- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

عزت‌الله انتظامی بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر درگذشت + پیام‌های تسلیت

Entezami

به گزارش سوره سینما [1] ، عزت‌الله انتظامی که سال‌ها حضوری درخشان در سینما و تلویزیون ایران داشت، ساعت ۴ صبح امروز جمعه ۲۶ مرداد، بر اثر عوارض بیماری در بیمارستان باهنر دارفانی را وداع گفت.

عزت‌الله انتظامی متولد ۳۱ خرداد ۱۳۰۳ در تهران بود و از فیلم‌های سینمایی این بازیگر می‌توان به «آقای هالو»، «پستچی»، «گاو»، «ستارخان»، «صادق کرده»، «حاجی واشنگتن»، «گراند سینما»، «هامون»، «ناصرالدین شاه آکتور سینما»، «روز واقعه»، «خانه‌ای روی آب»، «دیوانه‌ از قفس پرید»، «گاو خونی»، «مینای شهر خاموش»، «آتش سبز»، «راه آبی ابریشم» و «چهل‌سالگی» اشاره کرد.

پیام تسلیت رئیس جمهوری اسلامی ایران

رئیس جمهور در پیامی درگذشت عزت‌الله انتظامی را تسلیت گفت. متن پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت هنرمند توانا و پیشکسوت کشورمان مرحوم عزت الله انتظامی موجب اندوه و تأثر شد.

این بازیگر محبوب، صاحب سبک و پرتلاش سینما و تئاتر، با خلق آثاری فاخر و به یاد ماندنی، نقشی ممتاز در اعتلای هنر ایران عزیز ایفا کرد.

اینجانب درگذشت این هنرمند محبوب را به خانواده محترم انتظامی، جامعه فرهنگی و هنری کشور، و همه علاقمندان به هنر تسلیت می‌گویم و از درگاه ایزد منان برای ایشان رحمت الهی و برای عموم بازماندگان، صبر و سلامتی مسئلت دارم.

حسن روحانی

رئیس جمهوری اسلامی ایران»

پیام تسلیت رئیس مجلس شورای اسلامی

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی درگذشت عزت‌الله انتظامی را تسلیت گفت.متن پیام به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و اناالیه راجعون

درگذشت هنرمند توانا و بازیگر پیشکسوت کشور آقای عزت الله انتظامی موجب تاسف گردید.

ایشان طی سالها فعالیت در عرصه بازیگری، نقش آفرینی ها و آثار ماندگاری از خود برجای گذاشتند و از سرآمدان این حرفه قلمداد می شدند و به دلیل دارا بودن اخلاق و منش شایسته، همواره مورد احترام‌ همگان‌ بود.

هنرمندی ایشان در طرازی ممتاز و الگویی برای تلاش و دستیابی به موفقیت در عرصه هنر بود.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به مردم شریف ایران، بویژه جامعه هنری و فرهنگی و خانواده محترم ایشان، برای مرحوم عزت الله انتظامی رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند مسئلت میکنم.»

پیام تسلیت علی اکبر ولایتی مشاور رهبری در امور بین الملل

متن این پیام‌ به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

دریافت خبر درگذشت بازیگر نامدار و هنرمند بی نظیر، صاحب سبک،برجسته و مردمی کشورمان مرحوم عزت الله انتظامی که همواره با نقش های خود یادگاران ماندگاری را در اذهان مردم ایران ثبت و ضبط نمود موجب تاسف و تاثر گردید.

درگذشت این پیشکسوت هنرمند کشورمان را به خانواده آن مرحوم، علاقه مندان و جامعه هنری و سینمایی و به ویژه هنرمند گرامی جناب اقای مجید انتطامی تسلیت گفته، غفران و رحمت الهی مسئلت می نمایم.

علی اکبر ولایتی»

پیام تسلیت محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی، درگذشت عزت‌الله انتظامی را تسلیت گفت. در این پیام آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

خبر درگذشت هنرمند پیشکسوت و محبوب، مرحوم استاد عزت الله انتظامی موجب تاثر گردید. این ضایعه بزرگ را به خانواده آن مرحوم، جامعه هنری کشور و مردم شریف و هنرپرور ایران تسلیت گفته، رحمت الهی برای آن فرهیخته ارجمند که عمری را در راه هنر متعهد، فاخر و مردمی سپری کرد از خداوند بزرگ مسالت می نمایم.

