- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

از فیلم‌های شاخص و ارزشمند حمایت می‌کنیم/ موسسه‌ای خودگردان

kahndagh-abadi

سوره سینما [1]سال ۷۹ درست یکسال پس از آنکه موسسات ویدیو رسانه خصوصی اجازه فعالیت یافتند، حوزه هنری به عنوان یک نهاد عمومی با راه‌اندازی موسسه هنرهای تصویری سوره پا در عرصه نمایش خانگی گذاشت. این موسسه تا به امروز بیش از صد فیلم خریداری و در شبکه نمایش خانگی عرضه کرده است. در ادامه گفتگوی سایت سوره سینما با سعید خندق آبادی مدیرعامل موسسه هنرهای تصویری سوره می‌خوانید.

لطفا درباره روند کاری‌تان در سال جاری توضیح دهید و اینکه آمارهای فروش به چه شکلی بوده است؟

از سال ۹۳ که فعالیت‌مان را آغاز کرده‌ایم سعی داشته ایم تعداد آثار را افزایش داده تا به همان میان فروش نیز بالاتر برود. سال ۹۳ سیزده عنوان  فیلم، سال۹۴ چهارده عنوان  فیلم و سال گذشته بیست و هفت عنوان فیلم خریداری کردیم. امسال نیز تابحال با خرید سی فیلم، پنجاه درصد فیلم های متقاضی شبکه نمایش خانگی را خریداری کرده ایم. فیلم های پرفروشی مانند «لاتاری»، «به وقت شام»، «لونه زنبوز»، «فیلشاه»، «هزارپا»، «خاله قورباغه»و «خجالت نکش»  از خریدهای امسال ما هستند.

ظاهرا بسیاری از موسسات فعال در زمینه شبکه نمایش خانگی در سال‌های اخیر نه تنها سودآور نبوده‌اند که ضرر مالی هم داشته اند اما موسسه هنرهای تصویری سوره از فروش فیلم‌ها سود خوبی داشته است. چه تمهید و برنامه ای داشتید که این موسسه سودآور بوده و در این زمینه پیشرفت داشته است؟

تمام تلاش‌مان را کرده‌ایم که خریدهای مناسبی داشته باشیم. انتخاب عناوین شاخص سینمایی همیشه مد نظر بوده است. این موضوع را هم یادآوری کنم که ما موسسه‌ای خودگردان هستیم. یعنی بدون حمایت  حوزه هنری و بدون استفاده از پول بیت المال این موسسه را اداره می‌کنیم. کار را با سرمایه ای جزئی شروع کردیم و در این سال‌ها سعی داشته ایم با خرید عناوین خوب سینما حیطه فعالیت‌های‌مان را افزایش دهیم. بارها شنیده ام که گفته اند ما این موسسه را با پول بیت المال اداره می‌کنیم و اصلا این موسسه به همین خاطر سرپا مانده. می خواهم تاکید کنم: به ما هیچ ردیف بودجه ای تعلق نمی‌گیرد و اگر موسسه همچنان در حال فعالیت است بخاطر تلاش و کوشش افراد مشغول در مجموعه و انگیزه ای است که برای کار داریم.

بجز پرفروش و پرمخاطب بودن چه اولویت‌هایی برای انتخاب و خرید محصولات تان دارید؟

در کنار فیلم های پرفروش  برای‌مان فیلم هایی که از نظر هنری نیز با ارزش باشند بسیار مهم است.  البته برخی از آثار هر دوی این مشخصات را دارا هستند. در سال‌های اخیر ما موسسه ای بوده ایم تقریبا همه آثار در زمینه دفاع مقدس را خریداری کرده ایم. درواقع، اولویت های اول ما خرید اثار دفاع مقدس و آثاری با مضامین دینی و انقلابی است. آثاری مانند «ویلایی‌ها»، «دریاچه ماهی»، «ماجرای نیمروز»، «شاهزاده روم» ،«ابوزینب»، «ایستاده در غبار»، «بیست و یک روز بعد» و…. برخی از این آثار را حتی با رقم های حمایتی خریداری کرده ایم تا از صاحبان فیلم تقدیر کرده باشیم. برای مثال فیلم «ویلایی‌ها» را با رقمی خوب خریدیم تا از این فیلم با ارزش حمایت کرده باشیم. در کنار این آثار، فیلم های پرفروش را نیز خریداری می کنیم تا کسب درآمد نیز داشته باشیم و بتوانیم از آثار فاخر حمایت کنیم.

