- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

بهرام عظیمی: ضعف انیمیشن‌های ایرانی در نبود قهرمان و موسیقی است

bahram-azimi

بهرام عظیمی کارگردان انیمیشن در خصوص ضعف انیمیشن در کشور به خبرنگار سوره سینما [1] گفت: نود درصد ضعف انیمیشن ما به دلیل تامین نشدن مسایل مالی است، چون این حرفه به شدت هزینه بر است و اگر حمایت های دولتی و یا حضور اسپانسر در تولید نباشد نمی توان انتظار ساخت اثری شاخص و پیشرفت قابل توجهی در این عرصه را داشت.

وی در ادامه افزود: فیلمنامه های خوبی در این زمینه نوشته می شود و در حال حاضر هم انیمیشن های خوبی تولید شده، اما چون به لحاظ مالی خیلی هزینه بر است برای ادامه دار بودن تولیدات نیاز به حمایت داریم.

عظیمی در خصوص این سوال که ضعف فیلمنامه منجر به پس‌زدگی مخاطب می شود و مردم به سمت دیدن انیمیشن‌های خارجی می روند اظهار داشت: انیمیشن های خارجی باید دیده شود چون ما از آن ها یاد میگیریم،  ما هرگز به جایگاهی نمی‌رسیم که بخواهیم انیمیشن خارجی را کنار بذاریم بلکه از دیدن همین انیمیشن هاست که ما الگو می گیریم، انیمیشن های خارجی بسیار آموزنده هستند ولی ما هر وقت می خواهیم مثال بزنیم به سمت انیمیشن های بد  خارجی می رویم تا آن ها را زیر سوال ببریم با وجود اینکه شاهد تولید آثار بسیار موفقی در این حوزه هستیم.

وی در ادامه به ضعف کارگردانی در این حوزه اشاره کرد و گفت: امروزه ضعف انیمیشن ایرانی در کارگردانی است و آثاری که جدیدا تولید شده آثار موفقی بوده و تا حدودی توانسته ایم در این مسیر گام های موفقی برداریم.

انیمیشن های خارجی خیلی جذاب و دوست داشتنی و البته حرفه ای هستند ولی هنوز برای رقابت با آن ها مسیر زیادی داریم ما نسبت به آثار انیمیشن خارجی کم میک آوریم چون آن ها به شدت حرفه ای هستند.

وی در ادامه به حضور ابر قهرمان در انیمیشن اشاره کرد و توضیح داد: این چندساله پیشرفت خوبی داشتیم و آثار خوبی هم تولید کردیم، اما هنوز نتوانستیم یک ابر قهرمان در آثارمان خلق کنیم، من هم به عنوانی پدر دوست دارم فرزندم عکس یک ابر قهرمان ایرانی را به دیوار بزند اما متاسفانه تولید نکردیم و بچه ها چون به دنبال قهرمان هستند جذب کاراکترهای خارجی می‌شوند.

عظیمی همچنین نبود موسیقی را یکی دیگر از علل ضعف آثار دانست و گفت: انیمیشن های ما موسیقی ندارد و تنها شاهد آواهایی در کار هستیم که آن هم شاد نیست و بچه ها با آن ارتباط برقرار نمی کنند این ابتدایی ترین موضوعی است که ما در آثارمان نداریم و انتظار رقابت با انیمیشن های خارجی را داریم و انتظار نشستن بچه ها پای انیمیشن های ایرانی را داریم که امکان پذیر نیست.

وی در ادامه اشاره ای هم به گرانی بلیط سینما کرد و اظهار داشت: پخش و ارایه ما هم با ضعف همراه است و از همه مهم تر گرانی پول بلیط است که کمتر خانواده ای این هزینه را متحمل می شوند، سیستم تولیدات ما چون مناسب نیست نمی توان انتظار خروجی مناسب و پذیرشی هم از سوی مخاطبان داشت.

کارگردان انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» در خصوص ساخت این اثر تصریح کرد: من ۱۵۰۰ را با هزاران مشکل ساختم تا بتوانم ایراداتم را در این حوزه پیدا کنم چون کارگردانی چنین اتاما همین انیمیشن توانست راه گشا باشد و اگر از این دست کار ها ادامه پیدا کند حتما پیشرفت خوبی خواهیم کرد.

وی در پایان به کیفیت تولیدات انیمیشن خارجی اشاره و خاطرنشان کرد: کیفیت آثار خارجی به گونه ای است که با گذشت زمان کیفیتش را از دست نمی دهد و همچنان ماندگار می ماند،  اگر در حال حاضر سیندرلا،  هفت کوتوله و دیگر آثار این چنینی را ببینیم هنوز هم قدرت جذب دارد اما انیمیشن های ما با گذشت زمان از کیفیتش هم کاسته می شود که این هم یکی دیگر از ضعف تولیداتمان است که امیدواریم با تولیدات مستمر به پیشرفتی جهانی دست یابیم.