویژه نوجوانان را برعهده داشتم.

وی درباره ضرورت های یک برنامه نوجوانانه عنوان کرد: شکل اجرای این جنس برنامه ها خاص است و انرژی بیشتری می طلبد، مجری صرفا متکل وحده باشد نیست. من سعی می کردم خودم را از مخاطبان جدا نکنم. در واقع هم پیام دهنده بودم و هم گیرنده و بیننده این طور با محتوا همذات پنداری می کرد. این نکته ها در برنامه سازی بسیار مهم است.

غزالی با بیان این که لازم است نگاه تخصصی نسبت به برنامه سازی برای کودکان و نوجوانان صورت بگیرد، افزود: در این زمینه باید کار را به کاردان سپرد و به سراغ کسانی رفت که این گروه سنی را می شناسند. اصطلاح فوتبالی اش این است که مدیر یک تیم فوتبال باید حداقل روی چمن چند روپایی زده باشد. بنابراین برای مثال یک برنامه ساز سیاسی نمی تواند برنامه کودک و نوجوان بسازد. در هر ژانری متخصصان زیادی فعالیت می کنند که می تواند هدایت امور را به دست بگیرند.

بازیگر فیلم «ابی سی دی» با اشاره به تجربه دریافت جایزه در جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان خاطر نشان کرد: ده سال قبل در دوره ای که جشنواره در همدان برگزار شد، جایزه بازیگری را برای فیلم «ابی سی دی» گرفتم و شوق و ذوق زیادی برای آن داشتم.