- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

امیدواریم پرچم مستندسازان انقلابی همیشه در احتزاز بماند

moghavemat-mostanad

به گزارش سوره سینما [1]، چند تن از اعضای هیات انتخاب آثار مستند پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در گفت و گو با روابط عمومی این جشنواره ضمن اشاره به تنوع مضمونی و موضوعی آثار این بخش، تعدادی از آثار مستند این دوره جشنواره را شگفت انگیز توصیف کردند.

مهدی نقویان: تعدادی از مستندهای جشنواره شگفت انگیز است

مهدی نقویان مستندساز و عضوهیأت انتخاب جشنواره بین المللی فیلم مقاومت ضمن اشاره به تنوع موضوعی آثار مستند گفت: تعدادی از مستندهای دریافت شده در دبیر خانه جشنواره شگفت انگیز بوده و شاهد تولید تعداد بالایی از  فیلم های خوب هستیم که به لحاظ تنوع موضوعی ، نسبتا به موضوعات مد نظر جشنواره نیز پرداخته شده است، در این بین، آثار فرهیخته از لحاظ محتوا و تکنیک در شرایط کم نبوده و شخصا انتظار  حضور این تعداد از فیلم در جشنواره  را نداشته ام.

وی میزان مشارکت فیلمسازان جوان را بسیار خوب دانسته  و ضمن ابراز خرسندی و امیدواری به نسل جدید فیلمسازان مستند ساز و نگاه خوب آن ها به موضوعات انقلابی و حوزه مقاومت اظهار داشت :  یکی از مشکلاتی ما در کشور عدم پخش مناسب فیلم هایی است که از لحاظ تکنیکی در شرایط خوبی تولید شده است.

وی در ادامه گفت: در حالی که بسیاری از مستندسازان ما از جمله بنده  تاکنون موفق به دیدن این آثار  نشده ایم میتوان نتیجه گرفت که سیستم پخش کننده این آثار دچار مشکلی اساسی  است چرا که حتی همکاران این فیلمسازان و کارشناسان این حوزه هم نتوانسته اند موفق به دیدن این فیلم ها شوند.

نقوی در پایان با اشاره به سخت بودن کار هیأت انتخاب به دلیل کیفیت بالای بسیاری از آثار تصریح کرد:  اساسا گزینش  آثار واجد صلاحیت برای حضور در بخش مسابقه، از نظر هیأت انتخاب تصمیم مشکلی است چرا که فیلم سازان  فرصت محک زدن خود را دراین جشنواره از دست می دهند اما در نهایت کار جشنواره و هیأت انتخاب همین است که از میان آثار خوب نیز بهترین ها را با در نظر گرفتن تنوع آثار انتخاب کند.

محمد صدری: حضور فیلم هایی با موضوعیت انقلاب اسلامی در جشنواره کمرنگ بوده است

محمد صدری از کارشناسان و مؤلفان حوزه مستند در رابطه با حضور فیلمسازان و آثارشان با موضوع انقلاب اسلامی که بخش ویژه پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی است عنوان کرد: با توجه به اهمیت موضوع انقلاب اسلامی در استانه چهلمین سالگرد این رویداد مهم و اختصاص بخش ویژه ای در  جشنواره، شاهد حضور کمرنگ  آثاری با این موضوع هستیم در حالیکه میتوان بانگاهی بدیع و جذاب انقلاب اسلامی را محوریت فیلم ها قرار داد.

وی، در خصوص کیفیت ساختاری و تکنیکی آثار و نسبت آن ها با محتوا و هدف گذاری های جشنواره بیان داشت: در میان آثار دریافت شده چند فیلم خوب  از لحاظ تکنیکی داشته ایم که به دلیل مغایرت با اهداف تعریف شده جشنواره  در میان آثار انتخابی قرار نگرفتند.

این عضو هیات انتخاب در ادامه تصریح کرد: باید با نگاهی بدیع و نو به موضوع انقلاب پرداخته شود و برخی موضوعات را که نیز به طور متفاوت تری دید چرا که  این رعایت این دیدگاه می تواند امکانات و تنوع موضوعات انقلابی را بیشتر و عمیق تر سازند.

مصطفی دالایی: در زمینه آثار تولیدی  در مضیقه هستیم

مصطفی دالایی از دیگر اعضای هیات انتخاب این دوره جشنواره معتقد است فیلم های دریافت شده بیشتر جنبه آرشیوی داشته و از تولیدات گذشته به خوبی در آن ها استفاده شده  است اما این نکته نشان می دهد که ما در زمینه تولیدی و حتی مصاحبه های خوب و مؤثر، کمی در مضیقه هستیم.

