- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

انفعال آموزش و پرورش در برابر موسسات خصوصی/ استعداد و توانایی، ملاک انتخاب رشته

parantez-baz

به گزارش سوره سینما [1]، علی اصغر عبدی مشاور تحصیلی و کارشناس آموزش دانشگاه امیر کبیر با حضور در برنامه «پرانتز باز» با اشاره به ویژگی های یک انتخاب رشته خوب گفت: گاهی شما برای انتخاب رشته بحث های شغلی را در نظر می گیرید. یک وقت می گویید من به فلان رشته علاقه دارم و دوست دارم آن را تا دکتری ادامه بدهم و به عنوان دانشمند در این رشته مطرح شوم. من به شخصه معقتدم اگر کسی واقعا استعدادش را داشته باشد گزینه دوم خیلی بهتر است برای اینکه وقتی شما در یک رشته متخصص و مطرح می شوید خود به خود کار به دنبال تان می آید.

وی ضمن انتقاد از گره خوردن رشته تحصیلی با شغل آینده جوانان گفت: بحث شغل لزوما نباید ارتباطی با تحصیل داشته باشد. این مشکل از سیستم آموزشی موجود ناشی می شود. وقتی استعداد یابی و توانایی سنجی آن طور که باید انجام نمی شود دانش آموز خواه نا خواه به این نتیجه می رسد که ما حتما باید درس بخوانم تا بروم سر کار.

این کارشناس آموزشی اضافه کرد : خانواده ها باید از کودکی روی این مساله کار کنند و نگاه درستی برای تحصیل و شغل فرزندشان به او بدهند. استعداد او را شناسایی کنند و در همان مسیر او را پرورش بدهند.

وی تصریح کرد: وقتی شرایط طوری فراهم نمی شود که فرد خودش را در بستری عرضه  کند و علایق و استعدادهایش را مورد شناسایی قرار دهد این طور می شود که برنامه هایی مثل خندوانه یا حتی پرانتز باز و مجموعه های مشابه می آیند برای جبران این خلاء فراخوان می دهند و آموزش هایی را در این زمینه در یک رشته به خصوص تدارک می بینند در صورتی که این دست کارها وظیفه آموزش و پرورش است.

عبدی افزود: سیستم تعلیم و تربیت ما متعلق به ۲۰۰-۳۰۰ سال پیش است. فقط کمی شکل ظاهری ش را تغییر داده ایم. البته ناگفته نماند من بعضا محتوای کتاب ها را در مقاطع ابتدایی یا دبیرستان دیده ام. بعضی جاها خیلی خوب شده است. یعنی واقعا ریشه ای نگاه کرده است به موضوع، منتها مشکل اساسی وجود دارد چون اصلا در این سیستم آموزشی، استعداد یابی به معنای واقعی انجام نمی شود.

وی با انتقاد از کم کاری آموزش و پرورش در این خصوص بیان داشت: اگر وزارت آموزش و پرورش این امور را دست بگیرد آن وقت دیگر هر موسسه ای نمی تواند برای خودش مجوز آموزش عالی بگیرد و کلاس کنکور بزند. در حال حاضر این موسسات هستند که در زمینه کنکور اثر گذار هستند ایفای نقش می کنند نه آموزش و پرورش. به خاطر همین وقتی بحث کنکور پیش می آید دچار چالش می شود.

وی در خصوص ملاک های که برای انتخاب رشته باید در نظر گرفته شود خاطر نشان کرد: داوطلبان حتما استعداد و توانایی خود را در نظر داشته باشند. فردی بوده رتبه خوبی در رشته تجربی کسب کرده و فکر کرده حتما باید پزشکی را انتخاب کند اما وقتی چاقو و خون دیده است نتوانسته است تحمل کند. بعضی ها این چیزها را در نظر نمی گیرند. خانواده ها بعضا فشار می آورند و به بهانه کلاس شغلی، انتخاب های نادرستی را به فرزندان خود تحمیل می کنند.

پرانتز باز برنامه ای است با رویکرد بررسی اخبار نوجوانان که به صورت هفتگی با اجرای محمودرضا قدیریان و چهار دبیرخبر نوجوان هر هفته جمعه ها ساعت ۱۷ روی آنتن شبکه امید می رود.

در این برنامه علاوه بر بخش گفتگو با مهمانان و گزارش میدانی که به گفتگو با نوجوانان درباره موضوع اصلی برنامه می پردازد، بخش دیگری در نظر گرفته شده که نوجوانان سنین ۱۳ تا ۲۰ سال می توانند به عنوان خبرنگار افتخاری با برنامه همکاری داشته و گزارش های تصویری و ویدئویی خود را برای پخش، به برنامه ارسال کنند.

عوامل تولید این برنامه عبارت اند از: تهیه کننده: محمود فلاح پرویزی، مدیر تولید و جانشین تهیه کننده : سعید احمدی، سردبیر: حسین شکیب راد، کارگردان: بهرام امانی. اجرا: محمودرضا قدیریان، محسن محبی، سید ابوالفضل سیروس نژاد، ساناز احسانی و زهرا محبوب.

مخاطبان این برنامه می توانند با شماره ۰۹۰۳۶۸۸۳۲۰۲ در پیام رسان بله و سروش با روابط عمومی برنامه در تماس باشند و در اینستاگرام صفحه ی پرانتز باز را با نشانی parantezbaz_tv دنبال کنند.