- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«ملا احمد» نظر منتقدان را جلب می‌کند/ «آکو» راهی هندوستان شد

nabi-gholizade-1

نبی قلی زاده در رابطه با تازه ترین فعالیت های خود به خبرنگار سوره سینما [1]گفت: به تازگی نگارش فیلمنامه «ملا احمد» را به پایان رساندم که ماجرای یک کیف قاپ، روحانی جوان، یک سوپر استار و یک دختر فراری را روایت می کند که درگیر ماجرای واحد می شوند و تا پایان فیلم باهم هستند. این فیلمنامه با همراهی محمدرضا یاری کیا نوشته شده و در نظر دارم تا بعد از قطعی شدن حضور تهیه کننده و دریافت پروانه ساخت از بازیگران چهره و حرفه ای سینما استفاده کنم. اگر با بازیگرانی که مد نظر ما هستند به نتیجه برسیم می توان گفت نقش هایی ایفا خواهند کرد که در سابقه کاری شان تا کنون نداشته اند.

وی با اشاره به اینکه تم و فضای فیلمنامه ما ایجاب می کرد کمدی باشد ،بیان کرد: از آنجا که چگونگی روایت قصه و البته قوانین اجتماعی همیشه برای مان اهمیت دارد خودمان تا حدی خودسانسوری کردیم و فیلمنامه تا کنون ۵ بار بازنویسی شده است. با توجه به نوع قصه و کاراکترهایی که داریم «ملا احمد» از آن دست کارهایی است که شاید هرکسی نتواند از پس آن بربیاید. سعی کردیم حرف های مان را در قالب کمدی بزنیم. هرچند که من معتقدم هر کاری را نمی توان در کمدی بیان کرد.

ako-bs [2]پشت صحنه فیلم سینمایی «آکو»

این کارگردان عنوان کرد: قصه «ملا احمد» در یک موقعیت خاص روایت می شود و همانطور که از کاراکترها پیداست فرصت های چالش برانگیز زیادی را به همراه خواهد داشت و پیش بینی می شود به خاطر فضای خاص و جدیدش بتواند هم نظر منتقدان را جلب کند و  هم در گیشه موفق شود.

قلی زاده ادامه داد: در شرایط فعلی این یک راهکار محسوب می شود که می توان در ژانر کمدی برخی حقایق را بیان کرد اما متاسفانه سطح سینمای کمدی به قدری ضعیف است که نه فقط مخاطبان حرفه ای سینما بلکه مردم عادی هم اغلب کارها را نمی پسندند و بیشتر این آثار تنها به خاطر حضور یک بازیگر فروش می کند. به اعتقاد من ژانر کمدی اول از همه باید شریف باشد و به بهای انتقال پیام هر صحنه ای را نشان ندهد هر چند که کمدی بسیار سلیقه ای است و نمی توان به راحتی درباره آن قضاوت کرد.

nabi-gholizade-2 [3]

این کارگردان که فیلم سینمایی «آکو» را در انتظار نمایش دارد، در این باره نیز گفت: این فیلم  تا کنون در جشنواره بین المللی موسترا سائوپایولو برزیل، جشنواره کودکان جهانی استانبول ترکیه و جشنواره فیلمساز مستقل بزرگ آینده در امریکا حضور داشته و به تازگی در جشنواره هند نیز پذیرفته شده است و آذرماه راهی این کشور می شود و برای آنکه فرصت های حضور بین المللی را از دست ندهیم بنا داریم ابتدا در چند جشنواره جهانی حضور پیدا کنیم و پس از آن برای اکران در سینمای هنر و تجربه درخواست دهیم. اگر چه «آکو» در جشنواره فیلم کودک و نوجوان حضور پیدا کرد اما صرفا برای کودکان و نوجوانان ساخته نشده است.

ako [4]نمایی از فیلم سینمایی «آکو»

قلی زاده روایت کرد: بازیگر اصلی ما یک نوجوان است و تمام قصه در بازار تهران اتفاق می افتد و اگرچه ماجراهای «آکو» برای هر گروه سنی ممکن است پیش آید اما احساس کردیم در قالب یک نوجوان کرد زبان بهتر می توانیم حرف مان را بزنیم. متاسفانه آنچه کار ما را سخت کرد اینکه بنا بر تم داستان و اتفاق پایانی آن، نسبت به فیلمنامه قضاوت می شود و با اینکه کار را در جلسات خصوصی تایید می کنند و می پسندند اما در جشنواره کودک و نوجوان حتی کاندید هم نشد.

وی در پایان گفت: چگونگی اکران اولین فیلم بر کارهای بعدی یک کارگردان بسیار تاثیرگذار است. امیدوارم در اکران عمومی شرایط بهتر شود. به هر حال نشان ندادن یک معضل اجتماعی هرگز به منزله حل آن نیست. ما  این کار را بودجه شخصی با ۶۵ میلیون تومانی ساختیم و مهمتر از آن یک تیم با انگیزه پای کار بودند و نمی خواهیم با قضاوت های نادرست این انگیزه ها سست شود.