- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

نقد فیلم داریم اما نقد سینما نداریم/ تلاش کردیم از منابع مالی درست استفاده کنیم

neshast-montaghedan1

به گزارش خبرنگار سوره سینما [1]، نشست خبری دوازدهمین جشن منتقدان سینمای ایران صبح امروز ۱۸ آذر ماه با حضور جعفر گودرزی دبیر این دوره و کامران ملکی بازرس انجمن منتقدان در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار شد. کامران ملکی در ابتدا گفت: از زمانی که مجله فیلم به وجود آمد و «شب نقد» را راه انداخت فضای سینما و نقد فیلم جدی شد و هرچه جلوتر رفتیم اهمیت آن نزد همه بیشتر شد و این عرصه تا شکل گیری انجمن ادامه داشت و می توان گفت جشن انجمن منتقدان در ادامه همین اتفاق شکل گرفت.

وی افزود: خوشبختانه این جشن برای اهالی سینما و منقدان به جایگاه قابل قبولی رسیده تا آنجا که همه از ارزش جوایز آن صحبت می کنند و این نشان می دهد نگاه گسترده منتقدان برای سینماگران مهم بوده و واجد ارزش و تاثیر است. نکته حائز اهمیتی که طی این سال ها کمتر به آن پرداخت شده اینکه ما نقد فیلم داریم اما نقد سینما نداریم. امیدواریم به سمتی پیش برویم که در کنار چگونه گفتن کمی هم به چه گفتن اهمیت بدهیم.

بعد از این صحبت ها از پوستر جشن رونمایی شد و آرمانن داوودی طراح، در توضیح اثر خود گفت: حدود ۱۵ اتود زدم تا بتوانم به مفهوم نقد مابه ازای بیرونی ببخشم. ابتدا تصویر آینه در ذهنم شکل گرفت اما رفته رفته عینک شخصیت های مطرح سینمایی به خصوص وودی آلن نظرم را جلب کرد و برای اینکه این طرح یادآور هیچ سینماگر خاصی نباشد با اعمال تغییراتی  به این طرح رسیدم.

پس از رونمایی پوستر ملکی نیز اظهار کرد: اوضاع اقتصادی و تحمل فشارهایی که از این بابت بر دوش همه است بر کسی پوشیده نیست و ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم. برگزاری جشن در این اوضاع کار راحتی نیست چون اگرچه می توانستیم به اسپانسر فکر کنیم اما صلاح ندیدیم سراغ هر پولی که معلوم نیست از کجا جمع شده برویم.

neshast-montaghedan2 [2]

جعفر گودرزی دبیر جشن در تایید این سخنان بیان کرد: تمام تلاش مان را کردیم از منابع مالی درستی استفاده کنیم. این جشنواره با همه سختی هایش سال پیش برگزار شد و امسال قطعا کار برای همه ما سخت تر است اما با توجه به نیازهایی که از جامعه سینما متذکر می شد لازم بود به هر ترتیب جشن را برگزار کنیم.

وی ادامه داد: به اعتقاد ما پولی که قرار است به این جشن بیاید باید مثل رای ها پاک و تمیز باشد. خوشبختانه همین رفتارها باعث شده جشن منتقدان برای اهالی سینما مهم باشد و خودشان پیگیر برگزاری این رویداد شوند. یکی از وظایف انجمن، پرداختن به شاخصه های کیفی است. در شرایط سینمای امروز که نقد زیادی می شود بزنگاه کیفی لازم داریم و سعی کردیم جشن ما از این ویژگی هم برخوردار باشد.

گودرزی با ابراز خرسندی از اینکه همه اصناف نسبت به جشن منتقدان روی خوش نشان می دهند، گفت: این تنها جشنی است که سلیقه در آن جایی ندارد و دیدگاه اهل قلم و صاحبان تفکر بر آن حاکم است. سال هاست که فیلم های نمایش داده شده در جشنواره فیلم فجر را به داوری می گذاریم و امسال برای اولین بار تصمیم گرفتیم آثار بخش جهانی را هم اضافه کنیم.

وی بیان کرد: جشن امسال ۲۷ آذر ماه در ایوان شمس برگزار می شود و از اصغر رفیعی جم، اسحاق خانزادی و سعید عقیقی نیز در بخش بزرگداشت؛ تجلیل خواهد شد. ضمن اینکه در خلال برگزاری این جشن برگزیده آثار ۴۰ سال سینمای کودک و نوجوان بعد از انقلاب نیز معرفی می شود.

جعفر گودرزی افزود: بعد از سالها سایت انجمن نیز فعال شده و علاقمندان می توانند به سایت www.mnciran.com [3] مراجعه کنند. ضمن اینکه از طرف جشنواره فجر هم به ما گفته‌ شد اگر می‌‌خواهید برای اعضای تان کارت صادر شود باید اسامی اعضا در سایت تان نوشته شود.

وی در واکنش به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر حواشی سال گذشته بیان کرد: خوشحالیم که هنرمندان در این جشن احساس راحتی می کنند و حرف دل شان را به زبان می آورند. ما به دنبال حاشیه نیستیم و نمی دانیم کسی که روی سن می رود چه می خواهد بگوید اما هیچ رویدادی از حاشیه به دور نیست امیدواریم امسال کمترین حاشیه سازی را داشته باشیم.

پوستر دوازدهمین جشن منتقدان سینمای ایران

poster-jashn-montaghedan [4]