- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

نمایش و نقد سینمایی «عهد کاملا جدید» برگزار شد/ پیامبر اومانیسم

ahde-kamelan-jadid

به گزارش سوره سینما [1]؛ محمدرضا شیخ بهایی کارشناس سینما و پژوهشگر مسیحیت گفت: فیلم «عهد کاملا جدید» سعی کرده اصول لیبرالیسم را در قالب مسحیت بیان کند به طوری که گفته می شود هر کاری می‌خواهی انجام بده اما ایمان خود را حفظ کن و البته گاهی پا را فراتر می گذارد و می‌گوید، اگر ایمان هم نداشته باشی خیلی مهم نیست؛ اگر عهد جدیدی باشد این فیلم پیامبر آن عهد و اومانیست است.

پنجاه و هفتمین نشست کافه نقد تابستان با اکران و نقد و بررسی فیلم کمدی فانتزی «عهد کاملاً جدید» با حضور محمدرضا شیخ بهایی کارشناس سینما و پژوهشگر مسیحت، شامگاه دوشنبه در سالن سوره حوزه هنری اصفهان برگزار شد.

این فیلم به کارگردانی «ژاکو وان دورمال» محصول مشترک سال ۲۰۱۵ سینماهای فرانسه، بلژیک و لوکزامبورگ است و همچنین نامزد شش جایزه از ششمین دوره جایزه ماگریت شد که چهار جایزه از جمله، بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را ازآن خود کرد.

محمدرضا شیخ بهایی با توضیح مختصری پیرامون عهد جدید و قدیم اظهار داشت: عهد قدیم کتاب‌های مقدس یهودیان، شامل شریعت و احکام است اما عهد جدید دیگر شریعت نیست و عهد ایمان است و می‌گوید «اگر به خداوند و مسیح ایمان بیاورید از نجات یافتگان خواهید بود».

وی در ادامه افزود: کتاب مقدس در عهد دوم می‌گوید، پایبندی به شریعت لازم نیست ولی باید ایمان داشته باشید اما عهد سوم به نوعی «اومانیست» بوده که در فیلم دختر خدا با مسیح صحبت می‌کند و می‌خواهد برای نجات مردم به زمین برود و مسیح می‌گوید برو و چند نفر حواری برای یاری خود جمع کن و زمانی که می‌پرسد حواریون چه چیزی بنویسند؟ می‌گوید از خودشان هر چه دوست دارند، بنویسند.

این کارشناس سینما اذعان داشت: در عهد دوم یعنی مسیحت، خداوند پسر خود را به زمین فرستاده است که البته خدایی که مسیحیان قبول دارند خدای مادی ترسیم شده در کتاب مقدس نیست و طبیعتاً هجوی که براساس کتاب مقدس ساخته می‌شود ضد دین نخواهد بود.

وی با اشاره به نام فیلم تصریح کرد: در فیلم «عهد کاملاً جدید» سعی شده است اصول لیبرالیسم در قالب مسیحیت بیان شود به طوری که گفته می‌شود هر کاری می‌خواهی انجام بده اما ایمان خود را حفظ کن و البته گاهی پا را فراتر می‌گذارد و می‌گوید، اگر ایمان هم نداشته باشی خیلی مهم نیست و فیلم به نوعی پلورالیسم را تئوریزه می‌کند به معنا آن که حق مطلقی ـوجود ندارد و هرکسی می‌تواند حق داشته باشد و اگر عهد جدیدی باشد این فیلم پیامبر آن عهد و اومانیست است و می‌گوید، هرکسی هر کاری می‌خواهد انجام دهد و برخلاف متن کتاب مقدس و اینکه میوه درخت معرفت شناخت نیک و بد می‌دهد، تاکید می‌کند نیک و بدی وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: ارجاعات متعدد فیلم به اتفاقات دنیای معاصر، اساطیر و فیلم‌ها دیگر به دلیل این است که بگوید همه چیز همین دنیای خود شما است و عهد کاملاً جدید را برای همین دنیا شما آورده‌ایم.

شیخ بهایی در پایان گفت: مهم‌ترین نقد فیلم به خدای تورات، جسمانیت خدا است که اگر از دیدگاه اسلام به فیلم نگاه شود سرتاسر فیلم غلط است اما از دیدگاه یهود و مسیحیت تقریباً با متن عهدین تطابق دارد.