- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

لزوم توجه به ظرفیت‌های بالقوه و مغفول اکران پاییزی

mahmood-kazemi

سوره سینما [1]محمود کاظمی [2] : نیمه اول سال به پایان رسید و وارد نیمه دوم سال می‌شویم. شش ماه دوم هر سال، معمولا برای سینماداران پر از چالش است و اغلب با کاهش فروش فیلم‌ها و افت مخاطب مواجه می‌شویم. نیمه اول سال، بیشتر تمرکز روی سینمای خانواده و اکران فیلم‌هایی است که برای خانواده‌ها جذاب است. در این بازه زمانی، پرفروش‌ترین فیلم‌ها اکران می‌شوند و دست سینماداران باز است. نیمه دوم سال که می‌تواند، نیمه دانش‌آموزی و دانشجویی باشد اغلب رها شده و برایش فکر نشده است. این نیمه با برنامه‌ریزی درست می‌تواند درآمدزا و سودآور باشد، اما کمتر سینمادار و پخش‌کننده‌ای متوجه این موضوع است تا پیش از شروع پاییز، فیلم‌های مناسب کودک، نوجوان و دانشجو در این مقطع روی پرده برود.

امسال با توجه به وضعیت اقتصادی ممکن است شیب کاهش مخاطب، تندتر شود بنابراین توجه و برنامه‌ریزی برای روزهای آینده ضروری است. نیمه دوم سال البته ویژگی‌ها و ظرفیت‌هایی دارد که می‌توان از آن استفاده کرد، نخست این که قشر دانشجو و جوان را که دوباره به دانشگاه‌ها باز می‌گردند، جذب کرد. پتانسیلی که همیشه وجود دارد و معمولا به آن توجه نمی‌شود. تنها برگزاری اکران‌های دانشگاهی که بیشتر موارد، شامل تعدادی از فیلم‌ها می‌شود نمی‌تواند به فروش فیلم‌ها کمک کند. این اکران‌ها، موج اجتماعی و سراسری برای دیده شدن یک فیلم به وجود نمی‌آورند و دایره تاثیرشان محدود است.

باید در نیمه دوم سال، علاوه بر اکران فیلم‌های مناسب نیازهای نسل جوان و تحصیل کرده، تمهیداتی بیاندیشیم تا سینما رفتن برای این نسل ساده‌تر شود. تخفیف‌های دانشجویی یا برگزار کردن برنامه‌هایی که آنها را درگیر کند، می‌تواند دانشجویان جوان را به سینماها بیاورد. در بعضی از شهرهای ایران، سینماهای بهمن سبز در نقاطی قرار دارند که فضای دانشجویی دارند، از این پتانسیل باید استفاده کرد و فیلم‌هایی را نمایش داد که برای این قشر جذاب باشد. متاسفانه بسیاری از تولیداتی که بعد از جشنواره فجر روانه اکران شدند، کمدی‌های سبک اما پرمخاطب هستند. این آثار اگرچه اقبال عمومی را جلب می‌کنند اما برای اقشار تحصیل کرده جذاب نیستند، تمرکز بیش از اندازه در تولید این آثار، باعث می‌شود مخاطب جدی از سینمای ایران گریزان شود و به تماشای فیلم‌ها و سریال‌های خارجی علاقه‌مند شود.

برگزاری آیین دیدار با سینماگران یا برنامه‌هایی که جنبه‌های فرهنگی قوی‌تر دارند مثل نقد و بررسی آثار با حضور کارگردان و منتقدان، از جمله برنامه‌هایی است که برای مخاطبان جدی سینما جذاب‌تر است. حتی اگر بیشتر ویترین سینمای ایران در اختیار کمدی‌های عامه‌پسند باشد، وظیفه ما به عنوان سینمادار این است که ویترینی دیگر برای انبوه مخاطبانمان در نظر بگیریم، نباید همه ظرفیت سینماهای بهمن سبز در اختیار یک نوع فیلم باشد، ایجاد تنوع به ویژه در شهرهایی که فاقد چند سینما هستند، نیاز فرهنگی مخاطب را پاسخ می‌دهد. با طراحی یک برنامه متنوع و فرهنگی، روزهای زیبای پاییز را برای هموطنانمان که علاقه‌مند به هنر هفتم هستند، جذاب‌تر کنیم.

منبع: نشریه بهمن سبز