- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

برنامه «کیوسک» روی آنتن رفت/ بررسی اقتصاد سینمای ایران

kioosk

به گزارش سوره سینما [1]، احسان عبدی پور در ابتدای برنامه «کیوسک» از مهمان‌ها سوال کرد که آیا حال و اوضاع چرخه اقتصاد در سینما خوب است؟

غلامرضا موسوی در جواب عبدی پور گفت: به گمان من خوب است، چون در ۶ماه اول سال از نظر جذب مخاطب پیشرفت داشتیم و از نظر اقتصادی نیز سینما حدود ۶۱میلیارد تومان در آمدزایی داشته است. از نظر من اوضاع خوبی بر چرخه اقتصادی سینمای کشور حاکم است.

لشکری قوچانی گفت: شاید حال کلی چرخه اقتصادی سینما مناسب باشد اما واقعا من برای تامین سرمایه تولید فیلم جدیدم مشکل دارم. در گذشته درآمدی نه به اندازه سود بانکی اما سودی چند درصدی  از ساخت فیلم حاصل میشد اما اکنون واقعا فیلمسازی برای ما ضرر شده است.

موسوی درباره فرمول سود دهی در سینما گفت: دو نوع سود دهی  در سینمای ایران وجود دارد یک نوع درست و منطقی است که شما فیلم را تولید می‌کنید، بعد فیلم را در سینما اکران کرده و بعد از آن وارد بازار سینمای خانگی می شود این نوع سالم است و باید فیلمی باشد که مورد اقبال مخاطبان قرار بگیرد.

اما نوع دیگری هم هست  که بودجه ای به فیلم تعلق می گیرد و فروش اهمیتی ندارد و تهیه کننده قبل از اکران سود خود را برده است.

لشکری قوچانی درباره اینکه جزو کدام دسته از این تهیه کنندگان است گفت: قطعا من جزو دسته اول هستم واکنون هزینه ساخت فیلم جدیدم را ندارم، چون اخرین فیلمی که ساختم قاتل اهلی نتوانست بازگشت سرمایه و سود دهی برای من داشته باشد. با توجه به هزینه‌ها از فروش هر فیلم حدود ۳۸درصد به تهیه کننده می رسد.

موسوی ادامه داد: سینما کارخانه نیست که معلوم باشد چه مقدار سود و ضرر دارد. اکنون برای تولید یک فیلم حدود ۲ونیم میلیارد پول لازم است که نود درصد از فیلم ها در اکران پول ساخت فیلم را هم  در نمی‌آورند. عده ای در سینما دنبال اسم هستند که درامد زایی برای آنها مهم نیست. اما تعدادی هم هستند که واقعا سینمایی هستند اما اشتباه در تولید و اکران دارند و به ضرر دهی می رسند.

عبدی پور گفت: در این برنامه می‌خواهیم به دسته اول که سود و ضرر دهی برای آنها اهمیتی ندارد بپردازیم. آیا شما درباره پول‌های کثیف در سینما چیزی شنیده اید؟؟؟

لشکری قوچانی در جواب این پرسش گفت: قطعا اگر یک نگاه گذرا در سینما داشته باشیم می‌توانیم این افراد را ببینیم. در جایی که خصوصی نیست و می خواهند پول شویی داشته باشند این افراد حضور دارند و جایی بهتر از حوزه فرهنگ و سینما نیست که بخواهند این پولها را مشروع جلوه دهند. جاهایی که دسترسی به نفت دارند و پول هنگفت مملکت دست انهاست اینکارها را انجام می‌دهند.

غلامرضا موسوی در تکمیل صحبتهای قوچانی گفت: منظور لشکری قوچانی این است که این افراد از یک منبع دولتی اختلاس کرده و این پول را به سینما می‌اورند. یکی از اهداف این افراد حضور در تولید سریال در شبکه نمایش خانگی و یا سینماست. پول هایی که منبع ندارد و برای اینکه به این افراد گیری داده نشود و گردش پولی داشته باشند این پولها را وارد سینما می‌کنند. من چندین سال پیش ورود پول‌های کثیف را به سینما مطرح کردم اما متاسفانه به غیر از اهالی رسانه و چندتن از سینماگران هیچ ارگان و سازمانی پیگیر این حرف نشد.

