- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

فکر آبروی پدر و خانواده‌اش باشیم/ دادسرا حساب را یکطرفه مسدود کرد

ali-zia

به گزارش خبرنگار سوره سینما [1]، نشست خبری برنامه تلویزیونی «فرمول یک» به منظور ارائه توضیحاتی در رابطه با حواشی یکی از مهمانان  این برنامه صبح امروز ۲۷آبان ماه برگزار شد. لازم به توضیح است که چندی پیش بعد از انتشار گزارش تصویری از پدری که برای درمان بیماری پسرش کلیه اش را فروخته بود و در کش و قوس بالا رفتن نرخ ارز صحبت هایی را مطرح کرد؛ به برنامه زنده «فرمول یک» دعوت شد و پس از پخش نیز حواشی بسیاری در پی داشت که دست اندرکاران این برنامه بعد از گذر از جو ملتهب بنای پاسخگویی به سوالات رسانه ها را گذاشتند که جز بیان برخی جزییات نه چندان کلیدی، نتیجه شفاف و مشخصی هم نداشت.

علی ضیا مجری و  تهیه کننده برنامه «فرمول یک» در ابتدای این نشست بیان کرد: ویدیویی که در فضای مجازی از این پدر منتشر شد را اولین بار واحد خبر شبکه اشراق زنجان روی آنتن برد و به دلیل اینکه پدر گفته بود دلار پایین بیاید من خوشحال می شوم چون می توانم داروهای فرزند سرطانی ام را تهیه کنم؛ همه را تحت تاثیر قرار داد. آن روزها بحث بالا رفتن نرخ دلار چنان بود که من و همکارانم نیز دغدغه این را داشتیم تا به نحوی در برنامه صحبت کنیم. فکرهای زیادی داشتیم اما بعد از دیدن این ویدیو بر آن شدیم تا ایشان را پیدا کرده و به برنامه دعوت کنیم. طبعا برنامه زنده بود و امکان تحقیقات مفصل نداشتیم اما در حد و اندازه یک برنامه زنده تحقیقاتی انجام داده بودیم. بعد از پخش نیز بازتاب هایی داشت و مبلغی پول نیز جمع آوری شد اما به دلیل حاشیه های ایجاد شده تصمیم گرفتیم در یک فرصت مناسب به سوالات پاسخ دهم.

این مجری تلویزیون درباره اینکه چرا زودتر به حاشیه های حضور این مهمان در برنامه پاسخ نداده است، عنوان کرد: جامعه نسبت به این اتفاق التهاب داشت و پاسخ ما به این حاشیه ها می توانست تصمیماتی را در پی داشته باشد که درست نبود. حتی اگر بخواهیم درباره بیماری فرزند این پدر صحبت کنیم هنوز باید با شاید و اما حرف بزنیم و از آن طرف می توانستیم تحقیقات بیشتری را انجام دهیم و بعد در این باره صحبت کنیم. پسر کوچک افشین ولی خانی مهمان محترم برنامه ما لنفوم هوچکین دارد. او با کمک های فراوان تحت مداوا قرار گرفت اما این گونه بیماران به گونه ای هستند که گاهی کاملا درمان می شوند گاهی بخشی از بیماری باقی می ماند و تا سال ها هم تبعات و عوارض شیمی درمانی و … را باید متحمل شوند. همین ها لایه های بسیاری برای تحقیق داشت و از طرفی ما یک برنامه روتین زنده هستیم که ممکن است چنین اشتباهاتی را مرتکب شویم و البته کاملا هم می پذیریم.