محمد جواد ظریف

وزیر امور خارجه»

پیام تسلیت وزیر بهداشت

در پیام تسلیت دکتر سید حسن هاشمی، آمده است:

«آقای بازیگر هم به دیار باقی شتافت. این رسم جهان است؛ یک روز می‌آییم و یک روز می‌رویم.

خوش بر احوال آنان که با عزت زندگی می‌کنند و با عزت می‌روند.

درگذشت فقید سعید عزت‌الله انتظامی را به خانواده محترمش، به‌ویژه هنرمند گرانقدر جناب آقای مجید انتظامی و دوستان و دوستداران آن زنده یاد تسلیت عرض می‌کنم.»

پیام تسلیت رییس سازمان سینمایی

در پی درگذشت عزت‌الله انتظامی، محمد مهدی حیدریان در پیامی این ضایعه را تسلیت گفت. در پیام رییس سازمان سینمایی آمده است:

«انا لله و انا الیه راجعون

انسانی شریف، مردی بزرگ، هنرمندی توانا ومردمی، جهان خاکی رابه سوی منزل گاه ابدی خویش ترک کرد.

همه عمر، شریک سختیها،  روایت گر شادی‌ها، همراه وهمدم همه لحظات هم میهنانش بود.

چه بسیار بجای مردم گریست، تا بدانند شریکی بر الامشان وجود دارد.وچه سخاوتمندانه خنداند بی ترس از ملامت دیگران، تا بدانند امید معبر آینده است.

خدای مهربان جزای مهربانیهایش را مزید فرماید. روحش را قرین عزیزان درگاهش منزلی ابدی، و به خانواده محترم بویژه پسر بزرگوارش و جامعه شریف هنری، صبر واجر  عنایت فرماید.»

پیام تسلیت رییس صداوسیما

عبدالعلی علی عسکری در پیامی درگذشت عزت الله انتظامی را تسلیت گفت.در این پیام آمده است:

«إِنَّا لِلّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ

درگذشت هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون و چهره شاخص تاریخ سینمای ایران، استاد عزت الله انتظامی را که برای نسل‌های مختلف خاطره ساخت و نقش‌های مهمی را در ذهن مردمان این سرزمین ماندگار کرد، به خانواده ایشان، جامعه هنری و مردم تسلیت عرض می‌کنم. از خداوند تعالی برای آن مرحوم رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.»

پیام تسلیت مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی

در پیام علیرضا تابش آمده است:

«انالله و انا الیه راجعون

در نهایت تالم و اندوه فراوان، یکی دیگر از مردمی‌ترین هنرمندان این سرزمین، دعوت حضرت حق را لبیک گفت و آخرین نقش ماندگار خود را در تاریخ هنرهای نمایشی این مرز و بوم به یادگار گذاشت.

همچو نامش، عزت مندانه، سالیان سال، با نقش‌ها و آثاری جاودان برای هنر و فرهنگ این مملکت، افتخار و اعتبار بجا گذاشت و همیشه برای مردم شادی آفرید.

هنردوستان ایرانی هیچگاه کلام و اشارات نافذ «آقای بازیگر» را در حمایت از نیازمندان فراموش نخواهند کرد چرا که باور داشتند و دارند واژه هنرمند، یگانه عیار عیان او بود.

مصیبت فقدان استاد عزت الله انتظامی را به خانواده محترم و دوستداران و اهالی شریف سینمای ایران تعزیت و تسلیت عرض نموده، از درگاه پروردگار لطیف، علو درجات و آرامش ابدی مسئلت می‌نمایم.»

پیام تسلیت دبیر جشنواره فیلم سلامت

در پیام تسلیت دکتر محمد کیاسالار دبیر سومین جشنواره فیلم سلامت آمده است:

«رفت و ماند…

آقای بازیگر که آخرین جمعه مرداد ۹۷ را برای خداحافظی انتخاب کرد، سال‌هاست که سلام و سلامتش را بر خاطره‌هامان نشانده است.

او با نقش‌آفرینی‌های هنرمندانه‌اش در ذهن و زمانه ما ماندگار شد.

جشنواره فیلم سلامت در سوگ عزت‌الله انتظامی با همه اهالی سینما و سلامت ایران همدرد است.

