- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

نگاهی به بانک جامع اطلاعات سینمای ایران/ خاطره‌هایی که مرور می‌شوند؛ از گذشته تا امروز

sourehcinema-bank

سوره سینما [1] – برای اهالی مطبوعات و پژوهشگران سینما و حتی سینماگران، زمانی که صحبت از پرونده نویسی به مناسبت بزرگ ترین جشن سینمایی کشور یعنی جشنواره فیلم فجر به میان می آید، شاید مهم ترین نکته اطلاعاتی جامع وکامل درباره دوره های مختلف جشنواره باشد. هر ساله در آستانه برگزاری آیین جشنواره فیلم فجر و به بهانه این رویداد هنری، یادآوری دوره های پیشین، اتفاقات سینمایی و آثار تولید شده در گذشته، امری رایج و متداول بوده و هست.

اینجاست که اهمیت دسترسی به اطلاعاتی دقیق، کامل و جامع به شدت حس می شود. به اذعان بسیاری از اهالی سینما، بانک جامع اطلاعات سینمایِ ایران همواره نقش و جایگاه تاثیرگذاری در راستای تامین نیازهای اطلاعاتی پژوهشگران سینمایی داشته و دارد. در حقیقت در دورانی که به جهتِ گسترده گی شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، با انباشتی از اطلاعات نادرست و یا ناقص مواجه هستیم، وجود منبعی موثق و قابل اطمینان از اطلاعات سینمایی امری شایان اهمیت است.

اگر به بانک جامع اطلاعات سینمای ایران در سایت سوره سینما رجوع کنیم، با همان نگاه اول بخشی را می یابیم با عنوان جشنواره ها؛ در این بخش جشنواره های مختلف سینمایی کشور از جشنواره کودک و نوجوان و مقاومت گرفته تا جشن سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر به تفکیک وجود دارند. در این میان جشنواره فیلم فجر یکی از غنی ترین منابع را در این بانک در خود جای داده است که از نخستین دوره این جشنواره که به تاریخ ۱۳۶۱ آغاز به کار کرده بود تا دوره سی و هفتم، اطلاعات را دقیق و جزء به جزء در اختیار پژوهشگران قرار می دهد. این اطلاعات، مقررات جشنواره، هیأت داوران، فیلم های هر دوره، آلبوم های عکس، اسامی نامزدها و برندگان سیمرق و جوایز و گوناگون و حتی نشست های مطبوعاتی و یادداشت های دبیران هر دوره از جشنواره را شامل می شود. البته هر کدام از این موارد در بخش های مجزا به تفکیک آمده اند. بخش های ثبت شده در این بانک شامل مشخصات عمومی جشنواره، رویدادهای جشنواره، آلبوم جشنواره، رایِ هیأت داوران، شرکت کنندگان، اعضای جشنواره و مشخصات جشنواره هاست.

در بخشِ مشخصات عمومی، موضوعات هر دوره از جشنواره و توضیحات حاشیه ای درباره آن دوره از مهم ترین نکات هستند. به عنوان مثال موضوعات جشنواره سی وششم بر طبق اطلاعات بانک مواردی چون بخش های جشنواره مانند سینمای سعادت، جلوه گاه شرق، جام جهان نما، فانوس خیال دارالفنون، نشست های دانشگاهی، سمینارها و کارگاه های آموزشی و برزگداشت را در بر می گیرد. قسمت توضیحات نیز تمام جزئیات مربوط به جوایز، نامزدها و برندگان این جشنواره را در خود دارد. در دیگر بخش ها نیز موارد مختلف با جزئیات دقیق و جامع بیان شده اند بدین گونه که اگر محقق یا خبرنگاری سینمایی قصد تهیه مطلبی در بابِ موضوعی خاص را داشته باشد این اطلاعات کمک شایانی برای او خواهد بود.

به طور کلی با توجه به نیاز امروز سینما وسینماگران؛ وهمچنین، مخاطبان به چنین مرجع، آن هم درشرایط آشفتگی مناسبات سینمایی، پراکندگی اخبار و اطلاعات و حتی نواقص بی شمارِ شِبه بانک های کنونی، چنین بانک اطلاعاتی می تواند درتبیین تاریخ کتبی و تصویری سینمای ایران توسط اهل پژوهش ومورخان و سینماگران بسیار کارآمد و تاثیرگذار باشد. البته نا گفته نماند که توسعه و ارتقای این بانک اطلاعاتی نیازمند به روزرسانی و گردآوری اطلاعات صحیح و قابل اطمینان است. با چنین رویکردی بانک جامع اطلاعات سینمای ایران به واسطه اطلاعات آرشیوی و طبقه بندی شده خود قطعا قابل اعتمادترین منبع خواهد بود تا فارغ از اطلاعات خبرگزاری های سینمایی فضایی متفاوت را برای اهالی مطبوعات و پزوهشگران فراهم آورد.

همزمان با جشنواره سی و هفتمِ فجر کم و بیش با خاطره بازی‌هایی رو به رو می شویم که به مرور ادوار پیشین جشنواره فیلم فجر، آثار و سینماگران و هنرمندان هر دوره می پردازد. در این میان بانک جامع اطلاعات سینمای ایران نه به عنوان ویکی پدیایی فاقد اطلاعات دقیق و صحیح، که به مثابه مهم ترین مرجع و منبع اطلاعاتی در این زمینه می تواند زنده کننده خاطراتی باشد که قریب به چهل سال از آن می گذرد و مرور آنها نه تنها خالی از لطف نیست بلکه امری ضروری برای بقا و پویایی هر چه بیشترِ این رویداد هنری ـ سینمایی خواهد بود.