وی گفت:  در میان فیلم های دریافت شده  بعضا آثاری وجود دارد که به صورت تولیدی کار شده و از مصاحبه های بسیار عالی استفاده کرده اند که از لحاظ ساختار در سطح بالایی قرار دارند.

دالایی، با تاکید بر لزوم اجتناب از اعمال سلیقه ها در تصمیم گیری ها خاطرنشان کرد: بعضا اتفاق می افتد اثری یا آثاری برغم ساختار و کیفیت عالی در جمع بندی نهایی هیات انتخاب قرار نگیرد و به شخصه به حذف تعدادی از آثار و ارزیابی هیات انتخاب  انتقاد دارم.

وی معتقد است ما نسبت به  همه آثار و فیلمسازان مسئول هستیم  و مهم است بدون توجه به حواشی و حتی نام فیلمساز و شاید سبقه آن ها، تنها با خود اثر مواجه شویم و آن را نسبت به معیارهای مدنظر بسنجیم و امکاناتی که فیلم می تواند برای جشنواره و موضوعات مد نظرش داشته باشد را بررسی کنیم.

زهره یزدان پناه قره تپه: امیدوارم پرچم مستندسازان انقلابی همیشه در احتزاز بماند

در ادامه زهره یزدان پناه قره تپه، نویسنده، پژوهشگر و مستندساز از دیگر اعضای هیأت انتخاب پانزدهمین جشنواره بین المللی  فیلم مقاومت، تعداد آثار دریافتی بخش«مستند» جشنواره را قابل توجه خواند و گفت:  در بین آثار فیلم های خوب، متوسط و ضعیف داشتیم. در بعضی از بخش ها، مانند بخش«عماد مغنیه» به خاطر مسئله داعش و جنگ سوریه و عراق؛ و پُررنگ بودن جبهه مقاومت در کشورهای مثل یمن، لبنان، فلسطین، و بخصوص سوریه و عراق، رشد قابل توجهی درآثار دیده می شد که این، علاوه بر پر رنگ تر کردن عنصر رقابت در میان آثار این بخش با یکدیگر،  بیانگر آینده روشن و امیدوارکننده در مورد مستندسازان جبهه مقاومت است.

وی ضمن ابراز امیدواری به  نسل جوان مستندسازان انقلابی  افزود: مشخص است این جوانان بعضاً رسالت خودشان را آنقدر سنگین و پر اهمیت دیده اند که با روحیه خطرپذیری وارد میدان تولید مستند در این موضوعات استراتژیک شده اند، و حضور این فیلمسازان متعهد برای قوام و قوت بیشتر این جبهه به سبب هم راستایی رسانه و مستندسازان این عرصه، با مجاهدان در این راه برای رساندن پیام جبهه های مقاومت به گوش مردم حقیقت طلب جهان بسیار اهمیت دارد و امیدوارم این پرچم از نسلی به نسلی دیگر منتقل شده و همیشه در احتزاز بماند.

یزدان پناه، با اشاره به شاخص هایی چون ساختار ،فرم و محتوای مناسب در خصوص  ارزیابی و انتخاب آثار یادآور شد: در جمع بندی نهایی، سعی شده است  با حق رأیی که هر کدام از اعضا دارند، حتی الامکان آثاری انتخاب شوند که هر دو معیار در آن ها لحاظ شده باشد.

وی در خصوص انتخاب نشدن برخی از آثار خاطرنشان کرد: بعضاً آثاری وجود داشت که از ساختار و محتوای مناسبی برخوردار بودند. اما به لحاظ مغایرت با محورهای جشنواره در جایگاه انتخاب قرار نمی گرفتند.

یزدان پناه در خصوص اهمیت بحث پژوهش در آثار مستند گفت: به رغم اینکه برخی، نگرش پژوهشی مناسب در اثر خود داشته اند، متأسفانه  مساله پژوهش  از سوی تعدادی از فیلم سازان کم اهمیت واقع شده است انتظار می رود با توجه به اهمیت موضوع انقلاب اسلامی در چهلمین سالگردش، سوژه های استراژتیک در رابطه با این رویداد، بیش از همیشه  مورد توجه مستندسازان دغدغه مند قرار گیرد .

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با مشارکت دستگاه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی ۵ تا ۹ آذرماه سال جاری به دبیری محمد خزاعی در تهران برگزار می‌شود.