- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

اعتمادسازی و بازاریابی کارآمد؛ رمز موفقیت موسسه «هنرهای تصویری سوره»

Vac

سوره سینما [1] – روح الله نادری : چرخه حمایت از اکران و پخش سازمان سینمایی حوزه هنری بدون شک، وسیع ترین و گسترده ترین زنجیره حمایتی از محصولات سینمایی کشور است. این نهاد با برخورداری از شبکه سینماهای متعدد در شهرها و استان های مختلف که همچنان، در حال گسترش و افزایش است از یکشو یکی از بزرگ ترین سینمادار کشور به شمار می آید. در عین حال، موسسه هنرهای تصویری سوره که از موسسه های وابسته به حوزه هنری است نیز، به شعاعی فراگیر از دوایر پخش فیلم های سینمایی و مستند یکی از بزرگ ترین مراکز توزیع و پخش فیلم در کشور قلمداد می شود.

برای مانا بودن و جاودان نگهداشتن یک جریان سینمایی – فرهنگی؛ حلقه های آموزش، حمایت و تولید کامل نمی شود مگر اینکه پشتوانه ای بعد از اکران و نمایش داشته باشد. حوزه هنری  با تاسیس «موسسه هنرهای تصویری سوره» که در حال حاضر با مدیریت سعید خندق آبادی و به صورت «خودگردان »اداره می شود فرصتی فراهم کرده است تا صاحبان آثار سینمایی بتوانند بعد از اکران، فیلم خود را از این طریق در شبکه نمایش خانگی با گستره ای وسیع توزیع کرده و در دسترس مردم قرار دهند. در دورانی که شبکه نمایش خانگی نقش عمده ای را در زندگی ایرانیان بازی می کند نیاز است به رسانه هایی که به اطلاع رسانی درست و جامع درباره این مدیوم بپردازند. این مرکز نه تنها انتشار و توزیع محصولات حوزه هنری را به عهده دارد بلکه هر ساله فیلمسازان بسیاری بعد از نمایش عمومی فیلم خود به «موسسه هنرهای تصویری سوره» مراجعه کرده و ساز و کارهای جدیدی که این موسسه در نظر گرفته است توزیع آثاری بسیاری را بر عهده دارد. روند رشد و چرخه موفق موسسه هنرهای تصویری سوره در سال های اخیر باعث شده است تا نوعی اعتماد دو سویه هم از طرف بدنه فیلمسازان کشور به این مرکز صورت بگیرد و هم اعتماد فزاینده عمومی از سوی مردم و خانواده ها اتفاق بیفتد.

از دیگرسو، موسسه هنرهای تصویری سوره حوزه هنری به عنوان مهم ترین مرکز تولید و توزیع بخش عظیمی از گنجینه‌های ارزشمند سینمای دفاع مقدس و موضوعات استراتژیک و ارزشی و آثار خوب و نجیب سینمای ایران توانسته است اعتماد مخاطبان خاموش و بالقوه سینما را هم به خود جلب نماید- مخاطبانی که به دلایل متعدد از جمله: محتوای بد برخی فیلم ها، وجود اکران برخی از آثار مبتذل و سخیف، فیلم‌های کمدی سخیف، دیالوگ‌های مبتذل و آثاری که الفاظ و حرکات زشت، فضای غیراخلاقی و غیربهداشتی سینماها، هزینه های جانبی و دشواری سفرهای درون شهری و … حاضر به رفتن به سینما نیستند.

این موسسه توانسته است با راهبردهای اطلاع رسانی، تبلیغات و بازاریابی نوین دامنه مناسباتش را با مخاطبان توسعه بخشد و این روند با مدل ها و روش های گوناگونی، همچنا،  در حال پیگیری است.

فیلم های«خیلی دور خیلی نزدیک»، «فرزند خاک»، «بیداری رویاها»، «مجموعه های شکرستان»، «شیار۱۴۳»، «چندمترمکعب عشق»، «قندون جهیزیه»، «رخ دیوانه»، «دختر»، «سیانور»، «یتیم خانه ایران»، «برادرم خسرو»، «فصل نرگس»، «قهرمانان کوچک»،«شب به خیر فرمانده»، «یه حبه قند»، «حوض نقاشی»، «میهمان داریم»، «انیمیشن شاهزاده روم»، «دوران عاشقی»، «مزار شریف»، «روباه»، استرداد»، «حکایت عاشقی»، «زاپاس»، «هیهات»، ابوزینب»، «یک روز بخصوص»، «ویلایی ها»، « کربلا جغرافیای یک تاریخ»،  «فرشته‌ها با هم می‌آیند»، «بیست و یک روز بعد»، «سارا و آیدا»، «دریاچه ماهی»، «ما همه گناهکاریم»، «مشکل گیتی»، «ترمینال غرب»، «افسونگر»، «روزگاری عشق و خیانت» ،« ماجرای نیمروز»،و … ده ها اثر دیگر از آثار جمله تولید و توزیع شده در این موسسه است. این کارنامه نشان می دهد که بخش عمده یی از محصولات سینمای کشور توسط این موسسه در اختیار خانواده ها قرار گرفته است.

با این وضعیت به نقش مهم و جریان ساز شبکه نمایش خانگی باید بیشتر پی برد. خوشبختانه، سازمان سینمایی حوزه هنری در این رابطه بیش از سایر نهادها و مراکز به اهمیت  موضوع پی برده و توزیع، عرضه و اکران بیش از ۸۰ درصد فیلم های سینمایی تولید شده در سال در بخش سینماداری از طریق موسسه بهمن سبز و نمایش خانگی از طریق موسسه هنرهای تصویری سوره جایگاه مهم و ممتاز این نهاد هنری را نشان می دهد.

در حالی که در سال های اخیر تعدادی زیادی از موسسه ها و مراکز فعال در شبکه نمایش خانگی کرکره هایشان را پایین کشیدند و تعطیل شدند و حتی، زمزمه های پیرامون انحلال یا ادغام موسسه وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به گوش می رسد موفقیت و بلندپروازی موسسه هنرهای تصویری سوره که به صورت خودگران و بدون اتکا به بودجه های مصوب اداره می شود قطعا، مرهون هوشمندی، درک و شناخت ظرفیت ها و نیازهای جامعه و پاسخ گویی درست به آن ها و اعتمادسازی در میان خانواده ها و بخش خاکستری مخاطبان آثار سینمایی بوده است.  مسیری که نه با چاشنی تهیه و تولید ملودرام های آن چنانی که از خیرالموجودین و عصاره بضاعت های سینمای ایران و تولیدات سینماگران به دست آمده است.