وی ادامه داد: آنچه برای من مهم است اینکه این ویدیو پیش از برنامه ما بارها در شبکه های مختلف پخش شده و شما در جریان زندگی این پدر قرار گرفته اید. واحد خبر زنجان به منزل او رفته و شرایط زندگی این مرد را به تصویر کشیده است. در اینکه ایشان اوضاع مالی خوبی ندارد که شکی نیست و در تصاویر هم کاملا مشخص است اما اینکه چرا تا قبل از برنامه ما کسی نسبت به این داستان واکنشی نشان نداده برای من سوال است که چرا بعد از برخی اتفاقات، تعدادی هیجان زده شدند و نسبت به برنامه واکنش نشان دادند. این کودک حدود هزار صفحه پرونده پزشکی دارد و ما به اندازه یک برنامه زنده تلویزیونی تحقیق کردیم اما قطعا از امروز به بعد بیشتر تحقیق می کنیم.

ضیا همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر فروش کلیه پدر برای درمان گفت: اول اینکه یادمان باشد این قصه را باید خاکستری دید نه اینکه داستان را سفید یا سیاه ببینیم. هدف ما از دعوت او، مساله فروش کلیه اش نبود بلکه هدف ما صحبت با پدری بود که افزایش قیمت دلار روی مشکلات او تاثیر گذاشته است. ما این پدر را به برنامه دعوت کردیم و او قبل از حضور روی آنتن با عوامل برنامه صحبت کرده بود و گفته بود که کلیه اش را برای فرزندش اهدا کرده است. این اتفاق رسانه ای شد و بعد خبرهایی رسید که این حرف اشتباه است و ما نسبت به آن خبر مواردی را پیگیری کردیم.  این پدر حدود سه سال قبل از تولد فرزندش کلیه اش را اهدا می کند. اگر می گویم سیاه نبینیم به این دلیل است که او بالاخره به دلیل مشکلاتش این کار را انجام داده است. خانواده ای که کلیه به آنها اهدا می شود ۳۰۰ هزار تومان به او می پردازند و حدود ۲ و نیم میلیون تومان انجمن بیماران کلیوی به او می دهد اما بعد از یک ماه  مردی که کلیه را می گیرد سرطان می گیرد و این پدر به خانه او می رود و یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به او کمک می کند. حرف من این است که دروغی گفته شده و حرف ناصحیحی بیان شده است اما این پدر در آن زمان رفتاری انسانی هم انجام داده است.

وی همچنین در رابطه با پول هایی که به حساب پدر کودک بیمار واریز شده است توضیح داد: حدود یک و نیم میلیارد پول واریز شد و نزدیک به ۸۰ میلیون از این حساب پول خارج شده است. من بعد از اینکه واکنش هایی مبنی بر عدم صحت اطلاعات مطرح شد؛ خودم خواستم از جایی به بعد حساب مسدود شود و به همین خاطر با پلیس فتا تماس گرفتم. آنها هم حساب را یک طرفه مسدود کردند چون معتقد بودند مردم برای یک خیر عمومی شرکت می کنند و الان هم قرار است این پول ها برای کودکان سرطانی صرف شود. اینکه چرا چنین تصمیمی گرفته اند و بعدا هم چه اتفاقی برای این پول می افتد ما نمی دانیم و دادستانی تصمیم می گیرد. به هر حال گزینه های زیادی برای آن وجود دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

علی ضیا همچنین در پاسخ به اینکه چرا هنگام تحقیق قبل از هر چیز سراغ محک نرفته است؛ گفت: محک موسسه معتبری است اما مرجع ما محک نبود ما از پزشک خودش سوال کردیم و احساس کردیم این تحقیقات کافی است. این موسسه به شیوه ای کاملا تخصصی و حرفه ای به امر کودکان سرطانی می پردازد و ما هم در حیطه تخصص خودمان از این کودکان حرف می زنیم پس ما مقابل هم نیستیم و نخواهیم بود چرا که هر دو طبق وظایف مان از یک فضا صحبت می کنیم.

وی در پایان گفت: اینکه مهمانان ما در برنامه چه حرفی را با چه لحنی می زنند کاملا به خودشان مربوط است. قرار نیست من به عنوان مجری درباره اظهار نظر آنها مقصر شناخته شده و برای آنچه آنان در برنامه می گویند من بازخواست شوم. در هیچ کجای دنیا این اتفاق نمی افتد.