او ادامه داد:  برای پیگیری و پیدا کردن دقیق پولشویی در سینما ورود قوه قضائیه و دستگاهای اطلاعاتی لازم بود.  متاسفانه از ورود این پولها و حضور این آدمها جلوگیری نشد و اکنون تعداداین افراد در سینما افزایش یافته است. من بعید می‌دانم که حتی در شبکه نمایش خانگی برگشت پول و سود دهی برای آنها داشته باشد. اما از نگاه انها همین که در سینما حضور داشتند برایشان کفایت می‌کند. چون این افراد برای سرمایه گذاری درست و سود به سینما نیامده اند.

موسوی درباره گردش مالی سینما گفت: امسال حدود ۲۰میلیارد گردش مالی خواهیم‌داشت که البته این مبلغ هزینه تولید و فروش فیلم‌ها را شامل می شود.

لشکری قوچانی گفت: فقط پولشویی نیست و پول کثیف هم هست. مثلا یک بنگاه بزرگ دولتی با یک تهیه کننده قرار داد می بنند و فیلم او را هفت میلیارد میخرد از این پول ۵میلیارد را به هیات مدیره هدیه می دهد و در ظاهر کار قانونی انجام داده است. این موارد رو به افزایش است. عمر این کارها در سینما بیش از ۴سال است که شروع شده است. این پولها در تمامی عرصه فرهنگ نفود کرده است و فقط شامل سینما نمی شود. امشب بحث ما سینما است اما این اتفاقات در پروژه های عمرانی و جاهای دیگر هم اتفاق افتاده است.

رییس شورای عالی تهیه کنندگان درباره اقدامات این شورا گفت: ما می توانیم هشدار دهیم. ما نمی توانیم کار امنیتی و قضایی انجام دهیم ما نمی توانیم از تهیه کننده بپرسیم پول را  از کجا اورده ای. اگر هزینه ها منطقی باشد ما از حضور سرمایه گذار استقبال می کنیم اما برخی سرمایه گذارهایی وارد می شوند که با پرداخت پول های غیر معقول فقط می خواهند فلان بازیگر در فیلمشان حضور داشته باشد. افرادی وارد شده‌اند که یا عامدانه و یا سهوی تیشه به ریشه سینما و تولید می زنند.

موسوی ادامه داد: وقتی هزینه تولید زیاد میشود فیلمسازهای مستقل کمتر می توانند فیلم تولید کنند و بنابراین یا به دولت یا به چنین افرادی وابسته می شوند. اینها خطراتی است که این روزها سینمای کشور را تهدید می‌کند.  تهیه کننده‌ای که از جیب هزینه ها را پرداخت میکند معمولا هزینه غیرمتعارف پرداخت نمی‌کند. امسال بالاترین فروش فیلم در سینما متعلق به هزارپا به مبلغ ۳۶میلیارد تومان بوده است  که با محاسبات انجام شده ۱۲میلیارد بازگشت سرمایه برای تهیه کننده خواهد داشت.

فیلم هایی که بالای ده میلیارد فروخته است به تعداد انگشتان دست هم نیستند پس اگر هزینه تولید بیش از ۲میلیارد باشد در حقیقت ضرر است. اگر از طرف تهیه کننده به سرمایه گذار اطلاعات غلط داده شود شورای عالی ورود کرده و با تهیه کننده برخورد می کند اما در بیشتر موارد برای سرمایه گذار بازگشت پول اهمیت چندانی ندارد. اگر پولی از کار و زحمت به دست بیاید بعید است که برای این پروژها سرمایه گذاری شود.

لشکری قوچانی ادامه داد: عده ای هستند که عاشق هنر و سینما هستند و یکبار فیلمی میسازند و شکست می خورند و برای همیشه از سینما می روند اما این تعداد هم بسیار اندک هستند. این پول کثیف از نفت می‌آید. کارگردان هایی هم هستند که ۳فیلم تولید کرده و اکران نشده اما دنبال ساخت چهارمین فیلم خود هستند، او نیز سرمایه‌ای دارد که معلوم نیست از کجا وارد سینما شده است.