غیر از هنر که تاج سر آفرینش است

دوران هیچ منزلتی پایدار نیست…

یادش گرامی و روحش شاد»

پیام تسلیت معاون سیما
در پیام دکتر مرتضی میرباقری معاون سیما آمده است:

«انا لله و انا الیه راجعون

دو هنرمند بزرگ و پرآوازه  عرصه بازیگری و کارگردانی کشورمان پیش از ظهر امروز از میان ما رفتند در حالی که یاد و نامشان همواره بر تارک هنر و قلب های ما و دوستدارانشان خواهد درخشید
آقای بازیگر ؛

استاد عزت الله انتظامی ، سال ها عزتمندانه و هنرمندانه برای اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم نقش آفرینی کرد و با به یادگار گذاشتن نقش هایی ماندگار از خود، آموزگاری جاودان برای نسل جوان خواهد بود.
همچنین آقای سید ضیاءالدین دری کارگردان پیشکسوت علاوه بر تولید آثاری گران سنگ با خلق مجموعه های تلویزیونی پر بیننده ای همچون کیف انگلیسی و کلاه پهلوی نسبت به رسالت خطیر آگاهی بخشی و روشنگری اهتمام ورزید.

اینجانب فقدان این دو پیشکسوت متعهد و مخلص را به خانواده های ایشان، مردم و جامعه هنری تسلیت عرض می نمایم و علو درجات برای این هنرمندان فقید مسئلت دارم

پیام تسلیت انجمن بازیگران سینما

متن پیام تسلیت انجمن بازیگران سینمای ایران به شرح زیر است:

«بازگشت همه به سوی اوست
جمعه بیست وششم مرداد ، روزی تلخ در خاطره ی بازیگران سینمای کشورمان رقم خورد و در نهایت اندوه و تالم  یکی دیگر از بزرگترین استادان هنر بازیگری  را از دست دادیم.  پیشکسوت ارزشمند ،  آقای بازیگر ، استاد عزت الله انتظامی پس از طی دوران سخت بیماری، چشم بر هم نهاد و از میان ما به سوی آرامشی جاودان سفر کرد.
انجمن بازیگران سینمای ایران سوگ از دست دادن این چهره ماندگار و هنرمند ملی و محبوب  را  به خانواده محترم ایشان به ویژه جناب آقای مجید انتظامی ، همکاران عزیز و تمامی مردم هنردوست کشورمان تسلیت عرض می نماید.
شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران»

پیام تسلیت جشنواره  فیلمهای انسان دوستانه (آسا)

متن پیام تسلیت مجید مصاحبی دبیر جشنواره ی فیلم های انساندوستانه به مناسبت درگذشت عزت الله انتظامی به شرح زیر است:

«در تاریخ هنر انسان هایی متولد می شوند که مفهوم نوع دوستی را از دریچه ی نگاه متفاوتشان در جریان هنر تکثیر می کنند. بی شک استاد عزت الله انتظامی یکی از این بزرگواران است.

عزت الله انتظامی در جریان برگزاری اولین دوره ی جشنواره ی فیلمهای انسان دوستانه  با بزرگ منشی و لطف بیکران خود داوری این جشنواره را بدون هیچ چشم داشتی پذیرفتند و ما را از مشاوره های خود بهرمند کردند، از او بسیار آموختیم و خواهیم آموخت. یادشان بر پهنه ی هنر جاودانه خواهد ماند

درگذشت ایشان را به خانواده ی  بزرگوار ایشان، جامعه ی هنر ایران زمین و کلیه ی هنرمندان دنیا تسلیت می گویم.»

پیام تسلیت اصغر فرهادی

farhadi [2]

در پیام تسلیت اصغر فرهادی آمده است:

«نام با شکوه عزت‌الله انتظامی با بازی‌های به یادماندنی و بالاتر از آن اخلاق پدرانه و منش احترام برانگیزش همیشه در یادها باقی می‌ماند هر چند جای خالی او هرگز  پر نخواهد شد.»

پیام تسلیت پرویز پرستویی

parastooee [3]

پیام تسلیت بهرام رادان

radan [4]

سوره سینما [5] درگذشت عزت‌الله انتظامی را به جامعه هنری و خانواده ایشان تسلیت می‌گوید.