 فکر می‌کنم بخشی از موفقیت‌تان را هم مدیون اعتمادی هستید که خانواده‌ها به انتخاب‌های‌تان دارند. چراکه وقتی خانواده ای از محصولات موسسه هنرهای تصویری سوره فیلمی را خریداری می‌کند می‌داند این اثر را می‌تواند در کنار خانواده و فرزندان تماشا کند.

این موضوع کاملا یکی از اولویت های اصلی ما است. هم در زمان اکران و هم در زمان خرید آثار برای شبکه نمایش خانگی این تاکید وجود دارد که آثاری اکران و پخش شوند که اعضای خانواده بتوانند در کنار یکدیگر آنرا تماشا کنند. این شعار اصلی حوزه هنری است و تلاش ما نیز در راستا است.

در کنار اعتماد خانواده ها باید اعتماد صاحبان آثار را نیز به دست آورده باشید که اولویت فروش آثارشان موسسه شما باشد.

بله، همینطور است. برای صاحبان آثار خوش حساب بودن موسسه‌ای که فیلم‌شان را به آن می‌فروشند حائز اهمیت است و ما نیز، همواره خوش حساب عمل کرده ایم. صاحبان آثار مطمئن هستند که فیلم‌شان را به موسسه‌ای فروخته‌اند که قطعا به تعهدات مالی‌اش عمل خواهد کرد و به قول معروف اگر دیر و زود داشته باشد، سوخت و سوز ندارد. متاسفانه در برخی از موسسات نمایش خانگی همکاران ما بدحسابی کرده اند و اعتماد صاحبان آثار را نسبت به خود خدشه دار کرده اند. اما تا بحال هیچکدام از تهیه کنندگان از ما بدحسابی ندیده اند و امیدوارم در ادامه نیز، این روند ادامه داشته باشد.

فکر می‌کنید امسال کدامیک از آثاری که خریداری کرده اید با اقبال عمومی بیشتری مواجه شده و به فروش خوبی دست پیدا کند؟

احتمالا فیلم های «لاتاری»، «به وقت شام» و همچنین فیلم «هزارپا» از آثار پرفروش امسال خواهند بود. دو فیلم اول هم در جشنواره مورد اقبال مردم و منتقدان قرار گرفتند و هم فروش خوبی داشتند. فیلم «هزارپا» با فروش خوبش موفق به شکستن رکورد فروش در سینمای ایران شده است و فروش خوبش همچنان ادامه دارد.

برای فروش بهتر و استقبال هرچه بیشتر مردم برنامه ای دارید؟ برای مثال جوایزی برای خریداران در نظر گرفته اید یا ایده دیگری در نظر دارید؟

در تلاش هستیم آثار را برای خرید از زمان نوشتن فیلمنامه انتخاب کرده و حمایت مالی را از همان زمان اغاز کنیم تا در تولید نیز کمک کرده و سهم داشته باشیم تا فیلم بدون مواجه شدن با مشکلات مالی به مرحله اکران برسد.

همچنین، فروش اینترنتی آثار را آغاز کرده ایم تا مشتریان به سادگی به فیلم‌های مورد علاقه‌شان دسترسی پیدا کنند. در این بخش مسابقه و جوایزی نیز برای مشتریان در نظر گرفته ایم. در سایت «سوره نما» فعلا فیلم‌ها به رایگان در اختیار مخاطبان گذاشته شده و دوستداران آثار سینمایی می توانند به صورت مجانی  فیلم ها را تماشا یا دانلود کنند. در «لینک پلی» هم فروش دانلودی داریم. فضای خرید فیلم های سینمایی از فروش دی وی دی (فیزیکی) به سمت دیجیتال رفته و ما نیز برای اینکه از فضای مدرن عقب نباشیم اقدام به راه‌اندازی این سایت‌ها کرده‌ایم و امیدواریم ظرف یکی دوسال آینده یکی از سایت های  پرفروش آثار سینمایی در کشور باشیم.

معمولا مخاطبان جوان بیشتر از دانلود فیلم ها استقبال می کنند و آثار مورد علاقه شان را به این صورت خریداری می‌کنند. در این سایت ها استقبال از کدام آثار بیشتر بوده است؟

فیلم «پل خواب» از استقبال خوبی از طرف مخاطبان اینترنتی مواجه شد.

و صحبت پایانی…

مجددا تاکید می‌کنم موسسه هنرهای تصویری سوره، موسسه‌ای کاملا خودگردان است و ما بدون حمایت مالی از طرف حوزه هنری یا هر نهاد دیگری آنرا را اداره می‌کنیم.