موسوی درباره تعداد بازیگرانی که دستمزد غیرمتعارف طلب می کنند گفت: تعداد این بازیگران بیش از ۲۰ نفر نیست. ما در شورای عالی تهیه کنندگان اگر بدانیم که تهیه کننده دستمزد نامتعارف پرداخت کرده است با او برخورد خواهیم کرد. این برخوردها با درخواست عدم صدور پروانه نمایش از ارشاد شروع شده و با تاخیر در اکران فیلم ادامه می‌یابد. ما به عنوان صنف فقط در مواردی که صنف متزلزل می شود می توانبم برخورد کنیم. اما اینکه یک سرمایه گذار پول بدهد و معقول هزینه شود ما استقبال هم خواهیم کرد.

موسوی در پاسخ به صحبتهای عبدی پور درباره یکی از سریال های نمایش خانگی که با حضور سوپر استارها هزینه گزاف کرده و سود آوری داشته است گفت:

محاسبات شما اشتباه است و از فروش  این سریال شاید فقط هزینه های تولید درآمده باشد.

لشکری قوچانی درباره این بحث گفت: یک پول زیاد و به تعبیر من کثیفی بدست آمده و برای توجیه آن به فیلمسازی و سریال سازی در شبکه نمایش خانگی می‌پردازند.

موسوی ادامه داد: افرادی که واقعا سرمایه گذار هستند می دانند که هنرمندان دنبال چه چیزی هستند. این جماعت بیشتر در شبکه نمایش خانگی نفوذ کردند و جدیدا این افراد به تئاترهم  ورود کرده اند. ورود پول سالم به سینما لازم است و استقبال هم میکنیم. هشدار ما درباره ۵ آدم است نه ۳۵ آدم که در عرصه سرمایه گذاری و تولید فیلم های سینمایی حضور دارند.

لشکری قوچانی درباره تفاوت سینمای مستقل و دولتی گفت: هر چند سال که دولت‌ها عوض میشود تعبیر سینماگر وابسته تغییر می کند. سینما یکی از کارکردهاش تبلیغات است اما اینکه چقدر موفق خواهند بود مردم باید نظر دهند. هر گروهی به قدرت برسد طبیعی است از هم طیف های خود حمایت را سرکار می‌آورند. افرادی در هنر و سینما ماندگارند که به دور از طیف های سیاسی زحمت کشیده و خون دل خورده اند. فارابی به من ۱۲۰میلیون داد اما ۴۰۰میلیارد منتشر کرد. تنها فیلمی که به من وعده وام و دریافت پول داده شد قاتل اهلی بود. به من گفتند برای جشنواره ۱۵۰۰میلیارد و فارابی ۴۰۰تومان پرداخت می‌کنند که فقط فارابی ۱۲۰میلیون تومان پرداخت کرد. به من که پولی ندادند اما مثل اینکه از طرف جشنواره پول‌های به برخی فیلم‌ها تعلق می‌گیرد. البته وقتی نسخه شبکه خانگی توزیع شد با فارابی تسویه کردم.

موسوی درباره وام و کمک به فیلمسازها توضیح داد: وام و کمک بلاعوض متفاوت است. دریافت وام های بانکی برای فیلمسازی مناسب نیست و دولت به سینماگران وام با بهره کمتر می‌پردازد. این وام باید پس داده شود. در زمان زنده یاد سیف الله داد فیلم‌هایی که از طریق صنف تولید میشد می توانست حداقل وام را دریافت کند. در برخی موارد این وام ها پس داده نمی‌شود. باید وام پس داده شود و این وام باید منطقی پرداخت شود.

لشکری قوچانی درباره فرار مالیاتی توضیح داد: فرار مالیاتی در بخش خصوصی امکان پذیر نیست.

او در پایان اظهار کرد:  با توجه به اتفاقاتی که افتاده فیلم‌های اجتماعی تولید نمی شود. من ترجیح می دهم ژانر اجتماعی کار کنم اما زورم نمی رسد و مجبورم بازگشت داشته باشم به فیلم های اولم که رگه هایی از طنز در آنها وجود داشت. از هشتاد میلیون نفر سه میلیون به سینما می روند و از این ۳میلون بیشتر افراد علاقمند به سینمای کمدی هستند.