- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

منتقدان مهم‌ترین جامعه فکری تحلیلی در سینما هستند

bashe-ahangar

محمدعلی باشه آهنگر نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «سرو زیر آب» در گفت و گو با سوره سینما [1] ضمن آسیب شناسی حوزه نقدفیلم گفت: با وجود جایگاه مهم نقد و منتقد در سینما، باید  این نکته مورد تحلیل قرار گیرد که طی این سال ها بسیاری از افراد که برای روزنامه ها، نشریات و وبلاگ ها قلم زده اند، منتقد جدی این عرصه نبوده و بسیاری از سوال ها و گفت و گوها، تکراری و فاقد نگاه تحلیلی بوده است و شاید به همین دلیل تاثیر جامعه منتقدان را بر روی خوانندگان تا حدودی از دست داده باشد.

او افزود: به نظرم منتقدان ‌صاحب قلم و دیدگاه، باید فکری اساسی برای بهبود وضعیت این عرصه بکنند تا همچون دو دهه پیش که تاثیرپذیری مردم تا حد زیادی منوط به نقد و نگاه منتقدان حرفه ای سینما بود، نقد فیلم مجددا بتواند در جامعه مخاطب موثر واقع شود.

باشه آهنگر اظهار داشت: اگر سینمای ما در حال سخیف شدن مضمونی و تکرار و تقلا در برخی گونه هاست، شاید به دلیل عدم تاثیرگذاری و جریان سازی جامعه منتقدان باشد. منتقدانی که می توانند و باید چراغ راه مردم یا بخشی از مردم برای دیدن فیلم های خوب باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «سرو زیر آب» با بیان این که جامعه منتقدان درباره فیلم او هر تصمیمی بگیرد قابل احترام است، افزود: رای این آکادمی با بسیاری از رای گیری ها در جشنواره ها تفاوت دارد، هم به لحاظ حرفه ای بودن و هم این که تاثیر پذیری اش از بیرون به مراتب کمتر است، چون آن ها در انتخاب فیلم ها صادقانه تر عمل می کنند و با ارج گذاری بر حیثیت و اعتبار قلمشان، به بیراهه نمی روند.

او ادامه داد:  در میان اهالی سینما منتقدان حقیقی، جایگاه ویژه دارند. در سال های اخیر فاصله میان منتقدان حقیقی و فیلم سازان جدی سینما روز به روز کمتر شده است و اگر این ارتباط بهتر از قبل شود، می توان امیدوار بود که نقد، تاثیر مستقیم تری روی فضای فیلم سازی و مخاطب پروری داشته باشد.

باشه آهنگر با اشاره به کشورهای صاحب صنعت سینما عنوان داشت: در سینمای سطح اول دنیا، رشته نقد در دانشگاه های هنری_تحلیلی تدریس می شود و به این رشته کاملا حرفه ای نگاه می شود اما در کشور ما اگر منتقدی رشد کرده، صرفا تلاش خودش بوده و پشتیبانی نداشته است. گاه برخی از جامعه منتقدان در حب و بغض گرفتار می شوند و راندمان کارشان از این فضا تاثیر می گیرد. فارغ از بحث های ظاهری یک فیلم، شناخت فضای سیاسی، اجتماعی، روانشناسی و جامعه شناسی، تسلط به ادبیات نمایشی و شناخت  توانمندی فکری ذهنی سازنده ، تحلیل اقتصاد سینما و حتی شناخت فلسفه و عرفان، از نیازهای قلم یک منتقد است که این میزان دانایی، در تحلیل و انتخاب درست آثار اهمیت دارد.

کارگردان فیلم سینمایی «ملکه» گفت: لایه های پنهان یک فیلم و روشن شدن روح اثر در فضای تصمیم گیری بسیاری از جشنواره ها به دلیل حجم ارائه فیلم ها در زمان کم از دست می رود و بسیاری از رای دهندگان هم فاقد تحلیل همه جانبه یک اثر هستند ضمن آن که نگاه رسمی به نگاه تخصصب غلبه ای ویژه دارد که امیدوارم در نگاه منتقدان از این آسیب جلوگیری شود.

او عنوان داشت که رابطه میان فیلم سازان و منتقدان از بین رفته است و توضیح داد: فیلم سازان نقد یک نقد را می خوانند و همیشه به آن نقد زاویه دارند. در غرب بسیاری از فیلم سازان گاه با یک یا چند منتقد تاثیر گذار رابطه همیشگی دارند که این در ارائه بهتر آثار موثر است.

او در پایان گفت: امیدوارم مسائل و مشکلات مالی برگزاری این گونه جشن ها در این شرایط سخت اقتصادی برطرف شود و امسال شاهد جشنی باشکوه باشیم.