- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

قهرمان ایرانی/ سیمای مهدی پاکدل در «تنگه ابوقریب»

abughoraib

سوره سینما [1]نرجس علوی مقدم [2] :  مهدی پاکدل پس از سال‌ها تجربه‌گری در تئاتر و حضور مستمر در نمایش‌های مختلف و شناخته شدن به عنوان جوانی مستعد در میانه دهه ۸۰ و با «اولین شب آرامش» (احمد امینی) به شهرت رسید و پس از آن فعالیتش در سینما و تلویزیون بیشتر شد. البته آنچه در تلویزیون و پس از سریال امینی به دست آورد شبیه و اندازه دستاوردهای تئاتری‌اش نبود. او روی صحنه یک ستاره تمام عیار بود که با توجه به چهره شرقی و معصومش مناسب نقش جوان‌‌های مثبت و زخم خورده بود. صدای پاکدل ابزاری بود تا بازیش بیشتر و بهتر دیده شود.

سال ۹۶ او در دو فیلم سینمایی نقش‌هایی مکمل بازی کرد که هر دو وجهی مشترک داشتند، قهرمانی و معصومیت. پاکدل در «چهارراه استانبول» (مصطفی کیایی) نقش یک مامور آتش نشان را بازی کرد. نقشی که تقریبا ما به ازای بیرونی داشت اما در فیلم دارای جایگاه نمادین بود. نقش او ادای دین فیلمساز به آتش نشان های جان باخته در فاجعه پلاسکو بود.

abughoraib2 [3]

در هر دو فیلم، پاکدل بازیگر اصلی نیست. اما بازی اش در میان انبوه بازی های درخشان دیده شده است. صلابت، معصومیت و مظلومیت قهرمان های اصیل ایرانی را می توان در چهره و رفتار او در هر دو فیلم دید. شخصیت‌هایی که او بازی کرده، هم فرمانده در «تنگه ابوقریب» هم مامور آتش نشانی در «چهارراه استانبول» همدلی برانگیز و دوست داشتنی هستند و رنجشان، تماشاگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در «تنگه ابوقریب» این فرمانده است که می‌کوشد در دل آتش و خون، امید و ایستادگی را در قلب همرزمانش زنده نگه دارد.

پاکدل بدون تصنع بازی می‌کند و شبیه نقش‌هایش می‌شود. چه در سریالی معمولی مثل «کیمیا» و چه در فیلم بزرگی مانند «تنگه ابوقریب». او مقابل دوربین زندگی می‌کند و شبیه شخصیت و بازیگر دیگری نیست. این امتیازها به نقش‌هایش اصالت و جذابیت می‌دهد. برای دیدن بازی او که شایسته دریافت سیمرغ بلورین بازیگر نقش مکمل مرد سی و ششمین جشنواره فیلم فجر بود، حتما «تنگه ابوقریب» را ببینید.

فیلم «تنگه ابوقریب» با بازی امیر جدیدی، جواد عزتی، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی، مهدی پاکدل، مهدی قربانی و توسط موسسه بهمن سبز پخش می‌شود.

منبع: بهمن سبز [4]