- سوره سینما - http://www.sourehcinema.ir -

نشست خبری هفتمین جشنواره ملی رویش برگزار شد/ رونمایی از پوستر

ruyesh-fest

به گزارش سوره سینما [1]، همزمان با بیستمین سال تاسیس کانون های فرهنگی، هنری، دینی واجتماعی دانشجویان سراسر کشور؛ چهارشنبه ۲۴ بهمن، پوستر هفتمین جشنواره ملی رویش در سالن کنفرانس مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رونمایی شد.

این مراسم با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دکترغلامرضا غفاری و مهندس هادی عسگری، مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دکتر فروغ اسرافیلیان دبیر جشنواره و جمعی از مدیران این رویداد علمی، فرهنگی و اجتماعی برگزار شد.

دکتر غفاری در زمینه فعالیت کانون ها در جشنواره گفت: کانون های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی دانشجویان کشور یکی از بزرگ ترین و گسترده ترین اجتماعات دانشجویی است که در ۴ زمینه فعالیت اصلی (مذکور) و در ۳۲ موضوع تخصصی (کانون) در دانشگاه ها به صورت قانونمند و بر اساس آیین نامه مصوب به فعالیت داوطلبانه می پردازند. هفتمین جشنواره ملی رویش عصاره دستاوردها و توانمندی های این مجموعه های فعال و داوطلب دانشجویی است که در بخش های رقابتی و غیر رقابتی و به نوعی خروجی جشنواره های رویش دانشگاهی است که تا کنون برگزار و در سامانه وزارت علوم ثبت شده است. این فعالیت ها به شناخت توانمندی ها و استعدادهای دانشجویان کمک می کند و آن ها را به سمت رشد در زمینه های مهارتی لازم در جامعه سوق می دهد. یکی از مهم ترین عرصه های فعالیت فرهنگی در دانشگاه ها کانون های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی دانشجویان هستند که به دلیل تنوع و تکثر موضوعات فعالیت قابل توجه اند و در یک مقیاس ملی جشنواره را تجربه می کنند. افزایش اقبال و همکاری دانشجویان به نوعی اثرگذاری این فعالیت ها نشان می دهد. تا به حال ۸۶ جشنواره رویش در داخل دانشگاه ها برگزار شده است. تعداد کل کانون های فرهنگی دانشجویان ۷۳۰۰ در سامانه وزارت علوم ثبت شده، ولی کانون های فرهنگی فعال دانشجویی تعداد ۴۲۶۲ هستند و تا کنون تعداد ۱۱۳۲ اثر در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری در سامانه جشنواره ملی رویش ثبت شده و تعداد ۹۶ طرح و ایده دانشجویی به جشنواره ارسال شده است.

دکتر غفاری در پاسخ به این پرسش که زمان و مکان برگزاری جشنواره در چه محل و تاریخی است، پاسخ داد: با توجه به درخواست دانشگاه ها برای مهلت بیشتر جهت برگزاری جشنواره رویش دانشگاهی، زمان بیشتر برای ثبت آثار و دستاوردهای کانون های فرهنگی در سامانه جشنواره ملی و… در تلاش هستیم زمان بندی مناسبی را در نظر بگیریم. اما قدر مسلم جشنواره در تهران و به احتمال زیاد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  که تا کنون همکاری و تعامل بسیار مناسبی را با مجموعه معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و این جشنواره داشته اند  است و یقیناً در نیم سال دوم تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۸ این جشنواره برگزار خواهد شد و زمان دقیق این جشنواره متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در مورد بخش های مختلف جشنواره توضیح داد: بخش رقابتی که جزلاینفک محسوب می شود و حس و انگیزه دانشجویان را افزایش می دهد. بخش غیر رقابتی که عمومیت دارد و بدون در نظر گرفتن سطح توانایی و مقایسه انها باعث افزایش مشارکت می شود و دانشگاه هایی که جشنواره رویش دانشگاهی را برگزار نکرده اند می توانند در بخش های غیر رقابتی از جمله؛ نمایشگاه دستاوردها و توانمندی ها، کارگاه های آموزشی و کمیسیون ها و … حضور داشته باشند. حمایت های انجام شده با توجه به حجم و تعداد کانون ها در واقع از نظر مادی حداقل بوده ولی از نظر معنوی بستر مختلفی برای شرکت کنندگان فراهم شده است. در حال حاضر دانشگاه ها در حال هستند و لازمه این رویکرد تعامل با مجموعه سازمان ها و نهادهای فرهنگی، «دانشگاه اجتماعی» حرکت به سمت اجتماعی و هنری مربوطه است. این رهیافت به ویژه ایجاد ارتباط مجموعه کانون های فرهنگی دانشجویان با این نهاد ها و ارتباطات فرابخشی نسبت به مسائل اجتماعی و مبتلابه جامعه است.

وی در مورد تفاوت های این جشنواره با سایر جشنواره ها افزود: هشتاد و شش جشنواره رویش در دانشگاه ها برگزار شده است که نسبت به سال های گذشته در فضایی متنوع با اراده و علاقه قویتری انجام گرفته و منجر به زمینه سازی برای برگزاری هفتمین رویش به عنوان نقطه عطف رویش ها شده است.

در ادامه دکتر اسرافیلیان، دبیر جشنواره این رویداد را بزرگترین اجتماع دانشگاهی فعالیت های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی دانشجویان برشمرد و ادامه داد: در این جشنواره شاهد فعالیت های غنی تری از سوی کانون های دانشگاهی هستیم و امیدواریم برای شکوفایی و توانمند سازی استعدادهای دانشجویان در چهار زمینه یاد شده سومند واقع شود. به بهانه برگزاری جشنواره رویش سازمان ها و دستگاه های مختلفی می توانند در کنار دانشگاه ها در پیشرفت این امر سهیم و مشارکت داشته باشند.

گفتنی است هفتمین جشنواره ملی رویش به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و حمایت مادی و معنوی و همکاری بسیار موثر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حضور و مشارکت دانشگاه های دولتی و غیر دولتی برگزار خواهد شد.