- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

«به نام خلق» بازخورد خوبی در مجامع نخبگان داشت

BeNameKHalgh

ایمان گودرزی کارگردان مستند که به تازگی مجموعه «به نام خلق» محصول مرکز مستند سوره را روی آنتن شبکه سه سیما برده است در رابطه با انگیزه و دغدغه خود از تولید اثری دیگر با این مضمون به خبرنگار سوره سینما [1]گفت: من پیش از این اثر هم در رابطه با سازمان مجاهدین (منافقین) کار کرده بودم اما انگیزه ام از ساخت این مجموعه؛ حوادثی بود که هنگام انتخابات ریاست جمهوری اخیر رخ داد و منجر به سخنرانی رهبری شد که فرمودند جای جلاد و شهید عوض نشود.

وی افزود: این سخنرانی باعث شد طرحی را جمع بندی کنیم تا کاری دقیق با نگاهی جدیدتر انجام داده و از افرادی که در این حوزه بهتر می توانند جریان را واکاوی کنند استفاده کنیم و از آنجا که نسبت به کارهایی که پیش از این ساخته شده بود زوایه نگاه متفاوتی داشتیم لازم بود به لحاظ آرشیوی از منابع تحقیقاتی بکرتر و تحقیقات میدانی عمیق و طولانی تری داشته باشیم. خوشحالم که نتیجه همه اینها بازخوردهای خوبی به همراه داشت و در میان اهالی تلویزیون، فضای مجازی مجامع نخبگان و کسانی که در این حوزه قلم می زنند واکنش های خوبی دریافت کردیم.

این کارگردان توضیح داد: پیدا کردن افرادی که سال ها قبل عضو این سازمان بودند و امروز همکاری شان را قطع کرده اند سختی های خود را داشت. ما با تعدادی از این افراد روبرو شدیم و طبیعتا مجاب کردن شان برای اینکه چگونه مقابل دوربین قرار بگیرند و به ما اعتماد کنند کار دشواری بود. به هر حال مساله ساده ای به نظر نمی رسید و از این میان کسانی هم بودند که این همکاری را نپذیرند.

گودرزی ادامه داد: برای جلب اعتماد ایشان لازم بود تا کارهایی که پیش از این انجام داده بودیم را نشان شان دهیم و خوشبختانه متوجه شدند نوع نگاه فیلم ما به گونه ای است که این شخصیت ها مورد انتقاد مردم قرار نمی گیرند بلکه جریان اصلی مورد نقد است و ما نمی خواستیم بیننده فکر کند اینها به وجود آورنده اتفاقات و حوادث هستند بلکه باید نشان می دادیم آنها خودشان قربانیان یک جریان هستند.

وی عنوان کرد: تمام تلاش مان بر این بود تا پس از پایان کار و قبل از پخش، افرادی که جلوی دوربین ما ظاهر شده بودند نتیجه کار را ببینند. علاوه بر اینکه باعث می شد اعتمادشان بالا برود؛ خودم هم دغدغه داشتم تا نظرشان را درباره کار بدانم و جالب اینکه آنها بعد از اینکه کار را دیدند از نظر فکری و محتوایی مسایلی را عنوان کردند که به این مجموعه مستند بسیار کمک کرد.

وی در پایان گفت: من در این حوزه دغدغه دارم و معتقدم مخاطب امروزی هم نیاز دارد وقایع را بدون روتوش و همانگونه که هست ببینند. از طرفی به جای اینکه آدمهای غیر در این باره صحبت کنند باید آنچه در رابطه با این سازمان رخ داده و همچنان اتفاق می افتد از زبان آدم هایی شنیده شود که روزی در این جریان بودند و امروز به این نتیجه رسیده اند که دیگر حاضر نیستند با آنها همکاری کنند.